Pociągi pasażerskie mają ponownie docierać do Polic od grudnia 2026 roku – Infrastruktura tej linii powinna być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku – mówi członek zarządu PKP PLK, Marcin Mochocki. Zanim to jednak nastąpi, PLK muszą przebudować głowicę stacji Szczecin Główny, co będzie realizowane w najbliższych miesiącach, choć etapami.
Jedno z najbardziej opóźnionych zadań realizowanych przez PKP PLK
to projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, a dokładniej jej drugi etap - a więc modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku od Szczecina Głównego do Polic, dzięki czemu pociągi pasażerskie po ponad 20 latach dojadą do tego powiatowego ośrodka leżącego na północ od Szczecina a także zaczną obsługiwać znaczną część miasta - dzisiaj pozbawioną przystanków kolejowych i pociągów.
map. SKM Szczecin
PLK: Prace na trasie do Polic kończymy w przyszłym roku, ale... najpierw utrudnienia na Szczecinie Głównym
Pierwotnie zakładano, że pociągi z pasażerami dojadą do szczecińskiego Niebuszewa (tu będzie wydłużona znaczna część pociągów regionalnych obecnie kończących bieg na Szczecinie Głównym) oraz
Polic w grudniu 2022 roku, natomiast prace budowlane na tej trasie wciąż się toczą.
– Projekt SKM obejmuje dwa główne obszary. Pierwszy koncentruje się na nowych przystankach i poprawie dostępności istniejących – dobudowa przejść podziemnych, montaż wind, odnowa nawierzchni peronów. To nie zwiększa przepustowości, ale poprawia komfort podróżnych i dostępność infrastruktury. Drugi obszar to przywrócenie obsługi pasażerskiej na trasie Szczecin – Police, nieczynnej od wielu lat. Harmonogram został tak skorygowany, że infrastruktura powinna być w pełni gotowa w drugiej połowie przyszłego roku, co umożliwi uruchomienie ruchu pasażerskiego. Dokładny termin – trzeci lub czwarty kwartał – zależy od postępu prac i uzyskania wszystkich pozwoleń administracyjnych i UTK – mówi nam Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Mochocki dodaje, że główne prace infrastrukturalne od Szczecina Głównego do Polic PKP PLK zamknie w pierwszej połowie 2026 roku – W tym czasie wykonamy także przebudowę głowicy Szczecina Głównego, najbardziej inwazyjny etap inwestycji, etapami, aby nie zamknąć całej stacji. Prace te umożliwią sprawny ruch pasażerski na nowej linii do Turzyna, z obsługą ważnych przystanków, m.in. przy Cmentarzu Centralnym – zapowiada przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
– Pozostałe prace obejmą system SRK i włączenie go do Szczecina Głównego. Ze względu na długo nieużytkowaną przez ruch pasażerski linię, konieczne będzie uzyskanie pełnych pozwoleń administracyjnych i UTK. Zakładamy, że druga połowa 2026 roku to moment, w którym ruch pasażerski do Polic będzie możliwy – mówi Marcin Mochocki.
Województwo: Pociągi do Polic pojadą od 13 grudnia przyszłego roku
O to, kiedy pociągi regionalne dojadą do Polic oraz na wiele szczecińskich przystanków nieużytkowanych od lat zapytaliśmy organizatora tych połączeń, a więc województwo zachodniopomorskie.
– Województwo Zachodniopomorskie planuje uruchomienie przewozów pasażerskich do Polic w ramach SKM od 13 grudnia 2026, czyli wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy 2026/2027 – napisało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Przypomnijmy, że samorząd zakłada, że pociągi do i z Polic będą kursowały w szczycie przewozowym co pół godziny, a poza nim co godzinę, natomiast na odcinku od Szczecina Głównego do Niebuszewa częstotliwość ma być wyższa - w szczycie ma wynosić 15 minut a poza nim 30 minut.
30-minutowy takt w szycie to baza wyjściowa
Województwo zakładało do tej pory, że pociągi do i z Polic będą kursowały
co pół godziny w szczycie przewozowym, natomiast poza nim co godzinę. Na części tej trasy, od Szczecina Głównego do stacji Szczecin Niebuszewo, częstotliwość połączeń w szczycie wyniesie za to 15 minut, a poza nim 30 minut. Samorząd pytany teraz o ten aspekt odpowiada, że wspomniane założenia są bazą wyjściową do dalszych ustaleń:
– Wskazana częstotliwość kursowania pociągów jest bazą wyjściową do opracowania ostatecznego rozkładu jazdy. Oznacza to, że częstotliwość kursowania pociągów może być nieco wyższa, niż wynika to ze studium wykonalności inwestycji, jednak zgodę na taką zmianę będą musiały wyrazić samorządy uczestniczące w projekcie i jednocześnie współfinansujące przewozy uruchamiane w ramach SKM – napisało Biuro Prasowe.
Organizator planuje, że pociągi obsługujące
Police będą kursowały w zróżnicowanych relacjach, choć głównie na trasie Police – Świnoujście Port oraz Goleniów – Police – Poza nimi będą to m.in. pociągi regionalne kursujące z i do Choszczna i Koszalina oraz linii S1 ze Stargardu, ale będzie też kilka pociągów kończących lub rozpoczynających bieg na stacji Szczecin Główny – informowało nas jakiś czas temu Biuro Prasowe UMWZ.
Linia nie ma blokady liniowej, co to oznacza?
Organizatora pociągów regionalnych zapytaliśmy o to, czy na linii nr 406 możliwe będzie też osiągniecie większej częstotliwości niż kursy co 15 minut w szczycie do Niebuszewa i co 30 minut do Polic - to o tyle ważne, że modernizowana linia kolejowa cały czas jest czynna w ruchu towarowym - kursują nią pociągi do zakładów azotowych w Policach.
Zresztą aby rozgraniczyć ruch towarów i osób między Policami a Szczecinem PKP PLK
myślą o budowie zupełnie nowej linii kolejowej - zachodniego, kolejowego obejścia Szczecina, które miałoby odciążyć linię nr 406, więcej o tej idei
piszemy tutaj. Jak województwo odniosło się do pytań o docelowy takt i możliwą częstotliwość połączeń na linii nr 406?
– Nie znamy szczegółów dotyczących przepustowości linii nr 406, ani czasów jazdy pomiędzy poszczególnymi stacjami po zakończeniu inwestycji. Wiadomo natomiast, że na linii nie będzie zabudowana samoczynna blokada liniowa, wobec czego trudno jednoznacznie wskazać, czy częstotliwość wyższa niż 15 minut będzie możliwa do wprowadzenia – napisało Biuro Prasowe UMWZ.