Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Rozbudowa tramwaju w Częstochowie – zarys topografii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Rozbudowa tramwaju w Częstochowie – zarys topografii
Aby dobrze zrozumieć istotę kontrowersji, jakie budzą rozważane przez miejskich inżynierów warianty rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej w północno-zachodniej części miasta, należy poznać topografię tego obszaru. A z niej jasno wynika – tramwaj na Parkitkę może iść tylko jednym śladem.

Kręgosłup komunikacyjny

Do 2012 r. można było żartować z Częstochowy, że tramwaj jeździ tu w lewo i prawo. Te dwa kierunki wiążą się z przebiegiem sieci zbudowanej w 1959 r., przedłużonej w latach 1971 i 1981 – torowisko wytyczono wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej miasta, czyli tzw. „Osi Pracy” (mającej w zamyśle urbanistów odebrać znaczenie starej osi miasta, czyli alei Najświętszej Maryi Panny), łączącej największe dzielnice z „koroną planu sześcioletniego”, czyli Hutą Bieruta, późniejszą Hutą Częstochowa. Zarówno oś pracy, jak i tramwaj, okazały się transportowym „trafem w dziesiątkę”. Do 1971 r. funkcjonowała jeszcze odnoga tego kręgosłupa, po której od 1959 r. kursowały tramwaje linii 2, ale zawieszono ją z uwagi na fatalny stan torowiska zbudowanego systemem gospodarczym w ramach czynu społecznego w dość archaicznej technologii. W 2012 r. w południowej części miasta rozbudowano sieć tworząc odgałęzienie wiodące dookoła osiedla bloków w dzielnicy Wrzosowiak. Inwestycja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony mieszkańców miasta, którzy ostatnią rozbudowę polegającą jedynie na przedłużeniu istniejącej linii na północy miasta o 1300m widzieli w 1981 r. Tramwaj przestał już jeździć w prawo i lewo.

Każdy pątnik kojarzy

Starą osią – także komunikacyjną – miasta była aleja Najświętszej Maryi Panny, dzielona przez mieszkańców na trzy nieformalne części. Zna ją każdy pątnik udający się na pielgrzymkę do klasztoru oo. Paulinów położonego na Jasnej Górze, który wieńczy od zachodu ten trakt wytyczony w 1818 r. Obecnie rewitalizowana, wcześniej stanowiła doskonały korytarz tranzytowy relacji wschód-zachód, przy którym zlokalizowanych były 4 węzły przesiadkowe komunikacji miejskiej. Rewitalizacja miała wyprzeć ruch indywidualny pozostawiając komunikację miejską, ale przez błąd projektanta, zawirowania polityczne i brak wyczucia kwestii transportu u nowych władz skończyło się na tym, że przez pięcioletni okres karencji ochrony unijnych inwestycji w aleje nie wjedzie niemal żaden autobus, zaś bez przeszkód będzie można weń dostać się własnym samochodem i zaparkować na powiększonej powierzchni parkingowej. Środowiska pozarządowe liczą jednak, że ten istotnie patologiczny stan rzeczy jest jedynie przejściowy i po upływie pięciu lat będzie można przywrócić alejom charakter salonu pozbawionego indywidualnego ruchu kołowego, do którego będzie można się dostać komunikacją miejską lub rowerem, bądź pieszo.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5