Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rozbudowa bocznic szansą dla kolei towarowej. Będzie rządowy program bocznicowy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rozbudowa bocznic szansą dla kolei towarowej. Będzie rządowy program bocznicowy?
fot. M. Szymajda
Do ciekawych wniosków doszli uczestnicy debaty poświęconej przyszłości spółki PKP Cargo. Rozmawiano nie tylko o inwestycjach realizowanych w spółce, ale też o szansach na pobudzenie całego rynku przewozów.

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, zaznaczył, że przewoźnik jest na początku drogi do przekształcenia w operatora logistycznego kompleksowo zajmującego się przesyłkami, zwłaszcza kontenerowymi. Nikt nie ma wątpliwości, że Polska, jako ważny kraj na Nowym Jedwabnym Szlaku, powinna wzmacniać swoją pozycję w intermodalu. – Obecnie jednak aż dla 75% towarów, które wjeżdżają do Polski, krajem docelowym są Niemcy. Chcemy doprowadzić do zmiany tego stanu rzeczy, bo w takim układzie to Niemcy otrzymują, dzięki opłatom akcyzowym, większe wpływy budżetowe. Drogą do tego celu musi być rozbudowa istniejących terminali i budowa nowych – powiedział Warsewicz.

Podczas debaty wskazywano na konieczność wzmocnienia polskiego potencjału terminalowego. Obecnie mamy w Polsce 39 terminali kolejowych. Tymczasem Niemcy mają ich ponad 4 razy więcej. Wskazywał też na to zarząd spółki PKP Cargo Terminale. Tymczasem nawet w Warszawie brakuje obecnie nowoczesnego, dużego terminalu logistycznego.

Odbudowa bocznic albo z pieniędzy z UE, albo z krajowych

Wojciech Zabłocki z PKP SA wskazwał na szanse, jakie uzyska kolej towarowa, jeśli uda się zrealizować program odbudowy bocznic. – W porozumieniu z UTK chcemy odbudowywać i budować nowe bocznice kolejowe. Ten element infrastruktury był przez ostatnie lata traktowany po macoszemu. Chcielibyśmy na to pozyskać środki z Unii Europejskiej i myślę, że mamy na to szanse. Dodatkowo na program bocznicowy chcielibyśmy asygnować ze środków krajowych około 30 milionów złotych rocznie. Uważamy, że bocznice mają ogromny potencjał komercyjny. O tym, żeby inwestycję realizować sprawnie, będziemy rozmawiać z PKP PLK. Siłą rzeczy inwestycje PKP PLK i bocznicowe muszą być dobrze skoordynowane – powiedział Zabłocki.

Uczestnikiem konferencji był również Andrzej Dera, Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta RP. – Bez wątpienia kontenery wygrały walkę o przyszłość kolei towarowej, dlatego też przekształcenie PKP Cargo w operatora logistycznego musi się odbyć. Martwi mnie jednak trochę, że wagony – platformy, które kupuje PKP Cargo wciąż nie są budowane w Polsce, ale wiem, że spółka odbudowuje swój potencjał, choćby w Gniewczynie i wierzę, że to się zmieni. Muszę zaznaczyć, że w interesie państwa jest również rozbudowa Małaszewicz – powiedział.

Odpowiedział mu prezes Warsewicz z PKP Cargo. – Deklaruje, że pierwszy wagon towarowy PKP Cargo zbudowany w Polsce wyjedzie na przełomie 2022/2023 – powiedział. Dodał, że spółka, dzięki akwizycji niewielkiego przewoźnika w Słowenii i coraz większej aktywności nad Adriatykiem, realizuje prezydenckie hasło dotyczące wzrostu roli Trójmorza. - Dziękujemy panu prezydentowi za tą inicjatywę, którą realizujemy – dodał.

Kolejne P5 starych lokomotyw nie mają już sensu

Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo do spraw operacyjnych, zwrócił uwagę na planowane inwestycje w tabor spółki. – Chcemy postawić już na nowe lokomotywy, kolejne naprawy P5 naszego starszego taboru byłyby już ryzykowne. Nowe, mocne lokomotywy mają zastąpić lokomotywy dwuczłonowe, które jeszcze mamy. Będą kolejne inwestycje w tym zakresie – powiedział.

– Mamy trochę lokomotyw z modułem dojazdowym, teraz testujemy takie przewozy. W przyszłości chcemy pomyśleć o lokomotywach dwunapędowych, o takich samych parametrach pod siecią trakcyjną jak i bez trakcji. Widzę tu dużą przyszłość, musimy też sprostać nowym wyzwaniom związanym z polityką klimatyczną. Myślimy też o lokomotywie wodorowej, podobnej do tej, którą na Trako pokazała Pesa. Chcemy rozmawiać o tym z tym producentem, podpiszemy w tej sprawie list intencyjny – powiedział Witold Bawor.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nadchodzi rewolucja w statusie bocznic kolejowych. Co się zmieni?

Infrastruktura

Nadchodzi rewolucja w statusie bocznic kolejowych. Co się zmieni?

Piotr Faryna, Tor-Audytor 03 listopada 2016

Niewiele ponad tydzień do seminarium Bocznice Kolejowe 2016

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

Co użytkownik bocznicy wiedzieć powinien? Seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Co użytkownik bocznicy wiedzieć powinien? Seminarium 12 lipca

Michał Zięba, ZDG TOR 15 czerwca 2016

Bocznice Kolejowe 2016: Czy liczycie koszty utrzymania bocznic?

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016: Czy liczycie koszty utrzymania bocznic?

Ryszard Węcławik, TOR Certyfikacje 13 czerwca 2016

Seminarium Bocznice Kolejowe 2016 już 12 lipca

Nasze konferencje

Seminarium Bocznice Kolejowe 2016 już 12 lipca

Michał Grobelny 27 czerwca 2016

Zobacz również:

Nadchodzi rewolucja w statusie bocznic kolejowych. Co się zmieni?

Infrastruktura

Nadchodzi rewolucja w statusie bocznic kolejowych. Co się zmieni?

Piotr Faryna, Tor-Audytor 03 listopada 2016

Niewiele ponad tydzień do seminarium Bocznice Kolejowe 2016

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

Co użytkownik bocznicy wiedzieć powinien? Seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Co użytkownik bocznicy wiedzieć powinien? Seminarium 12 lipca

Michał Zięba, ZDG TOR 15 czerwca 2016

Bocznice Kolejowe 2016: Czy liczycie koszty utrzymania bocznic?

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016: Czy liczycie koszty utrzymania bocznic?

Ryszard Węcławik, TOR Certyfikacje 13 czerwca 2016

Seminarium Bocznice Kolejowe 2016 już 12 lipca

Nasze konferencje

Seminarium Bocznice Kolejowe 2016 już 12 lipca

Michał Grobelny 27 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5