Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Siedlce: Wiadukty zostają, kładka do rozbiórki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Modernizacja stacji kolejowej w Siedlcach pozostanie nie bez wpływu na kolejowe zabytki miasta, które - pomimo swojego wieku - przez kolejne lata służą mieszkańcom bez zarzutu. Dwa wiadukty - łukowski i garwoliński, zostaną po latach podwyższone i wyczyszczone, a do niedawna zabytkowa kładka zostanie rozebrana i już nigdy nie powróci do miejskiej przestrzeni.

Największą zmianą dla siedlczan będzie rozbiórka kładki nad torami, która od ponad stu lat łączyła części miasta położone po obu stronach torów. Obiekt do niedawna figurował w gminnej ewidencji zabytków, ale w związku z zaplanowaną inwestycją został z niej wykreślony. Dokładnie pod filarami kładki ma powstać bowiem tunel dla samochodów osobowych, z chodnikiem dla pieszych, który przejmie funkcję kładki i dodatkowo pozwoli na częściowe odkorkowanie pozostałych przejazdów pozwalających na przedostanie się z jednej części miasta do drugiej.

Wiadukty do remontu

Zmiany nie ominą także wiaduktów łukowskiego i garwolińskiego. Remont tego drugiego już zresztą trwa. Najważniejsza zmiana dotyczy podwyższenia obiektów, dzięki czemu światło wiaduktów zostanie zwiększone z 3,9 do 4,3 m. Pozwoli to na swobodny przejazd pod wiaduktami TIR-ów, którym często zdarzało "klinować się" pod wiaduktami, albo wręcz uszkadzać  elementy kolejowej infrastruktury położonej na obiektach. Wizualnie obiekty nie zmienią się jednak zbytnio. - Ograniczeniem związanym z ingerencją w wiadukty jest to, że są to obiekty zabytkowe - tłumaczy dyrektor projektu w PKP PLK Grzegorz Łubik. - Otrzymaliśmy od konserwatora zabytków szczegółowe wytyczne w kwestii postępowania i możliwości przebudowy wiaduktów. Pod względem kolejowym będzie wymieniany cały układ torowy, pod względem estetycznym będą wyczyszczone oraz zostaną pouzupełniane oblicowania. Tylko tyle możemy zrobić. Nie możemy natomiast naruszać konstrukcji obiektów. Możemy je wzmocnić po odkryciu pewnych elementów, ale nie jest to rozbiórka. Rozebrane zostaną za to tory niewykorzystywane do prowadzenia ruchu - tłumaczy Grzegorz Łubik. Remont obejmie także chodniki dla pieszych biegnące pod wiaduktami, które od lat były mocno zniszczone.

Walory historyczne czy funkcjonalność?

Bez wątpienia wszystkie trzy obiekty mają już ponad stuletnią przeszłość. Jak mówi badający historię siedleckiej kolei dr Rafał Dmowski z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, obiekty powstały albo w latach osiemdziesiątych XIX wieku - gdy Siedlce połączono linią kolejową z Małkinią, albo około roku 1906, kiedy to powstała trzecia linia kolejowa dobiegająca do miasta - Siedlce - Siemianówka. - Wszystkie spośród tych trzech obiektów mają przynajmniej stuletnią przeszłość, choć parokrotnie każdy z nich na przestrzeni stu lat był modernizowany. Jedyne, co jest do dziś w niewielkim stopniu zmienione, to filary - zarówno kładki, jak i wiaduktów - tłumaczy historyk. - Do roku 1866 południe miasta kończyło się na linii kolejowej, ale południowa część się znacznie rozrosła. Wybudowano jednostkę wojskową, zaczęto wyprzedawać tereny, pojawili się za torami nowy mieszkańcy i była potrzeba dojazdu do tamtych terenów, dlatego też obiekty powstały - dodaje.

Bez wątpienia wiadukt i kładka to już jedne z ostatnich pozostałości po myśli technicznej przełomu XIX i XX wieku w Siedlcach. Nie ma jednak szans, aby obiekty przetrwały w niezmienionej formie. - Z punktu widzenia historyka kolejnictwa dobrze by było, żeby pozostały w takim kształcie, w jakim pamiętają je przodkowie, ale to jest raczej nierealne. Niestety, postęp techniczny wymusza pewne zmiany. Kładka, która mocno wpisała się w miejską przestrzeń, mogłaby przecież pozostać jako swego rodzaju pomnik techniki. Dobrze byłoby, gdyby ostał się choć jeden filar jako ciekawostka. Jeśli zaś chodzi o wiadukty, to z punktu widzenia mieszkańca będzie znacznie bezpieczniej po ich podwyższeniu, ponieważ przejazd pod nimi będzie bezpieczniejszy dla wysokich samochodów. Ważne, że zasadnicza część obiektów nie powinna być przebudowana - kończy.

Rozpoczęta w Siedlcach gruntowna modernizacja stacji Siedlce jest elementem budowy lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Łukowie. Na terenie stacji leżącej w ciągu międzynarodowej linii kolejowej E20 trwają już prace torowe. Rozpoczęły się też roboty modernizacyjne peronów oraz jednego z wiaduktów. Realizowana przez PKP PLK inwestycja ma być zakończona w lipcu przyszłego roku.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra Kalwaria: Jednak będzie kładka przy nowym moście?

Infrastruktura

Góra Kalwaria: Jednak będzie kładka przy nowym moście?

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

LCS Terespol: Co zostało do zrobienia?

Infrastruktura

LCS Terespol: Co zostało do zrobienia?

Kasper Fiszer 21 maja 2021

Lubelskie: Kilkaset podpisów za przywróceniem pociągu

Pasażer

Lubelskie: Kilkaset podpisów za przywróceniem pociągu

Podlasie24.pl/jar, Rynek Kolejowy 13 stycznia 2012

Warszawa - Mińsk Mazowiecki: Jest szansa na poprawę przepustowości

Infrastruktura

Zobacz również:

Góra Kalwaria: Jednak będzie kładka przy nowym moście?

Infrastruktura

Góra Kalwaria: Jednak będzie kładka przy nowym moście?

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

LCS Terespol: Co zostało do zrobienia?

Infrastruktura

LCS Terespol: Co zostało do zrobienia?

Kasper Fiszer 21 maja 2021

Lubelskie: Kilkaset podpisów za przywróceniem pociągu

Pasażer

Lubelskie: Kilkaset podpisów za przywróceniem pociągu

Podlasie24.pl/jar, Rynek Kolejowy 13 stycznia 2012

Warszawa - Mińsk Mazowiecki: Jest szansa na poprawę przepustowości

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5