Radni województwa śląskiego przyjęli Strategię Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego. System transportowy w województwie śląskim w roku 2030 będzie nowoczesny, atrakcyjny, efektywny, zintegrowany spójny oraz prośrodowiskowy.
Celem opracowania jest stworzenie efektywnego systemu transportu umożliwiającego sprawne prze-mieszczenie się mieszkańców regionu przy zachowaniu wysokiej jakości usług. Przyszłość systemu transportu jest planowana przez pryzmat m.in. komunikacji autobusowej, tramwajowej, kolejowej i lotniczej.
Na liście priorytetowych inwestycji drogowych znalazły się m.in. budowy autostrady A1 od Pyrzowic do granicy z województwem łódzkim, obwodnicy autostradowej Metropolii Górnośląskiej (A4 bis), Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, budowa Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do Dąbrowy Górniczej. Ważne też będą inwestycje związane z budową i modernizacją dróg łączących autostrady z innymi drogami krajowymi i wojewódzkimi.
Projekty kolejowe to m.in. szybka kolej regionalna w korytarzach Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza – Częstochowa, Katowice – Rybnik – Racibórz Katowice – Tychy – Bieruń – Oświęcim, Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec. Zakłada się także rozbudowę CMK poprawiającej prędkość połączenia między Katowicami a Krakowem oraz stworzenie północnej obwodnicy kolejowej Metropolii Górnośląskiej.
Wśród wielkich inwestycji wymienia się także rozbudowę Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach oraz Modernizację Kanału Gliwickiego. Wśród projektów priorytetowych strategii wymienić można także m.in. rozbudowę i modernizację lokalnych lotnisk i lądowisk dla celów biznesowych, budowę spójnej sieci dróg i tras rowerowych, budowę centrów przesiadkowych oraz rozwój kart usług publicznych.