Lokalne samorządy rozpoczęły prace nad przebudową Starachowickiej Kolei Dojazdowej. Nieczynna wąskotorówka miałaby wrócić do ruchu nie tylko na odcinkach wykorzystywanych do niedawna przez pociągi turystyczne, ale także na środkowym, częściowo nieistniejącym fizycznie fragmencie. Co więcej, na obu końcach trasy miałyby zostać wybudowane nowe torowiska prowadzące do miejsc atrakcyjnych turystycznie.
W roku 2022 zakończyła się budowa drogowej obwodnicy Iłży. W jej ramach nieco przesunięte zostało torowisko Starachowickiej Kolei Dojazdowej. W praktyce ułożono więc nowy odcinek tej wąskotorówki. Trzy lata później nie jest on już eksploatowany w ruchu turystycznym.
Powiat i gminy wspólnie zlecają prace projektowe
Choć w tym sezonie pociągi rozkładowe nie wyjadą na żaden z dwóch istniejących odcinków dawnej SKD, lokalne samorządy chcą, by wkrótce stała się ona jedną ze znaczniejszych atrakcji pogranicza województw świętokrzyskiego i mazowieckiego. – 27 czerwca zawarte zostało porozumienie pomiędzy powiatem starachowickim, gminą Starachowice, gminą Iłża oraz gminą Brody w sprawie wspólnej realizacji zadania pod nazwą Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej służącej rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej od lokomotywowni w Starachowicach do stacji w Iłży – mówi Anna Ciesielska, rzecznik prasowy Zarządu Powiatu Starachowickiego. Na jego mocy w przyszłym roku gminy przekażą starostwu środki, które pozwolą na zlecenie przygotowania dokumentu.
Na razie realizacja robót budowlanych to dość odległa perspektywa, ale opracowanie ma obejmować projekt modernizacji obu istniejących odcinków, a więc od Starachowic do Lipia oraz od Marculi do Iłży z wyłączeniem nowego toru powstałego podczas wspomnianej budowy obwodnicy drogowej. Odbudowany miałby być też nieużywany od trzech dekad środkowy odcinek Lipie – Marcule. Tor leży tam tylko na niektórych fragmentach. Co najciekawsze, samorządy chciałyby też wybudować dwa całkowicie nowe odcinki: w Starachowicach od stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do Muzeum Przyrody i Techniki oraz w Iłży od stacji do centrum miasta.
Zmodernizowane miałyby zostać także obie wspomniane stacje wraz z zapleczami technicznymi. – 8 lipca ogłoszone zostało postępowanie przetargowe na wykonanie przedmiotowej dokumentacji – informuje nasza rozmówczyni. Na jej przygotowanie samorządy przeznaczyły wstępnie 360 tys. zł. Powiat deklaruje przy tym możliwość zwiększenia tej sumy, jeśli złożone oferty przekroczą założony budżet.
Wydłużenie trasy szansą na zwiększenie atrakcyjności turystycznej
– W przypadku realizacji zaplanowanego zadania możliwe będzie przywrócenie ruchu kolejowego na całej historycznej trasie od Starachowic do Iłży. Nowe odcinki dodatkowo zwiększą atrakcyjność i dostępność trasy dla turystów – ocenia przedstawicielka Starostwa Powiatowego w Starachowicach. Linia ze Starachowic do Iłży ma 20 km długości. Tor o szerokości 750 mm był wykorzystywany przez dawne PKP do roku 1994. Od 2003 r. infrastrukturą zarządza powiat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.