Dziś w Warszawie Forum Kolejowe Railway Business Forum zaprezentowało najnowszą edycję Białej Księgi Transportu Kolejowego. Tegoroczne opracowanie skupia się na przewozach pasażerskich.
Forum Kolejowe Railway Business Forum (RBF) zaprezentowało kolejny powstały z jego inicjatywy i staraniem raport. „Biała Księga - kolejowe przewozy pasażerskie” to publikacja starająca się odpowiedzieć na pytanie jak zwiększyć udział kolei w modal Split i dlaczego, pomimo starań, udział ten nie rośnie lub rośnie zbyt wolno. Ma ona formę zbioru tekstów dotyczących wybranych zagadnień związanych z tematem.
Jest to już kolejna opublikowana przez RBF Biała Księga. Pierwsza publikacja pt. „ Biała Księga – mapa problemów polskiego kolejnictwa” ukazała się w 2010 roku. Ze względu na wiele zmian w systemie kolei i jej otoczeniu opublikowano nową wersję: „Białą Księga 2013. Kolej na działania – mapa problemów polskiego kolejnictwa”. Ukazały się też uzupełniające raporty: „Problemy polskiego kolejnictwa w obszarze informatyki”, , „Raport o elektroenergetyce kolejowej”, „ Problemy oceny zgodności i dopuszczeń do eksploatacji systemu kolei w Polsce”, „Biała Księga – Niepełnosprawni a transport Kolejowy – aktualny stan dostępności kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszanie się”, „Biała Księga – kolejowe przewozy towarowe” oraz Biała Księga – bezpieczeństwo kolejowe – podejście systemowe”.
- Związek pracodawców Railway Business Forum już od 16 lat funkcjonuje w środowisku kolejowym. Jest to organizacja niezależna, która nie pobiera dotacji i nie prowadzi działalności gospodarczej a utrzymuje się jedynie ze składek członkowskich – podkreśla dyrektor zarządzający RBF Piotr Faryna.
Wszystkie opracowania można pobrać bezpłatnie
ze strony Forum Kolejowego - Railway Business Forum.
Nie ma powrotu do wielkiego PKP
- Wnioski płynące z naszego raportu skłaniają do optymizmu, choć jest to optymizm umiarkowany. W kolejach aglomeracyjnych, a od ubiegłego roku również w kolei dalekobieżnej widać trend wzrostowy. Kolej odzyskuje pasażerów – podkreślił prezentując najnowsze opracowanie przewodniczący zarządu Railway Business Forum Adrian Furgalski. Jego zdaniem wszystko wskazuje na to, że bieżący rok zamknie się wynikiem 295 milionów pasażerów, co będzie rekordem od czasu rozpoczęcia reformy kolei w 2001 roku (323 mln pasażerów).
- W Białej Księdze jasno odpowiadamy, że kolej nie wróci do czasów wielkiego PKP znanego z PRL. Nie ma również powrotu do ogromnych przewozów notowanych w tamtych czasach. Myślimy jednak, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat osiągnięcie przewozów rzędu 400 milionów pasażerów jest możliwe. Pociągi nie dojadą jednak do każdej gminy, bo Polski po prostu na to nie stać, a konkurencja ze strony transportu samochodowego jest zbyt silna – przyznał przewodniczący RBF.
- Stawiamy również tezę, że w polityce niezależnie od barw politycznych sympatia jest po stronie kierowców. Ma ona przede wszystkim wymiar finansowy – bez problemów przyjęto program utrzymania dróg do 2023 roku wart 47 mld złotych. Tymczasem program utrzymania sieci kolejowej za dużo mniejszą kwotę nie zyskał akceptacji – powiedział Furgalski.
Najważniejszy powinien być pasażer
- Udział kolei w modal split w perspktywie od początku XXI w. spadł z około 11 do 6 procent. Co więcej, według prognoz, samochodów dalej będzie przybywać na polskich drogach. Dlatego często rozmawiamy nie o tym, co zrobić żeby zwiększyć udział kolei w transporcie tylko o tym, co zrobić żeby przynajmniej zahamować niekorzystny trend - mówi koordynator prac nad Białą Księgę Paweł Rydzński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG TOR.
Jak dodaje Rydzyński, kluczem do dobrej kolei pasażerskiej jest m.in. przyjęcie punktu widzenia pasażera - klienta. - Wielokrotnie podkreślamy też w naszym opracowaniu, że nie można kolei oderwać od pozostałych środków transportu zbiorowego, w tym autobusowego. Wprowadzane rozwiązania propasażerskie muszą być komplementarne. Dbałość musi następować na każdym szczeblu: od dobrego taboru i atrakcyjnego rozkładu jazdy, po odpowiednią jakość obsługi, a nawet prawidłowe zaprojektowanie peronów na stacjach i przystankach, tak aby, przy źle zaprojektowanych peronach, zbyt długa droga dojścia do pociągu nie zniechęcała do korzystania z usług kolei - tłumaczy Rydzyński.
- Opracowanie jest publiczne i bezpłatne. Gorąco zachęcam każdego do przeczytania Białej Księgi, ponieważ przyjęliśmy założenie jak największej przystępności tekstu. Myślę, że dzięki autorom, którzy mają nie tylko ogromną wiedzę, ale i umiejętność jej przekazania opracowanie czyta się jak przyjemną beletrystykę – pomimo tego, że naszpikowane jest różnego rodzaju danymi i zestawieniami – zachęca Piotr Faryna.