Samorządy województw lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego pracują nad treścią Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Prace te są na etapie projektów. We wszystkich dokumentach przewidywane jest wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla projektów kolejowych.
Z upublicznionych przez samorządy wojewódzkie projektów dokumentów wynika, że w ramach nadchodzącej perspektywy finansowej na wsparcie mogą liczyć inwestycje kolejowe oraz przedsięwzięcia integrujące różne systemy transportu.
We wstępnym projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 dla województwa lubelskiego zakłada się wsparcie dla m.in. dla projektów dotyczących budowy lub przebudowy centrów logistycznych lub terminali transportu multimodalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz dla budowy i modernizacji przystanków, węzłów przesiadkowych oraz systemów sterowania ruchem kolejowym jako elementów projektów intermodalnych i multimodalnych. Ponadto zakłada się wsparcie dla wzmocnienia funkcjonowania transportu kolejowego jako czynnika poprawy warunków życia mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego województwa lubelskiego poprzez dofinansowanie budowy, modernizacji i „rehabilitacji” sieci kolejowej i infrastruktury dworcowej poza siecią TEN-T oraz zakup i modernizację taboru kolejowego dla obsługi połączeń wojewódzkich.
Podkarpackie zakłada zakup/modernizację taboru kolejowego dla połączeń regionalnych, przedsięwzięcia na rzecz regionalnej infrastruktury kolejowej – linii kolejowych, dworców oraz zapleczy technicznych. Na wsparcie mogą również liczyć projekty dotyczące transportu multimodalnego (centra logistyczne, terminale przeładunkowe, obiekty park&ride), zlokalizowane poza siecią TEN-T.
Wśród priorytetów świętokrzyskiego RPO znalazły się zadania dotyczące budowy i przebudowy („rehabilitacji”) infrastruktury kolejowej oraz „wsparcie kompleksowych projektów z zakresu budowy, przebudowy lub modernizacji infrastruktury oraz wdrażania rozwiązań i technik zarządzania i monitorowania ruchu dla: centrów logistycznych i terminali przeładunkowych (nienależących do sieci TEN-T), centrów przesiadkowych (w tym np. parkingi park&ride, parkingi rowerowe)”. Autorzy projektu programu założyli dofinansowanie co najmniej jednego projektu. Dotyczy on połączenia Kielc z Centralną Magistralą Kolejową. Realizacja zadania ma poprawić komunikację z innymi regionami kraju, w szczególności skrócić czas podróży ze stolicy województwa do Warszawy oraz w kierunku południowym.
To tylko fragment artykułu. Więcej w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 11/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.