Ruszyły testy pierwszego z siedmiu zamówionych dla Kolei Rosyjskich RŻD pociągów Talgo. Testy odbywają się na torze testowym pod Moskwą, a pociąg powinien zostać skierowany do obsługi linii Moskwa - Niżny Nowogród jeszcze pod koniec tego roku.
Testy pociągu prowadzone w Rosji powinny zakończyć się we wrześniu. Dwa składy trafią jednak na badania również do Wiednia, gdzie zostaną sprawdzone ich możliwości w trudnych warunkach pogodowych. Jak poinformował ostatnio szef RŻD Władymir Jakunin, cztery spośród siedmiu zamówionych pociągów zostaną skierowane do obsługi linii Moskwa - Niżny Nowogród (zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nie będą kursowały w relacji Moskwa - Kijów), gdzie do tej pory kursowały m. in. pociągi Sapsan. Te zostaną z kolei przekierowane na linię Moskwa - Petersburg, dzięki czemu w tej relacji uda się wprowadzić połączenia w równych odstępach czasowych.
Pozostałe trzy pociągi będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm. Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa - Mińsk - Warszawa - Berlin. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnego systemu zmiany rozstawu kół nie będzie konieczności wymiany wózków w pociągu na granicy pomiędzy Polską a Białorusią, co ma miejsce w przypadku dziś kursujących składów międzynarodowych. Czas podróży do Berlina ma skrócić się o 7 godzin.
We wszystkich pociągach znajdzie się system wychylnego pudła, który będzie systemem pasywnym. Każdy pociąg będzie zestawiony z 18 wagonów dla pasażerów oraz dwóch wagonów technicznych. W pociągach znajdzie się przestrzeń restauracyjna, będą też przedziały sypialne. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane oraz będą wyposażone w toalety z zamkniętym obiegiem.
W czasie testów pociągu Rosyjski Instytut Badawczy Transportu Kolejowego (VNIIZhT) będzie prowadził badania pod kątem zaadoptowania pociągów Talgo do rozstawu szyn 1520 mm. Badania i testy produktów Talgo będą dotyczyły sprawdzania możliwości powiększenia wymiarów pudła, adaptacji systemu zmiany rozstawu kół do warunków zimowych, adaptacji systemów hamulcowych Talgo do wymogów kół przystosowanych do rosyjskiej infrastruktury oraz przygotowania kompatybilności systemów elektromagnetycznych.