Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Radomskie Inwestycje pytają o odbudowę Starachowickiej KW
Starachowicka Kolej Wąskotorowa od lat funkcjonuje na dwóch niezależnych fragmentach, które nie zostały dotąd połączone. O los historycznego ciągu komunikacyjnego Starachowice – Iłża pytają aktywiści ze stowarzyszenia Radomskie Inwestycje. Ich zdaniem wąskotorówka może nie tylko pełnić rolę atrakcji turystycznej, ale także być pełnoprawnym elementem sieci transportowej.

Starachowicka wąskotorówka łączy Starachowice z leżącą ok. 20 km na północny wschód Iłżą. Funkcjonująca do 1997 roku trasa nie została jednak w pełni odtworzona po przejęciu linii przez lokalny samorząd. Po sześciu latach przerwy w ruchu kolej trafiła w ręce powiatu starachowickiego i dzięki staraniom Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych ruszyła ponownie, przewożąc turystów w sezonie letnim.

FPKW, a potem kolejni operatorzy, prowadziła jednak ruch na dwóch niepołączonych ze sobą odcinkach: ze Starachowic do Lipia i z Iłży do przystanku Marcule Nadleśnictwo. Środkowy, ośmiokilometrowy fragment trasy Lipie – Marcule jest od tamtego czasu nieczynny.

Odbudowa, a może rozbudowa o nowe odcinki?

O perspektywy przywrócenia przejezdności trasy pytają aktywiści ze stowarzyszenia Radomskie Inwestycje. Skierowali oni do samorządu sprawującego pieczę nad wąskotorówką pismo, w którym domagają się rozwoju 750-milimetrowej kolejki. – Wskazujemy na  pilną potrzebę odbudowy brakujących fragmentów linii oraz uruchomienia jednej oferty dla całej Starachowickiej  Kolei Wąskotorowej – czytamy.

Stowarzyszenie postuluje także rozważenie budowy nowych, nieistniejących nigdy wcześniej odcinków. – Perspektywicznie widzimy również pole do dalszych działań na rzecz rozbudowy kolei z jednej strony  o odcinek od stacji końcowej w Starachowicach (...) aż do przystanku Starachowice „Zachodnie” [po przeciwnej stronie Starachowic – red.] oraz z drugiej w postaci przedłużenia linii  w kierunku centrum Iłży. Warto również rozważyć zmianę przebiegu linii tak, aby przebiegała przez miejscowość Lipie (ponad 500 mieszkańców). W wyniku takich działań kolej może stać się wyjątkową atrakcją turystyczną regionu oraz pełnić  funkcję transportową dla mieszkańców Starachowic i Iłży – argumentują radomscy aktywiści.

Kolejny rok SKW na dwóch krótkich odcinkach

Jak mówi Radomir Jasiński ze stowarzyszenia Radomskie Inwestycje, aby lokalna linia mogła służyć także w codziennym, regularnym ruchu, należałoby powiązać ją z węzłami przesiadkowymi w miastach na obu końcach trasy. Jego zdaniem samorządy, także na szczeblu wojewódzkim, nie przykładają wystarczającej wagi do rozbudowy SKW. – Jak dotąd słyszymy jedynie wiele szumnych zapowiedzi. Tymczasem kolejka czeka na konkretną pomoc, choćby w remoncie istniejącej infrastruktury i taboru – ocenia. – Znamiennym jest, że dwa prężne urzędy wojewódzkie, mazowiecki i świętokrzyski, nie mogą się porozumieć w sprawie stosunkowo niedrogiej inwestycji – dodaje.

O ile postulaty dotyczące budowy zupełnie nowych tras wydają się możliwe do spełnienia tylko w odległej perspektywie czasowej, o tyle plan połączenia niezależnych odcinków w śladzie dawnego torowiska istnieje od momentu przejęcia linii przez samorząd. Czekamy na stanowisko powiatu w kwestii ewentualnych terminów robót. Tymczasem 1 maja Starachowicka Kolej Wąskotorowa rozpocznie kolejny sezon swojego kursowania – jeszcze raz na dwóch odciętych od siebie fragmentach.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Infrastruktura

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Jakub Madrjas 11 listopada 2022

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Infrastruktura

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Kasper Fiszer 21 września 2022

Społecznicy chcą podniesienia prędkości na linii 22

Infrastruktura

Rok 2014  na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

Warte uwagi

Rok 2014 na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

jar, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2015

Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie

Infrastruktura

Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 09 maja 2015

Zobacz również:

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Infrastruktura

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Jakub Madrjas 11 listopada 2022

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Infrastruktura

Tor starachowickiej wąskotorówki przełożony

Kasper Fiszer 21 września 2022

Społecznicy chcą podniesienia prędkości na linii 22

Infrastruktura

Rok 2014  na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

Warte uwagi

Rok 2014 na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej

jar, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2015

Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie

Infrastruktura

Starachowicka KW: Odbudowa – tak, rozbudowa – nie

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 09 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5