NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Rozbudowa bocznic szansą dla kolei towarowej. Będzie rządowy program bocznicowy?

| Michał Szymajda 24.09.2021 5,2k

Rozbudowa bocznic szansą dla kolei towarowej. Będzie rządowy program bocznicowy?
fot. M. Szymajda
Do ciekawych wniosków doszli uczestnicy debaty poświęconej przyszłości spółki PKP Cargo. Rozmawiano nie tylko o inwestycjach realizowanych w spółce, ale też o szansach na pobudzenie całego rynku przewozów.
Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, zaznaczył, że przewoźnik jest na początku drogi do przekształcenia w operatora logistycznego kompleksowo zajmującego się przesyłkami, zwłaszcza kontenerowymi. Nikt nie ma wątpliwości, że Polska, jako ważny kraj na Nowym Jedwabnym Szlaku, powinna wzmacniać swoją pozycję w intermodalu. – Obecnie jednak aż dla 75% towarów, które wjeżdżają do Polski, krajem docelowym są Niemcy. Chcemy doprowadzić do zmiany tego stanu rzeczy, bo w takim układzie to Niemcy otrzymują, dzięki opłatom akcyzowym, większe wpływy budżetowe. Drogą do tego celu musi być rozbudowa istniejących terminali i budowa nowych – powiedział Warsewicz.

Podczas debaty wskazywano na konieczność wzmocnienia polskiego potencjału terminalowego. Obecnie mamy w Polsce 39 terminali kolejowych. Tymczasem Niemcy mają ich ponad 4 razy więcej. Wskazywał też na to zarząd spółki PKP Cargo Terminale. Tymczasem nawet w Warszawie brakuje obecnie nowoczesnego, dużego terminalu logistycznego.

Odbudowa bocznic albo z pieniędzy z UE, albo z krajowych

Wojciech Zabłocki z PKP SA wskazwał na szanse, jakie uzyska kolej towarowa, jeśli uda się zrealizować program odbudowy bocznic. – W porozumieniu z UTK chcemy odbudowywać i budować nowe bocznice kolejowe. Ten element infrastruktury był przez ostatnie lata traktowany po macoszemu. Chcielibyśmy na to pozyskać środki z Unii Europejskiej i myślę, że mamy na to szanse. Dodatkowo na program bocznicowy chcielibyśmy asygnować ze środków krajowych około 30 milionów złotych rocznie. Uważamy, że bocznice mają ogromny potencjał komercyjny. O tym, żeby inwestycję realizować sprawnie, będziemy rozmawiać z PKP PLK. Siłą rzeczy inwestycje PKP PLK i bocznicowe muszą być dobrze skoordynowane – powiedział Zabłocki.

Uczestnikiem konferencji był również Andrzej Dera, Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta RP. – Bez wątpienia kontenery wygrały walkę o przyszłość kolei towarowej, dlatego też przekształcenie PKP Cargo w operatora logistycznego musi się odbyć. Martwi mnie jednak trochę, że wagony – platformy, które kupuje PKP Cargo wciąż nie są budowane w Polsce, ale wiem, że spółka odbudowuje swój potencjał, choćby w Gniewczynie i wierzę, że to się zmieni. Muszę zaznaczyć, że w interesie państwa jest również rozbudowa Małaszewicz – powiedział.

Odpowiedział mu prezes Warsewicz z PKP Cargo. – Deklaruje, że pierwszy wagon towarowy PKP Cargo zbudowany w Polsce wyjedzie na przełomie 2022/2023 – powiedział. Dodał, że spółka, dzięki akwizycji niewielkiego przewoźnika w Słowenii i coraz większej aktywności nad Adriatykiem, realizuje prezydenckie hasło dotyczące wzrostu roli Trójmorza. - Dziękujemy panu prezydentowi za tą inicjatywę, którą realizujemy – dodał.

Kolejne P5 starych lokomotyw nie mają już sensu

Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo do spraw operacyjnych, zwrócił uwagę na planowane inwestycje w tabor spółki. – Chcemy postawić już na nowe lokomotywy, kolejne naprawy P5 naszego starszego taboru byłyby już ryzykowne. Nowe, mocne lokomotywy mają zastąpić lokomotywy dwuczłonowe, które jeszcze mamy. Będą kolejne inwestycje w tym zakresie – powiedział.

– Mamy trochę lokomotyw z modułem dojazdowym, teraz testujemy takie przewozy. W przyszłości chcemy pomyśleć o lokomotywach dwunapędowych, o takich samych parametrach pod siecią trakcyjną jak i bez trakcji. Widzę tu dużą przyszłość, musimy też sprostać nowym wyzwaniom związanym z polityką klimatyczną. Myślimy też o lokomotywie wodorowej, podobnej do tej, którą na Trako pokazała Pesa. Chcemy rozmawiać o tym z tym producentem, podpiszemy w tej sprawie list intencyjny – powiedział Witold Bawor.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45954)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45954)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5