NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Skanska chce mocniej wejść na polski rynek kolejowy

| Jakub Madrjas 29.03.2016 224

Skanska chce mocniej wejść na polski rynek kolejowy
fot. Rynek Kolejowy
– Skanska będzie silnie rozwijać swoją obecność w branży kolejowo-tramwajowej w Polsce. To dla nas strategiczny obszar – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Przemysław Janiszewski, członek zarządu Skanska SK a.s., dyrektor ds. współpracy polsko-czesko-słowackiej.
Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Jakie projekty Skanska zrealizowała w tym roku? 

Przemysław Janiszewski, członek zarządu Skanska SK a.s., dyrektor ds. współpracy polsko-czesko-słowackiej:
W tym roku wykonaliśmy ok. 20 projektów w branży inwestycji kolejowych i tramwajowych. Największym był wart 150 mln zł projekt budowy nowej linii tramwajowej w Olsztynie. Byliśmy jedną z trzech firm realizujących inwestycję po zerwaniu przez miasto umowy z poprzednim wykonawcą. Projekt był nietypowy, ponieważ była to budowa nowej sieci tramwajowej w mieście, w którym zrezygnowano z tego środka transportu pół wieku temu. Harmonogram robót był bardzo napięty, ponieważ poprzedni wykonawca miał go zrealizować w formule „projektuj i buduj” i czasu na wykonanie prac było niewiele. Mogliśmy jednak skorzystać z kompetencji naszej czeskiej i słowackiej spółki, a także z potencjału naszych pracowników lokalnego oddziału w Olsztynie, dzięki czemu projekt zakończyliśmy bez opóźnień. 
Ten projekt był też skomplikowany z uwagi na skalę działalności. W jego toku przebudowaliśmy większość kluczowych ulic w Olsztynie, co wymagało szeregu uzgodnień z miastem i z jego mieszkańcami. Chciałbym jednak podkreślić bardzo dobrą współpracę miasta z wykonawcami przy realizacji budowy tramwaju w Olsztynie. W kategorii stricte kolejowych inwestycji największe dotyczyły rewitalizacji odcinka linii kolejowej Paczyna – Toszek, wartej 50 mln zł, czy wartego ponad 30 mln zł odcinka Leszczyny – Knurów. Ciekawym projektem były wykonywane dla wojska prace na linii kolejowej nr 306 Krapkowice – Prudnik, które właśnie kończymy – na niemal rok przed terminem realizacji. Warto podkreślić, że choć niektóre przetargi, jak na linii kolejowej nr 156, były ogłaszane bardzo późno, bo we wrześniu 2015 r., to nie mieliśmy problemu z realizacją prac. Jesteśmy doceniani przez klienta, który widzi odpowiednią jakość naszych prac.

Jak ocenia pan wprowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe prekwalifikacje dla wykonawc
ów?

Naszym zdaniem wprowadzenie prekwalifikacji jest dobrym rozwiązaniem, które sprawdziło się w branży drogowej. Dzięki temu w postępowaniu biorą udział firmy, które mają rzeczywisty potencjał do realizacji prac. Inną sprawą są kryteria tych kwalifikacji, które nieraz są zbyt wysokie. Na przykład w przypadku kadry technicznej trudny do spełnienia jest wymóg, by dyrektor kontraktu miał dziesięcioletnie doświadczenie w realizacji inwestycji o wartości ponad 200 mln zł w branży kolejowej. Widzimy jednak po stronie zamawiającego chęć dialogu, dzięki czemu zbyt rygorystyczne zapisy często są modyfikowane. 

Wróćmy jeszcze do rynku inwestycji tramwajowych. Jak szacujecie jego wielkość?


Zobaczymy, jak będą się zachowywać miasta, ale projektów jest stosunkowo dużo. Niedawno ocenialiśmy ten rynek na miliard złotych rocznie łącznie z zakupami taboru, więc jest to bardzo ciekawa kwota. Jako Skanska jesteśmy na tym rynku w o tyle korzystnej sytuacji, że posiadamy w każdym mieście wojewódzkim swoje oddziały. Dzięki temu już realizujemy prace na Śląsku, we Wrocławiu, w Bydgoszczy czy Łodzi. Przykład Olsztyna pokazał, że umiemy realizować nawet trudne inwestycje w odpowiednim czasie i przy zachowaniu dobrej jakości i relacji z otoczeniem – no i z zyskiem. 

W waszych przychodach mają przeważać projekty kolejowe czy tramwajowe? 


Przewaga będzie po stronie projektów kolejowych. Przychody polskiego oddziału Skanska sięgają 5 miliardów złotych i w tej chwili sektor kolejowy to ok. 250-300 mln zł z tej kwoty. Chcielibyśmy osiągnąć docelowo przychody z tego rynku na poziomie 500 mln zł. Na pewno jednak nie stanie się to w przyszłym roku. Skanska nie realizuje strategii dużych skoków – firma rozwija się w sposób stały, z roku na rok. Naszą przewagą jest to, że większość realizacji prowadzimy o własnych siłach, bez sięgania po podwykonawców – wykonujemy zarówno roboty torowe, jak i drogowe, mostowe czy dotyczące sieci trakcyjnej. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5