Polska i Białoruś wspierają plany Kolei Rosyjskich RŻD, których efektem ma być skrócenie czasu odpraw pociągów pasażerskich na granicy polsko-białoruskiej. Spotkanie, które odbyło się przy udziale przedstawicieli trzech krajów, daje nadzieję na prowadzenie kontroli celnych w trakcie jazdy pociągów.
Spotkania w tej sprawie odbyły się w Warszawie i w Mińsku. Wzięli w nich udział: wiceszef Kolei Rosyjskich Michaił Ałukow, prezes PKP Intercity Janusz Malinowski oraz przedstawiciele służby celnej Polski i Białorusi oraz firmy Patentes Talgo.
Władze RŻD zaprezentowały plan poprawy jakości międzynarodowych przewozów pasażerskich do 2015 roku, w który wpisane jest skrócenie czasu podróży między Moskwą a Berlinem dzięki taborowi wyprodukowanemu przez firmę Patentes Talgo. Główną zaletą pociągu jest automatyczna zmiana rozstawu kół pociągu z 1520 na 1435 mm i odwrotnie - bez zmiany wózków pociągu. To pozwala na pokonanie granicy polsko-białoruskiej praktycznie bez zatrzymania składu. Wszystko po to, aby skrócić czas przejazdu pociągów międzynarodowych między Rosją a innymi krajami Europy Zachodniej.
Aby skrócić czas oczekiwania na granicy, RŻD zaproponowało prowadzenie procedur celnych na pokładzie pociągu w trakcie jazdy. Z relacji przedstawicieli RŻD wynika, że zarówno polskie, jak i białoruskie służby celne odpowiedzialne za procedury prowadzone na granicy, są przychylne do tego, aby zmienić sposób kontroli pociągów.
Zagraniczni partnerzy zaangażowani w sprawę zapewnili przedstawicieli rosyjskiej, białoruskiej oraz polskiej kolei, że są gotowi do przygotowania się na zmianę procedur, które umożliwiłyby odprawy w trakcie jazdy pociągu - czytamy w komunikacie RŻD.
Koleje Rosyjskie w 2011 roku zapowiedziały zakup siedmiu pociągów Talgo, które według założeń miałyby pokonować trasę Moskwa - Berlin w 18 godzin. Na początku roku 2012 RŻD podpisało umowę z producentem - firmą Patentes Talgo na badania i testy produktów Talgo w dziedzinie powiększenia wymiarów pudła, adaptacji systemu zmiany rozstawu kół do warunków zimowych, adaptacji systemów hamulcowych Talgo do wymogów kół przystosowanych do rosyjskiej infrastruktury oraz przygotowania kompatybilności systemów elektromagnetycznych.