NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Sezon letni 2016 był na kolei najlepszy od lat

| Michał Szymajda 24.01.2017 123

Sezon letni 2016 był na kolei najlepszy od lat
Pociąg TLK wspina się do Szklarskiej Porębyfot. Michał Szymajda, Rynek Kolejowy
Urząd Transportu Kolejowego ocenił ofertę polskich przewoźników kolejowych w wakacje 2016. Był to jeden z najbardziej pracowitych sezonów dla kolejarzy od lat, głównie za sprawą Światowych Dni Młodzieży, ale nie tylko.
Urząd Transportu Kolejowego celowo publikuje raport na początku 2017 roku. – Oferty przewoźników w nadchodzącym sezonie letnim 2017 r. powinny w jeszcze lepszym stopniu być dostosowane do potrzeb podróżnych, aby kolej chętniej była brana pod uwagę przez osoby planujące wakacyjne podróże – czytamy o przyczynach jego publikacji w styczniu.

Wzrosty w sezonie

Z danych przygotowanych przez UTK wynika, że pasażerowie systematycznie wracają do pociągów w sezonie letnim, od 2015 roku. Nie trudno zauważyć w tym wpływ nowego taboru pojawiającego się na torach i zakończenia wielu inwestycji w infrastrukturę kolejową, zwłaszcza na ciągach Warszawa – Gdańsk i Warszawa – Kraków/ Katowice. W tym roku poprawił się też dojazd do Olsztyna, dzięki uruchomieniu Protezy Koniecpolskiej szybciej zaczęły jeździć pociągi ekspresowe pomiędzy Warszawą a Wrocławiem, znaczne przyspieszenie udało się też uzyskać pomiędzy Poznaniem, Bydgoszczą a Gdynią. Dzięki zakończonym inwestycjom z RPO udało się przyspieszyć dziesiątki pociągów regionalnych. Efekty prac przewoźnicy konsumowali w wakacje w postaci większej liczby podróżnych.



W lipcu i sierpniu 2016 r. przewieziono o 14,2% więcej pasażerów niż w analogicznym okresie 2014 r. i o 8,3% więcej niż w 2015 r. W 2016 r. wzrost liczby pasażerów związany był po części z zaangażowaniem kolei podczas organizacji imprez masowych takich jak m.in. Światowe Dni Młodzieży, kiedy to wg niektórych szacunków z kolei skorzystało nawet 2 mln pasażerów.

Sukcesy przewoźników regionalnych

W badanych miesiącach największy, prawie czterokrotny wzrost liczby pasażerów osiągnęły Koleje Małopolskie. Powodem tego był ogólny wzrost wolumenu pasażerów w porównaniu do 2015 r. oraz fakt, że główne uroczystości ŚDM miały miejsce w Krakowie. Kolejnym przewoźnikiem, który odnotował wzrost były Koleje Dolnośląskie, które w 2016 r. przewiozły w tym okresie o 45% więcej pasażerów niż w 2015 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Koleje Wielkopolskie zanotowały wzrost liczby przewiezionych pasażerów odpowiednio o 25,8%. oraz 14,5%.

– Wpływ miało na to głównie zwiększenie roli tych przewoźników w obsłudze wojewódzkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej, ale również zapewnienie wysokiego komfortu podróży – ocenia UTK.

Wzrost pracy przewozowej

Największy wzrost pracy przewozowej nastąpił w spółkach Koleje Małopolskie, Koleje Dolnośląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA), a także w PKP Intercity. Wzrost ten w znacznie większym stopniu jest spowodowany rosnącą liczbą pasażerów niż podróżami na większe odległości, gdyż średnia długość przejazdu, jaką pokonuje „statystyczny pasażer” u większości przewoźników, utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

– W wielu przypadkach rosnąca liczba pasażerów związana jest z rozszerzoną ofertą przewoźników również w ramach oferty całorocznej. Tak jest w przypadku PKP Intercity oraz Kolei Małopolskich. Wzrost liczby nowych połączeń w ramach oferty PKP Intercity jest bardzo widoczny we wskaźniku pracy eksploatacyjnej – czytamy w raporcie. Wzrosty dobrze widoczne są na poniższej tabeli.


Największy udział w przewiezionej liczbie pasażerów w lipcu i sierpniu 2016 r. utrzymywały spółki Przewozy Regionalne (ok 27%) oraz Koleje Mazowieckie (od 19 w lipcu do 21% w sierpniu). Udział PKP Intercity w tym okresie wyniósł 16% w 2016 r. oraz ponad 14% w sierpniu. U większości spółek, które świadczą usługi głównie w obrębie aglomeracji, zanotowano spadek wartości w miesiącach letnich.

– Warto zauważyć, że ważną grupę pasażerów kolei, zwłaszcza dla przewoźników świadczących usługi na krótkie i średnie odległości, stanowią dzieci i młodzież. U większości przewoźników udział tych pasażerów wynosi od 12% do 20% wszystkich podróżnych w ciągu roku, dlatego zmniejszenie ich liczby w okresie letnim jest dodatkowym czynnikiem wpływającym na udział rynkowy spółek w pracy przewozowej – raportuje UTK.

Sezonowe pociągi PKP Intercity pełne pasażerów

Spółka PKP Intercity uruchomiła ponad 5 tys. przejazdów w ramach oferty wakacyjnej w 2016 r. Co istotne, z tej oferty skorzystało ponad 14% wszystkich pasażerów przewiezionych przez przewoźnika w okresie lipca i sierpnia. PKP Intercity zaoferowało w czasie wakacji podróże zarówno nad morze (Łeba, Hel, Kołobrzeg, Świnoujście, Trójmiasto), na Mazury (Olsztyn, Iława, Ełk) oraz połączenia do miejscowości górskich (Jelenia Góra, Zakopane, Kudowa, Zagórz czy Krynica). UTK zwróciło uwagę na pociągi, które cieszyły się największym powodzeniem. Kolejno były to: nocny pociąg TLK Mars z Krakowa do Helu (z grupą wagonów do Kołobrzegu), EIC Jantar w relacji z Warszawy do Kołobrzegu oraz TLK Latarnik z Białegostoku do Świnoujścia przez Warszawę. Sporo pasażerów korzystało też z pociągu TLK Gwarek (rel. Katowice – Ustka – Katowice), TLK Wenus z Gdyni do Zakopanego i Białegostoku a także z TLK Delfin z Warszawy do Łeby.

Przewoźnicy samorządowi i Arriva RP z letnią ofertą

UTK zwraca uwagę na ciekawe oferty sezonowe przygotowane przez spółki realizujące przewozy w regionach.

Jedną z ofert o charakterze wakacyjnym była relacja z Bydgoszczy na Hel prowadzona przez Arrivę RP. W ramach oferty „Multiplaża” uruchomiono pociągi „Słoneczny Patrol”, „Leżak” oraz „Parawan”. Liczba pasażerów przewiezionych w okresie od początku lipca do końca sierpnia w tych pociągach stanowiła blisko 15% pasażerów ogólnego wolumenu pasażerów Arriva RP, co należy poczytać jako dobry krok przewoźnika w kierunku lepszego wykorzystania taboru i kompensacji strat z tytułu mniejszej ilości pasażerów kursujących w pociągach dowożących do pracy i szkół. 

Koleje Mazowieckie w sezonie uruchomiły pociągi „Słoneczny” oraz „Dragon”. Pociąg „Słoneczny” zapewniał połączenie stolicy z Trójmiastem i Ustką, a trasę z Warszawy do Ustki pokonywał w czasie ponad 6 godzin. Pociąg „Dragon” kursował w relacji Warszawa – Kraków – Warszawa. Dystans z Warszawy do Krakowa pokonywał według rozkładu jazdy w czasie około 3 godz. (od 2 godz. 38 min do 3 godz. 7 min). Przewoźnik jest zadowolony z liczby pasażerów w obu pociągach i zapowiedział ponowne kursowanie pociągów w 2017 roku.

Koleje Dolnośląskie wprowadziły połączenie Jelenia Góra – Lubawka GP (Trutnov hl.n) – Jelenia Góra, które funkcjonowało w wakacje w każdy weekend aż do 4 września. KD podjęły również działania marketingowe związane z promocjami podróży do miejsc turystycznych, takich jak Szklarska Poręba czy Góry Sowie. Od 30 kwietnia 2016 r. w każdy weekend we współpracy z Deutsche Bahn przewoźnik uruchomił „Pociąg do kultury”. Bezpośrednie połączenie Berlin – Wrocław stworzone zostało z myślą o ruchu turystycznym w związku z wydarzeniami kulturalnymi organizowanymi we Wrocławiu, mieście wybranym Europejską Stolicą Kultury w 2016 r. Według wstępnych planów oferta miała obowiązywać w okresie kwiecień – wrzesień, jednak z powodu dużego zainteresowania wydłużono ją najpierw do stycznia 2017 r., a następnie do aż do końca roku. W okresie letnim 2016 r. połączenie było tak oblegane, że koniecznym było podstawianie dodatkowych autobusów dla pasażerów.

Przewozy Regionalne partnerem dla przejazdów okazjonalnych

UTK podkreśla też sporą aktywność Przewozów Regionalnych we współorganizowaniu przewozów okolicznościowych.

– Współpraca instytucji takich jak muzea, izby turystyczne, władze gmin czy organizatorzy festiwali z przewoźnikami może wpłynąć na tworzenie dodatkowych połączeń gwarantujących sprawną i bezpieczną podróż dla osób korzystających z przejazdów – uważa UTK i podaje przykłady takich połączeń jak „Pociąg do Przyrody” sfinansowany przez władze gminy Inowłódz, który kursował w każdy weekend lipca i sierpnia w relacji Łódź – Spała – Łódź, czy „Kolej na Medzilaborce”– przejazd uruchomiony 27 sierpnia, który można było odbyć na podstawie biletu zakupionego na relację Rzeszów – Łupków. PR-y uruchamiały też pociągi powrotne z festiwalu EB Hel Spot, które zostały uruchomione w dniach 14-15 sierpnia na trasach Hel – Gdynia, Hel – Gdańsk. Przewozy Regionalne jak co roku uruchomiły też 94 pociągi na festiwal „Przystanek Woodstock” odbywający się w Kostrzynie nad Odrą,

– W 2017 r. nie jest planowane żadne duże przedsięwzięcie, podobne do ŚDM, więc oferta tworzona przez przewoźników powinna skupić się na dostosowaniu do oczekiwań pasażerów w związku z wyjazdami turystycznymi i wypoczynkowymi. Zapewnienie oferty przewozowej o wysokim komforcie, z dogodnymi czasami przejazdu może wpłynąć na zainteresowanie koleją jako konkurencyjnego środka transportu w stosunku do indywidualnej podróży samochodem – pisze UTK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5