Pierwszy skład Talgo w ramach zamówienia złożonego przez Koleje Rosyjskie RŻD, dotarł już do Moskwy. Pociąg co prawda czekają jeszcze testy, ale pod koniec tego roku już powinien zostać skierowany na obsługę linii kolejowych.
Kontrakt, który Koleje Rosyjskie podpisały z hiszpańskim producentem taboru kolejowego - firmą Patentes Talgo, łącznie obejmuje dostawę siedmiu składów. Umowę w tej sprawie podpisano jeszcze w 2011 roku. Zgodnie z pierwotnymi założeniami, cztery spośród zamówionych składów zostaną skierowane do obsługi linii Moskwa - Kijów. Trzy kolejne będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm. Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa - Mińsk - Warszawa - Berlin. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnego systemu zmiany rozstawu kół nie będzie konieczności wymiany wózków w pociągu na granicy pomiędzy Polską a Białorusią, co ma miejsce w przypadku dziś kursujących składów międzynarodowych.
Krócej o 7 godzin?
Oparte na aluminiowej konstrukcji pociągi będą w stanie rozpędzać się do prędkości 200 km/h. Z kolei utrzymanie wysokiej prędkości w pokonywaniu łuków zapewni pociągom system wychylnego pudła, który będzie systemem pasywnym (wychylenie następuje w efekcie oddziaływania siły odśrodkowej). Wartość kontraktu dla Kolei Rosyjskich to ok. 100 mln euro.
Jeszcze w 2011 roku PKP Intercity zaoferowało Kolejom Rosyjskim RŻD, że po obszarze Polski, a nawet do samego Berlina, składy Talgo mogłyby prowadzić lokomotywy Husarz. Rosjanie zadeklarowali, że po wprowadzeniu hiszpańskich składów na trasę Moskwa - Berlin, podróż w tej relacji zajmie 18 godzin, podczas gdy dziś jest o około 7 godzin dłuższa. Zaraz po opublikowaniu tej informacji ówczesny prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański poddał w wątpliwość zapewnienia Rosjan i dodał, że pociągi Talgo mogą mieć problemy techniczne z polską infrastrukturą.
Badania w toku
Warto dodać, że w 2012 roku Rosyjski Instytut Badawczy Transportu Kolejowego (VNIIZhT) podpisał umowę ramową z hiszpańskim producentem taboru na zaadoptowanie jego pociągów do rozstawu szyn 1520 mm. Umożliwia ona badania i testy produktów Talgo w dziedzinie powiększenia wymiarów pudła, adaptacji systemu zmiany rozstawu kół do warunków zimowych, adaptacji systemów hamulcowych Talgo do wymogów kół przystosowanych do rosyjskiej infrastruktury oraz przygotowania kompatybilności systemów elektromagnetycznych.