NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Siemens: ETCS lekiem na błędy maszynisty. Nie dopuśćmy do tragedii

| Rynek Kolejowy 18.10.2017 96

Siemens: ETCS lekiem na błędy maszynisty. Nie dopuśćmy do tragedii
Kabinowe wyświetlacze systemu ETCSFot. Siemens
Siemens zajął stanowisko wobec ostatnich niepokojących sytuacji dotyczących przejechania syngału „stój” przez maszynistów. Zdaniem producenta pojazdów i systemów kolejowych, sytuacja powinna skłonić kolejarzy do intensyfikacji prac nad budową ETCS/ERTMS w Polsce.
– Tylko w ostatnich dwóch miesiącach doszło w Polsce do czterech poważnych incydentów związanych z niewłaściwym zachowaniem maszynisty. W wypadkach w Smętowie (31.08), Wzgórzu św. Maksymiliana (14.09), Kobylnicy (19.09), a także wczorajszym incydencie w Worowie ucierpiało łącznie ponad 40 osób. Rosnąca częstotliwość podobnych wydarzeń, zmusza do powrotu do dyskusji na temat bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce – uważa Piotr Dybowski z Siemens Polska, starszy specjalista ds. sprzedaży w Siemensie

Brak standardów bezpieczeństwa

Obecnie w Polsce funkcjonują trzy systemy zabezpieczania ruchu kolejowego. Są to SHP (samoczynne hamowanie pociągu), Czuwak aktywny oraz system Radio Stop, który zadziałał przy okazji wypadku kolejowego w Worowie.

– Żaden z wymienionych systemów nie reaguje w razie niezastosowania się maszynisty do otrzymanych sygnałów, przekroczenia prędkości szlakowej czy nieprzestrzegania przez maszynistę ograniczeń prędkości. W Polsce testowany był w swoim czasie system KHP (Kontroli Hamowania Pociągu), który miał powodować zatrzymanie pociągu w razie jazdy z prędkością inną niż nakazywana przez urządzenia sygnalizacyjne. Prace nad KHP zostały zarzucone z uwagi na koszty i perspektywę wdrożenia systemu wyższej generacji z ciągłą transmisją danych tor – pojazd – opisuje sytuację Piotr Dybowski.

Europejski System Sterowania Pociągiem

Zdaniem Siemensa konieczne jest jak najszybsze wdrożenie systemu, który rzeczywiście odpowiednio zabezpieczałby ruch kolejowy, powodując zatrzymanie pociągu w razie niewłaściwej reakcji maszynisty na otrzymane sygnały, przekroczenia dopuszczalnej prędkości lub innych nieprzewidzianych i niebezpiecznych sytuacji ruchowych. Obecnie praktycznie niemożliwe jest wprowadzenie któregoś z krajowych systemów stosowanych w Europie czy opracowanie własnego „krajowego systemu”.

– Tak więc jedynym wyjściem jest jak najszybsze wdrożenie europejskiego systemu ETCS. Z pewnością wymaga to znacznych nakładów po stronie zarządców infrastruktury i po stronie posiadaczy trakcyjnych pojazdów kolejowych. Ale każdy wypadek czy incydent na sieci kolejowej powoduje straty. W przypadku osób rannych czy zabitych w wyniku katastrofy kolejowej koszty są ogromne – ocenia przedstawiciel Siemensa. – Tak więc, może lepiej inwestować w ETCS niż zastanawiać się, czy w ruchu krajowym rozwijanie tego systemu ma sens, a po kolejnych wydarzeniach liczyć straty i opłakiwać zabitych? – dodaje.

Od 1 czerwca 2017r. każdy nowy lub wprowadzany do eksploatacji zmodernizowany pojazd trakcyjny musi być wyposażony w urządzenia pokładowe. To prawo, zdaniem Siemensa, musi być restrykcyjnie przestrzegane przez wszystkich uczestników rynku kolejowego.

– Istnieje krajowy program wdrażania ETCS, ale należy zastanowić się nad powołaniem funduszu, który by pomógł w krótkim czasie sfinansować najbardziej potrzebne i pilne wydatki na wyposażenie pojazdów trakcyjnych – mówi Piotr Dybowski
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

ERTMS (87)
ETCS (64)

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

ERTMS (87)
ETCS (64)

Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5