Według danych Urzędu Transportu Kolejowego największe wzrosty w III kwartale 2018 r. zaobserwowano w przewozie kruszyw i rud metali oraz w transporcie intermodalnym.
Jak podaje UTK, w ciągu pierwszych trzech kwartałów przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 186,8 mln ton towarów, a praca przewozowa wyniosła blisko 44,4 mld ton-km. To jeden z najwyższych wyników w przewozach towarowych w ciągu ostatnich lat.
Największy wpływ na ten wynik miały przewozy ładunków z grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa. W ramach tej grupy to głównie przewozy kruszyw odnotowały wzrost zarówno w zakresie masy, jak i pracy przewozowej. Łącznie w ciągu dziewięciu miesięcy przewieziono ponad 7,5 mln ton (23,9% więcej) więcej kruszyw niż rok wcześniej. Praca przewozowa w tej grupie wzrosła o blisko 2,4 mld ton-km (33,4% więcej). W przypadku rud żelaza wzrost przewiezionej masy wyniósł blisko 780 tys. ton, natomiast praca przewozowa ponad 420 mln ton-km.
Tak duże przewozy grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa w ciągu trzech kwartałów zwiększyły udział tej grupy o blisko 2,7 punktu procentowego wg masy oraz 0,9 punktu procentowego wg pracy przewozowej w stosunku do udziału tej grupy w okresie styczeń–wrzesień 2017 r. Pomimo wzrostu o ponad 2,4 mln ton przewiezionych ładunków sklasyfikowanych, jako grupa węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, udział tej grupy w tym okresie spadł o ponad 1 punkt procentowy względem masy oraz 0,2 punktu procentowego wg pracy przewozowej w analogicznym okresie
Łączny udział trzech podstawowych grup – grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny; rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa; koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej w ogólnych wartościach przewozu towarów to ponad 78,9% wg masy (147,4 mln ton) i blisko 72,8% wg pracy przewozowej (32,3 mld ton-km).
Trzeci kwartał 2018 r. charakteryzował się przewozami bardzo zbliżonymi do tych z roku ubiegłego. Łączny wzrost w masie przewiezionych ładunków nie przekroczył 0,5 mln ton, zaś w pracy przewozowej był on wyższy o niecałe 0,9 mld ton-km. Wśród grup, które odnotowały wzrost przewiezionych ładunków wg masy i pracy przewozowej należy wymienić kruszywa, węgiel, ładunki sklasyfikowane jako sprzęt transportowy, puste opakowania (np. kontenery)oraz towary nieidentyfikowalne, które obejmują przewozy w kontenerach. To właśnie przewozy intermodalne oraz transport kruszyw w największym stopniu wpłynęły na wyniki przewozów w III kwartale – podsumowuje UTK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.