Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Siemens Mobility: Dążymy do osiągnięcia 100% sprawności naszego taboru

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
09-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Siemens Mobility: Dążymy do osiągnięcia 100% sprawności naszego taboru
fot. Siemens Mobility
Publikujemy fragment rozmowy, którą przeprowadziliśmy podczas targów Trako z Gerhardem Greiterem, CEO regionu NEE w Siemens Mobility GmbH. Rozmawiamy o nowych technologiach, polskim rynku, lokomotywach wielosystemowych Vectron.

Spotykamy się na Trako, największej branżowej imprezie od kilku lat, od momentu zablokowania imprez tego rodzaju z powodu epidemii. Jesteśmy w Polsce, gdzie pomimo pandemii notujecie coraz większe sukcesy na rynku lokomotyw.

Gerhard Greiter, CEO regionu NEE w Siemens Mobility GmbH - Polski rynek jest dla nas bardzo istotny. Jesteśmy tutaj obecnie od ponad 30 lat i, oczywiście, jesteśmy całkiem zadowoleni z rynku sprzedaży lokomotyw. Ale udało nam się w Polsce sprzedać także tramwaje i wagony metra dla Metra Warszawskiego. Prowadzimy w Polsce kontrakty utrzymaniowe, dzięki którym jesteśmy dla przewoźników partnerem na cały okres życia produktu, a nie wyłącznie jego sprzedawcą. To potężne więzi, którą łączą nas z polskim rynkiem.

Jednak rzeczywiście, najistotniejszy z naszego punktu widzenia jest obecnie rynek lokomotyw wielosystemowych. Jesteśmy niezwykle szczęśliwy z decyzji Cargounit dotyczącej zakupu kolejnych do 30 lokomotyw dla polskiego rynku i ruchu międzynarodowego, cieszą nas zakupy realizowane przez Lotos. Lokomotywy wielosystemowe z ETCS to przyszłość o czym warto mówić w trakcie trwania Europejskiego Roku Kolei. To dobry moment aby myśleć o tym, jak połączyć ze sobą kraje za pomocą sieci kolejowej, jak możemy ułatwić przepływ towarów i komunikację międzynarodową w ruchu pasażerskim. Z tego punktu widzenia Polska ma wielką rolę do spełnienia, ponieważ jest w centrum Europy, na przecięciu szlaków międzynarodowych. Z drugiej strony Polska ma trzecią największą sieć kolejową w Europie. Widzę w tym olbrzymi potencjał do podniesienia znaczenia kolei. Coraz częściej mówi się o reaktywacji pociągów nocnych w relacjach międzynarodowych o dążeniu o zwiększeniu roli kolei i niezależności od ropy i węgla. Promuje to mocno Komisja Europejska.

Bardzo ważna jest decyzja o tym, by Europa stała się niezależna od paliw kopalnych w 2050 roku. Kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu będzie miała w tej zmianie olbrzymie znaczenie. Ale na razie mamy do czynienia z trudnościami w ruchu międzynarodowym. Są różne napięcia, różne systemy bezpieczeństwa. Musimy sprawić, by przejazd pociągiem z kraju A do B był prostszy. Jest wielka dyskusja na temat pociągów nocnych, o tym jak sprawić, by ponownie stały się popularne. Z technicznego punktu widzenia możemy to ułatwić, a dążenia Unii Europejskiej do implementacji ETCS w całej Europie na pewno nam w tym pomogą.

Czy wciąż interesują Was przetargi ogłaszane przez PKP Intercity na zakup lokomotyw wielosystemowych? Spółce brakuje obecnie mocno takich pojazdów.

Oczywiście, że tak. Mamy, sprawdzony produkt, którym jest lokomotywa Vectron. Możemy dostarczyć lokomotywy rekordowo szybko i tym samym usprawnić ruch międzynarodowy np. między Polską a Niemcami. Jak szybko? Dla jednego z naszych nowych klientów pierwszą zbudujemy do grudnia, a kontrakt podpisaliśmy we wrześniu. To oznacza, że poprawa obsługi międzynarodowych pociągów towarowych, w tym wypadku u przewoźnika towarowego, nastąpi radykalnie, ponieważ pojazdy niemal od razu będą mogły przekraczać granicę. To jest możliwe także w wypadku operatorów pasażerskich. Dostarczamy do tego pojazd sprawdzony, o dostępności technicznej bliskiej 100%.

100%? To nie przesada?

W utrzymaniu pojazdów Siemens Mobility wprowadza na coraz szerszą skalę technologię Railigent. To sposób kontroli eksploatacji pojazdów, który pozwala z wyprzedzeniem reagować na potencjalne usterki i kontrolować zużycie elementów, na przykład elektrowozu. Dzięki temu unikamy przerw w eksploatacji. Dzięki zaawansowanym technologiom informatycznym w czasie rzeczywistym wiemy co dzieje się z konkretną lokomotywą, ezt, czy wagonem. Co więcej, Railigent może być stosowany nie tylko w pojazdach naszej produkcji. Jeśli życzy sobie tego klient, możemy sprawnie działać na konstrukcjach kolejowych także innych producentów. Wierzymy, że nasze rozwiązanie zmieni rynek, a w portfolio mamy już 20 różnych dostawców, niezależnych od Siemensa, podłączonych do platformy. To jest nasz pomysł na wizję 100% dostępności pojazdów.

Co bardzo ważne, utrzymywanie pełnej dostępności pojazdów może radykalnie zmniejszyć koszty ponoszone przez operowania, ponieważ w efekcie przewoźnikowi może być potrzebnych mniej pojazdów niż potrzeba by mu było jeszcze parę lat temu, by wypełnić zapisy kontraktu z regionem. To sytuacja w której wygrywają trzy strony: operator, pasażer i my, Siemens Mobility.

To ważne by w rozmowie o redukcji emisji CO2 zwracać uwagę także na większą wydajność istniejących ekologicznych rozwiązań, ale też na to by były tanie i łatwe w zarządzaniu, dzięki zastosowaniu technologii XXI wieku. Przykład Norwegii, gdzie zmieniamy system bezpieczeństwa na kolei wdrażamy system bezpieczeństwa Sinet, oparty na standardowych systemach komunikacyjnych i działający z wykorzystaniem chmury obliczeniowej, jest bardzo dobrym przykładem.

Całą rozmowę z Gerhard Greiterem można będzie przeczytać w najnowszym, papierowym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy"
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

Biznes

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

inf. pras. Siemens Mobility 02 czerwca 2023

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

Tabor i technika

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

inf. pras. Siemens Mobility 01 czerwca 2023

Bateryjne Mireo Plus B wykonało jazdę próbną [film]

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Redakcja/inf. pras. 03 kwietnia 2023

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

Biznes

Siemens przejmuje Optrail – włoskiego dostawcę srk

inf. pras. Siemens Mobility 02 czerwca 2023

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

Tabor i technika

Siemens Mobility z dużym kontraktem serwisowym w północnej Anglii

inf. pras. Siemens Mobility 01 czerwca 2023

Bateryjne Mireo Plus B wykonało jazdę próbną [film]

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Tabor i technika

Siemens rozbuduje swoją monachijską fabrykę lokomotyw

Redakcja/inf. pras. 03 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5