Po naprawie powypadkowej na opolskie tory powrócił autobus szynowy SA103-003. Jego naprawa była bardzo kosztowna i trwała prawie pięć miesięcy. Co ciekawe, pojazd znów jest u producenta.
Przypomnijmy, pojazd SA 103-003 został ciężko uszkodzony w wyniku wypadku, do którego doszło w dniu 23 września 2013 roku na przejeździe kolejowym kat. D (bez rogatek) w Chróścinie Nyskiej. Wówczas 53-letni kierowca ciężarowego Mana nie zatrzymał się przed przejazdem kolejowym, po czym uderzył w przejeżdżający pojazd relacji Brzeg – Kędzierzyn-Koźle, którym podróżowało 14 osób. Na szczęście nikt w tym zdarzeniu nie ucierpiał.
Pojazd był na tyle uszkodzony, że nie nadawał się do dalszej jazdy. W związku z tym pociąg został odwołany na odcinku Chróścina Nyska – Kędzierzyn-Koźle, a podróżni zostali zabrani przez podstawiony autobus komunikacji zastępczej. Natomiast pracownicy z Kolejowego Ratownictwa Technicznego z Opola musieli podnieść pojazd i postawić go na tory, który został ściągnięty do stacji Nysa.
Straty w samym pojeździe były bardzo duże. Uszkodzony był m.in. układ chłodzenia silnika i pulpit wraz z konstrukcją metalową. Przetarg na naprawę opolskiego pojazdu wygrała bydgoska Pesa, która wyceniła wykonanie prac na 1 230 742, 92 zł. Wykonawca musiał m.in. wymienić kabinę maszynisty, wyosiować autobus szynowy, przeprowadzić wymagane pomiary i wykonać całkowite malowanie pojazdu. Jednak po demontażu pojazdu okazało się, że trzeba było wykonać dodatkowe prace, co znacząco podniosło koszt wykonania naprawy.
- Wykonawca naprawił jeszcze ramę wózka i ostoi – informuje Jerzy Machnicki, z-ca dyrektora Opolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Opolu. W lipcu szynobus został włączony do eksploatacji i po blisko pięciomiesięcznej przerwie znów kursuje. Obecnie znów znajduje się u producenta, który wykonuje przegląd pojazdu w kategorii P3-2. - W ramach przeglądu zostaną wymienione koła monoblokowe wraz z tarczami hamulcowymi oraz siedzenie pasażerskie – dodaje Machnicki.
Około 70 siedzeń zostanie zastąpionych nowymi fotelami wandaloodpornymi wyposażonymi w podłokietniki i zagłówki. Zmodernizowana „trójka” pojawi się na Opolszczyźnie na początku października. Po jej powrocie do bydgoskiej Pesy pojedzie kolejny z pojazdów serii SA103-004, w którym także zostaną wymienione siedzenia oraz zostanie wykonany przegląd. Przeglądy wraz z pracami dodatkowymi dla obydwóch szynobusów zostaną wykonane za kwotę 1 343 420, 76 zł.