NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Ryś: Poprawa świadomości bezpieczeństwa wymaga czasu

| Roman Czubiński 08.12.2017 35

Ryś: Poprawa świadomości bezpieczeństwa wymaga czasu
fot. Nikodem Wodowski
Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych Tadeusz Ryś przyznaje, że w ostatnim czasie wzrosła liczba wypadków. Jak podkreśla, PKBWK przykłada szczególną wagę do troski o bezpieczeństwo prowadzenia ruchu na liniach modernizowanych.
Z czego wynika wzrost liczby zdarzeń kolejowych w ostatnim roku?

Trwają jeszcze szczegółowe postępowania, dlatego wolałbym nie wypowiadać się na temat przyczyn zaistnienia tych sytuacji. Przygotowywanie raportów zakończy się pod koniec roku. Wtedy będzie można bardziej precyzyjnie określić genezę zdarzeń.

Komisja bada nie tylko poszczególne wypadki, ale i opracowuje raporty zbiorcze. W listopadzie ukazał się raport dotyczący poprzedniego roku. Jakie zawierał wnioski?

Wskazywały one na niedostosowanie wiedzy uczestników transportu kolejowego. Następne raporty, które ukażą się najprawdopodobniej w grudniu, będą szerzej precyzować – między innymi – kwestię przygotowania maszynistów i dyżurnych ruchu oraz cyklu ich pracy.

Prezes Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych Leszek Miętek bardzo stanowczo wypowiadał się o braku rozporządzenia o czasie pracy maszynistów, którego uchwalenie było jednym z zaleceń Komisji po katastrofie pod Szczekocinami.

Jego projekt istnieje, ale działania na rzecz jego wydania jeszcze nie zostały sfinalizowane. Trwa zgłaszanie uwag. Opracowaniem dokumentu zajmuje się ministerstwo, a PKBWK w pełni popiera tę inicjatywę.

Jaki wpływ na bezpieczeństwo może mieć rozporządzenie o przesunięciu terminu obowiązku wdrażania symulatorów przez przewoźników kolejowych?

Samo wprowadzenie symulatorów będzie miało pozytywny wpływ na bezpieczeństwo. Termin został przełożony z 1 stycznia roku 2018 na 2019, ponieważ obecnie symulatory są używane przez przewoźników indywidualnie. Nasza rekomendacja co do szkolenia obejmowała, między innymi, współpracę symulatorów odwzorowujących stanowiska maszynistów oraz dyżurnych ruchu, autentyczność linii, odtworzenie trzech stacji i powiązanie symulatorów maszynistów, którzy uczestniczą w ruchu na symulowanym odcinku linii. Jest to na etapie opracowywania. Udział w procesie bierze, między innymi, Instytut Kolejnictwa.

Ze względu na rosnącą ilość robót infrastrukturalnych trudniej będzie zapewnić bezpieczeństwo. Czy byłoby potrzebne wprowadzenie mechanizmu sankcji za niewdrażanie zaleceń Komisji?

Obecnie sankcji nie ma, ponieważ zalecenia mają charakter długofalowy. Nie możemy wyznaczyć terminu ich wdrożenia. Natomiast czas powoduje, że wszyscy zaczynają rozumieć np. konieczność zabudowy w pojazdach kolejowych monitoringu i rejestracji obrazu przed pojazdem. To samo dotyczy choćby wydzielenia terenu wzdłuż linii kolejowej, na której jeden tor jest czynny, a drugi – naprawiany. Alternatywnym rozwiązaniem jest ograniczenie prędkości. Przepisy wewnętrzne w tym zakresie już powstały, uwzględnia je system zarządzania bezpieczeństwem. W procesie opracowania regulaminu tymczasowego na czas prowadzenia robót życzenia wykonawcy co do ograniczenia prędkości są brane pod uwagę. Ich zasadność analizuje cały zespół.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kongres Kolejowy

Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS