Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Siemens: Nic już nie łączy nas z Rosją

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
29-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Przestrzegamy i będziemy przestrzegać wszystkich sankcji nałożonych na Rosję – zapewnia rzecznik prasowy Siemens Mobility. Producent zapowiada też dołożenie starań, by uniemożliwić omijanie barier eksportowych za pośrednictwem państw trzecich. To reakcja na informacje o deficytach zachodnich części zamiennych, z jakim po inwazji na Ukrainę zmagają się Koleje Rosyjskie.

Jak pisaliśmy ostatnio, Koleje Rosyjskie (RŻD) stoją w obliczu coraz poważniejszych braków części do swoich najnowocześniejszych pojazdów – elektrycznych zespołów trakcyjnych „Sapsan” i „Łastoczka”. Zostały one częściowo zmontowane w Rosji na licencji Siemens Mobility, a częściowo – dostarczone przez koncern bezpośrednio. Po rosyjskiej napaści na Ukrainę niemiecki producent, który odpowiadał za serwis i dostarczanie części zamiennych, wycofał się ze wszelkiej współpracy ze stroną rosyjską. W efekcie zespoły takie jak zestawy kołowe – których rosyjski przemysł nie potrafi wyprodukować – będą musiały prędzej czy później być pozyskiwane z demontażu odstawionych jednostek.

Rzecznik Siemens Mobility Marcin Górecki przypomina, że zawarte przed inwazją umowy serwisowe i konserwacyjne w Rosji przestały obowiązywać. Koncern zaprzestał wykonywania jakichkolwiek prac na terytorium Rosji. – Firma zawsze bardzo wyraźnie podkreślała, że będzie działać zgodnie z międzynarodowymi sankcjami i nie pójdzie na żadne kompromisy w ich wypełnianiu w wymaganym zakresie. Ze względu na skalę sankcji nałożonych (w kilku procesach zaostrzania) przez Unię Europejską na Rosję, a także obecne i potencjalne środki zaradcze oraz ich poważny wpływ na codzienną obsługę operacyjną i zadania konserwacyjne, firma Siemens Mobility rozwiązała umowy serwisowe i konserwacyjne z korporacją Russian Railways, począwszy od 13 maja 2022 roku. Sankcje i związane z nimi zobowiązania uniemożliwiły dalsze wypełnianie naszych zobowiązań umownych – zaznacza.

Rosyjskie władze i podległe im podmioty, takie jak RŻD, mogą jednak próbować omijać sankcje. Sposobem może być – między innymi – kupowanie koniecznych artykułów za pośrednictwem państw trzecich, których zakaz eksportu nie obejmuje. Naturalnym kandydatem do takiej roli byłyby w takim wypadku Chiny – wyraźnie przychylne Rosji państwo, którego koleje eksploatują wiele składów dużych prędkości z rodziny Velaro (tej samej, do której należy „Sapsan”). Przeszkodą będzie z pewnością różnica w szerokości toru, do której są przystosowane zestawy (chińskie jednostki mają rozstaw kół 1435 mm, rosyjskie – 1520 mm). Można jednak łatwo wyobrazić sobie pozyskiwanie tą drogą chociażby łożysk.

Co robi Siemens Mobility, by zapobiec takim praktykom? – Prowadzimy wymianę z odpowiednimi władzami w celu wzmocnienia barier eksportowych, o ile jest to prawnie możliwe. Siemens stale monitoruje dalszy rozwój sytuacji w tym obszarze – zapewnia Górecki.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Tabor i technika

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Łukasz Malinowski 14 października 2025

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Tabor i technika

Michael Peter (Siemens Mobility): Będziemy inwestować w Polsce

Łukasz Malinowski 14 października 2025

Niemcy: Bateryjne pojazdy Siemensa wypierają spalinowe

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij