NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Słowacja: Darmowe przejazdy sprzyjają prywatnej konkurencji?

| Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 21.04.2015 652

Słowacja: Darmowe przejazdy sprzyjają prywatnej konkurencji?
Do darmowych podróży dotowanymi pociągami uprawnione są całe grupy społeczne. Fot. Kasper Fiszer.
Nie milkną komentarze po wprowadzonym w zeszłym roku bardzo szerokim pakiecie zwolnień z opłat za bilety na Słowacji. Bezpłatny przejazd przysługuje m.in. emerytom i studentom. Darmowa podróż w dotowanych pociągach ZSSK może przynosić jednak zyski... prywatnej konkurencji – tak przynajmniej twierdzi Leoš Novotný, właściciel prywatnej spółki LeoExpress.

Bezprecedensowy w skali światowej pakiet socjalny obejmujący słowacki transport publiczny jest od kilku miesięcy przedmiotem licznych dyskusji i komentarzy. Wprowadzone w listopadzie zeszłego roku przepisy zwalniają z opłat za korzystanie z dotowanych pociągów całe ogromne grupy społeczne: dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów i studentów studiów dziennych do ukończenia 26. roku życia, emerytów, korzystających ze świadczeń przedemerytalnych, rencistów wielu rodzajów rent.

Uprawnienia przysługują także obywatelom innych państw UE, więc po spełnieniu kilku prostych formalności z bezpłatnych podróży po Słowacji może korzystać także spore grono Polaków. Wśród nich są seniorzy czy pobierający renty rodzinne i inwalidzkie, a także ci, którzy zdecydowali się na naukę na słowackich (i czeskich!) uniwersytetach.

LeoExpress celuje w inną klientelę i korzysta z tłoku w innych pociągach

Choć mogłoby się wydawać, że taki krok praktycznie wyeliminuje możliwość konkurowania pociągami komercyjnymi z ofertą przygotowaną przez organy publiczne, właściciel prywatnego przewoźnika LeoExpress Leoš Novotný twierdzi, że kontrowersyjne przepisy... pomogły mu zdobyć słowacki rynek. – Państwowe pociągi wypełniły się ludźmi, którzy jeżdżą bezpłatnie. Ci, którzy dotychczas jeździli pociągami, bywają z tego powodu niezadowoleni. Taki człowiek powie ci, że nie opłaca mu się zapłacić za bilet, a potem tłoczyć się nieraz stojąc na korytarzu, podróżować bez wygód takich jak klimatyzacja itd. – tłumaczył w wywiadzie dla portalu aktuality.sk.

– Wszyscy ci pasażerowie są wypychani do nas. Celujemy do innej grupy [podróżnych] niż państwo. Mówimy – tak, u nas nie dostaniesz nic darmo, bo nie dostajemy dotacji, by móc sobie na to pozwolić, ale proponujemy uczciwą cenę, bo mamy o połowę niższe koszty – mówi Leoš Novotný. – Świadczymy usługi dla tych, którzy zajmują się tym, co można dostać za własne pieniądze. (...) Gwarantujemy pewien standard – od WI-FI aż po jedzenie, komfort i styl pojazdów. Ludzie nie postrzegają nas jako najtańszych, ale jest duża klasa średnia, która szuka najlepszego stosunku ceny do jakości – przekonuje.

Do kolei zniechęca państwowe zarządzanie, czy zachęca bezpłatny bilet?

Właściciel prywatnego LeoExpressu stwierdza, że „kolej to wielki biznes, który na sto lat trafił w ręce państwowe, w wyniku czego nikt nie lubi pociągów”, ale jeśli któryś z Czytelników spełnia słowackie wymogi i ma ochotę wybrać się w bezpłatną podróż, może zrobić to bez większego problemu. Wystarczy udokumentować swoje uprawnienia, np. zaświadczeniem wydanym przez ZUS albo słowacką uczelnię, i zgłosić się do kasy biletowej, najlepiej oznaczonej jako „Komplexné vybavenie cestujúcich” (Kompleksowa obsługa podróżnych). Tam kartę uprawniającą do pobierania bezpłatnych biletów uzyskamy od razu. Składając dokumenty w innej kasie, musimy liczyć się z kilkudniowym oczekiwaniem na jej wyrobienie.

Należy pamiętać, że stuprocentowa ulga nie obowiązuje w pociągach kategorii InterCity, a także w pociągach relacji Bratysława – Wiedeń. Nie można z niej korzystać też w kursujących po magistrali do Koszyc pociągach prywatnych spółek RegioJet i LeoExpress. RegioJet wydaje natomiast bezpłatne bilety na trasie Bratysława – Komárno, gdzie kursuje, pobierając dotację. Darmowo pojechać można także pociągami SVS z Żyliny do Rajca.

Korzystałem m.in. z wywiadu Ivany Sladkovskiej – Slovenské vlaky zadarmo mi priniesli viac cestujúcich, hovorí šéf Leo Express – opublikowanego na łamach serwisu aktuality.sk.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Słowacja (141)
2015-04-21 14:16:33 Autor: dudo
---.142.citypartner.pl
Przenieśmy to teraz na polskie podwórko.


W EIP jest duzo ludzi, ktorzy są w stanie zaplacic 150 zł. Klasa srednia, mozna spotkac ludzi nauki, aktorow, dziennikarzy, polityków. I teraz wpuścmy do pociagu ludzi z biletami za 20 zł, gimbusów ze słonecznikiem, doły intelektualne, itp


Efekt? Wypełniamy pociag ludzmi jadacymi "bo tanio" a z pociagow uciekaja ci, ktorzy sa w stanie zaplacic 150 zł
2015-04-21 14:50:31 Autor: oo
---.tktelekom.pl
Coś mi się wydaje, że Leoś chyba cienko przędzie, ze tak śpiewa.
2015-04-21 15:31:03 Autor: SPecjalista
---.dynamic.chello.pl
do dudo

Problemy z Pendolino są u nas dwa:
1) chętnych do podróży "ludzi nauki aktorów, dziennikarzy, polityków" jest na tyle mało, że nie zapełnią nawet w połowie podaży miejsc,

2) podróż tym cacuszkiem dlatego kosztuje tylko rzeczone 150 zł, bo jest to wrzucone do wspólnego wora z dotowanymi TLKami. Gdyby "ludzie nauki, aktorzy... itd. mieli pokryć rzeczywiste koszty uruchomienia tego ekskluzywnego przedsięwzięcia bilety kosztowałyby pewnie bliżej 500 zł, ale wtedy liczba chętnych jeszcze by stopniała.
2015-04-21 15:33:18 Autor: miś uszatek
---.poz1.cyber-cafe.pl
dudo: i właśnie dlatego potrzebne są ZARÓWNO pospieszne (IR i TLK) jadące po sieci osadniczej z przyzwoitą prędkością 130 km/h jak i EIC jadące 160-250 km/h po CMK z jej "tunelowym" charakterem a nie stacyjkami typu Opoczno
2015-04-21 15:43:26 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
przede wszystkim - dlaczego zwolnienie z opłat dotyczy tylko pucionguf? Co z ludźmi którzy mieszkają daleko od torów?
2015-04-21 15:47:35 Autor: Hi_hi
---.tktelekom.pl
Optymiści liczą na artystów! Diwa estrady M R i inni cos skrzeczą, że emeryturka poniżej 1000 zyli, bo płacić na ZUS! Dobry naukowiec to ma swój samolot. Pozostają klakierzy:)
2015-04-21 16:11:22 Autor: max2
---.merinet.pl

max2
W odpowiedzi na post dudo:
"Przenieśmy to teraz na polskie podwórko.


W EIP jest duzo ludzi, ktorzy są w stanie zaplacic 150 zł. Klasa srednia, mozna spotkac ludzi nauki, aktorow, dziennikarzy, polityków. I teraz wpuścmy do pociagu ludzi z biletami za 20 zł, gimbusów ze słonecznikiem, doły intelektualne, itp


Efekt? Wypełniamy pociag ludzmi jadacymi "bo tanio" a z pociagow uciekaja ci, ktorzy sa w stanie zaplacic 150 zł"
Celej?;-)

A poważnie, takie właśnie myślenie doprowadziło polską kolej na skraj upadku i utraty połowy pasażerów w zaledwie 6 lat. Jest dokładnie przeciwnie. Chętnych do płacenia 150 złotych jest garstka. Może kilkanaście na skład. I z tego trzeba wyciągać wnioski.
2015-04-21 16:24:18 Autor: Kflik
---.60.129.178
Ciekawe są wyższe klasy podróży w Leo, czymś się różnią od "ekonomicznej" nie tak jak u nas, że czasem lepszy fotel a czasem nawet tego nie ma.
2015-04-21 16:29:37 Autor: Kflik
---.60.129.178
@dudo, max2

Porównanie kiepskie, zobacz sobie ceny w Leo. Za 200zł to owszem można pojechać ale w najwyższej klasie podróży(są trzy) z Koszyc do Pragi (cała noc).
Krótsze odcinki w klasie ekonomicznej są znacznie tańsze.

Autor sam pisał "proponujemy uczciwa cenę bo mamy niższe koszty".
150zł za Kraków - Warszawa to nie jest uczciwa cena.

Owszem, ponieważ jest BARDZO MAŁO pociągów na CMK (co to jest takt 1h? Trenitalia Florencja - Rzym ma czasem nawet 4 kursy na godzinę)
to być może w jakimś JEDNYM pociągów w godzinach szczytu w WYBRANE dni tygodnia (piątek? niedziela?) cena 150zł może być uzasadniona.
Ale na pewno nie w większości kursów. Poza szczytem nawet 90zł to może być za dużo.
2015-04-21 16:30:08 Autor: Kflik
---.60.129.178
powyższe pisałem do dudo oczywiście.
2015-04-21 17:54:31 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
@ Aron
Będziesz ich podwozić swoim busem do najbliższej stacji.
2015-04-22 08:14:44 Autor: Gierek
---.10.1.25

Gierek
W odpowiedzi na post SPecjalista:
"do dudo

Problemy z Pendolino są u nas dwa:
1) chętnych do podróży "ludzi nauki aktorów, dziennikarzy, polityków" jest na tyle mało, że nie zapełnią nawet w połowie podaży miejsc,

2) podróż tym cacuszkiem dlatego kosztuje tylko rzeczone 150 zł, bo jest to wrzucone do wspólnego wora z dotowanymi TLKami. Gdyby "ludzie nauki, aktorzy... itd. mieli pokryć rzeczywiste koszty uruchomienia tego ekskluzywnego przedsięwzięcia bilety kosztowałyby pewnie bliżej 500 zł, ale wtedy liczba chętnych jeszcze by stopniała."
A skąd ty "specjalisto" wziąłeś te 500 zł? Policzyłeś na kalkulatorze?
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Słowacja (141)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5