W Warszawie rozpoczął się Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez TOR Wydawnictwo. Najważniejszym wydarzeniem sesji otwarcia było zaprezentowanie „Białej Księgi” polskiej infrastruktury.
Kongres rozpoczęli Tadeusz Syryjczyk i Adrian Furgalski, którzy zaprezentowali „Białą Księgę Problemów Polskiej Infrastruktury”, przygotowaną przez stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury. – Stowarzyszenie zrzesza osoby z rynku, ze świata nauki, ekspertów związanych z branżą infrastrukturalną aby wypracować nić porozumienia. Widać bowiem, że w ostatnim czasie stosunki prawno-sądowe zdominowały partnerstwo. A bez partnerstwa nie rozwiążemy problemów związanych z budową polskiej infrastruktury– powiedział Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu. Jak dodał, brak porozumienia powoduje jedynie rozwój branży prawniczej, co nie jest dla nas powodem do dumy.
- Biała Księga Infrastruktury jest wysiłkiem bardzo wielu autorów, którzy postanowili poświęcić swój czas w celu wskazania problemów polskiej infrastruktury. Podsumowuje ona unijną „siedmiolatkę”, ale ten dokument, mimo że pisze o błędach, nie jest wymierzony przeciwko komukolwiek. Jest to zbiór argumentów „za”, dobrych rozwiązań i postulatów, które należy wprowadzić przed kolejną perspektywą finansową UE – powiedział natomiast Adrian Furgalski.
Tytuł tegorocznego kongresu to „infrastruktura dla wzrostu gospodarki”. – To odwieczne pytanie – jakie są zależności między gospodarką a infrastrukturą? Jest wiele krajów Unii Europejskiej, które nie pamiętały o tym, że tempo inwestycji musi być takie, by nie nałożyć na społeczeństwo zbyt dużych kosztów utrzymania infrastruktury. Teraz te państwa na tym cierpią – przypomniał Furgalski.
Zaznaczył jednak od razu, że ponieważ Polska ma wciąż ogromne zaległości w dziedzinie infrastruktury, to obecny program rozbudowy powinien zostać utrzymany jeszcze przez najbliższe nie lata, a dekady. Przypomniał też, że według wskaźników OECD w Polsce nie postępuje wzrost roli miast.
Biała Księga, z którą można zapoznać się tutaj wskazuje m. in. na niebezpieczną tendencję do opierania praktycznie wszystkich inwestycji infrastrukturalnych do programów unijnych. Wskazuje również ryzyka – Branża budowlana odpowiada za od 6 do 8 procent PKB i charakteryzuje się dużą chłonnością na rynku pracy. To cenne, ale te miejsca pracy są niestety również zagrożone koniunkturą – podkreśla Furgalski. Również banki nieufnie traktują sektor budownictwa, uważając go za obarczony dużym ryzykiem. W Białej Księdze nie brakuje również rozwiązań pozwalających te ryzyka zmniejszyć.
Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).