NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rosja: Pierwsza kobieta za nastawnikiem pociągu

| Roman Czubiński 05.08.2020 3k

Rosja: Pierwsza kobieta za nastawnikiem pociągu
Sofia Dorofiejewa fot. twitter.com/lenta.ru
Rosja: Pierwsza kobieta za nastawnikiem pociągu
Rosja: Pierwsza kobieta za nastawnikiem pociągu
Rosja: Pierwsza kobieta za nastawnikiem pociągu
Z początkiem przyszłego roku w kabinie maszynisty pociągu RŻD – na razie jako pomocnik – zasiądzie pierwsza kobieta. Absolwentka moskiewskiej szkoły transportowej Sofia Dorofiejewa stała się z tego powodu gwiazdą rosyjskich mediów – materiały poświęca jej zarówno prasa lokalna, jak i ogólnokrajowa telewizja. Zniesienie zakazu pracy kobiet za nastawnikiem daje szansę na to, że w jej ślady pójdą inne panie.
Zawód maszynisty zawsze był postrzegany w Rosji jako typowo męski. Dopiero niedawno, po licznych naciskach ze strony ONZ, zniesiono formalny zakaz prowadzenia pociągów przez kobiety (ze skutkiem od 1 stycznia przyszłego roku). Jak wspomina Dorofiejewa, z tego powodu początkowo jej decyzji sprzeciwiali się nawet rodzice – choć kolej fascynowała ją od dzieciństwa. W szkole artystycznej, którą ukończyła przed rozpoczęciem kursu maszynisty, tworzyła głównie grafiki z motywami kolejowymi. Jak dodaje, ważną rolę odegrali też znajomi, którzy wybrali karierę na kolei.

Dyplom maszynisty Dorofiejewa zdobyła w moskiewskiej szkole kształcącej maszynistów i motorniczych – Kolegium Transportu Kolejowego i Miejskiego. Młoda Rosjanka ukończyła naukę z wyróżnieniem. Program kursu obejmował – między innymi – ćwiczenia na symulatorze, poznawanie budowy pojazdów kolejowych, rozbieranie i składanie sprzęgu automatycznego oraz zajęcia praktyczne w obiektach kolejowych. Obecnie w placówce uczą się jeszcze trzy kobiety, jednak wybrały one inne związane z koleją zawody.

Od września świeżo upieczona maszynistka będzie odbywała obowiązkowe praktyki w moskiewskiej dyrekcji przewozów pospiesznych RŻD. Na początku przyszłego roku rozpocznie pracę w charakterze pomocnika maszynisty. Według rosyjskich mediów Dorofiejewa otrzymała przydział do lokomotywowni w Łobni pod Moskwą.

Również w Polsce kobiety coraz częściej decydują się na karierę maszynistek. Jeszcze cztery lata temu było ich zaledwie 7 z ogólnej liczby 16609 osób wykonujących ten zawód. Przed dwoma laty za nastawnikiem pracowało już 17 pań, a 13 kolejnych zdobywało niezbędne kwalifikacje. Kobiety prowadzące pociągi można spotkać – między innymi – w PKP IC, Polregio, Kolejach Mazowieckich oraz Lotos Kolej. Znacznie więcej pań wykonuje zawód motorniczego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5