Wybrano wykonawcę łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej. Została nim firma Skanska. Połączenie umożliwi skrócenie czasu podróży z Krakowa do Zakopanego o blisko 20 minut.
Wykonawcę łącznicy w Suchej Beskidzkiej mieliśmy poznać jeszcze w październiku, ale wybór wykonawcy przeciągnął się do końca grudnia. Kryteria przetargu w 95 proc. stanowiła cena, a w pozostałych 5 proc. - długość okresu gwarancji. Najkorzystniejszą ofertę w wys. 34,5 mln złotych netto złożyła Skanska. Była ona dużo niższa od kosztorysu, ktory opiewał na 46,9 mln zł netto. Zamówienie obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych.
Według wstępnych założeń rozpoczęcie prac budowlanych planowane było w I półroczu 2015 r, a zakończenie jeszcze w grudniu. Tak się jednak nie stanie. Projekt i pozwolenia mają być gotowe do czerwca. Budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej wymagała będzie zamknięcia nie tylko odcinka linii nr 97 Skawina – Żywiec, ale również zamknięcia szlaku Sucha Beskidzka – Maków Podhalański na linii nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka. Zamknięcia wprowadzone będą dopiero w ostatniej fazie prac. W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane prace nie wymagające zamknięć torowych (okres ok. 10 mies.) Więcej na temat założeń projektu pisaliśmy tutaj.
Warto dodać, że w 2016 roku planowane jest oddanie do eksploatacji łącznicy kolejowej w Krakowie Krzemionkach. To kolejna ważna inwestycja, dzięki której z Krakowa Głównego czy z Warszawy w góry pociągi pojadą krócej. Jeżeli proces inwestycyjny nie zostanie zakłócony lub w sposób krytyczny wydłużony, w ciągu dwóch-trzech lat czas podróży z Warszawy/Krakowa do Zakopanego skróci się o około 35 do 40 minut.