Wszystko wskazuje na to, że w końcu uda się sprzedać rumuńskiego narodowego kolejowego operatora towarowego CFR Marfa. Ministerstwo Transportu zaakceptowało kolejną ofertę Grup Feroviar Român. Koszt akwizycji wyniesie 400 milionów euro.
CFR Marfa to dziesiąty co do wielkości przewoźnik towarowy w Europie. Rządowe przymiarki do prywatyzacji CFR Marfa trwają od 2007 roku. Proces nabrał tempa dopiero w 2011 roku, kiedy to rozpoczęły się poszukiwania partnera strategicznego, jednak zapowiadany na ostatni kwartał 2012 roku termin zakończenia prywatyzacji nie został dotrzymany. W maju tego roku wszystkie oferty zostały odrzucone jeszcze przed złożeniem ofert cenowych. Ministerstwo zaraz ogłosiło też wznowienie procesu prywatyzacyjnego.
Wczoraj, 20 czerwca, ministerstwo poinformowało że przetarg na zakup przewoźnika wygrał prywatny operator z tego kraju Grup Feroviar Român. Przejmie on 51% udziałów w CFR Marfa. Jak informuje „Railways Insider”, koszt akwizycji to ponad 400 mln euro, z czego 202 miliony to koszt za akwizycję, a 200 milionów to suma potrzebna na transfer udziałów. Cena wywoławcza wynosiła 180 milionów euro.
Po przejęciu CFR Marfa, GFR będzie największym graczem na rynku. Narodowy przewoźnik miał bowiem około połowy rynku przewozów, a GFR był zresztą na tej liście drugi.