Wyprodukowana na potrzeby Kolei Rosyjskich RŻD lokomotywa towarowa 2ES5 ma już dopuszczenie do ruchu po rosyjskiej sieci kolejowej. Alstom i Transmaszholding uzyskały wszelką niezbędną dokumentację, aby rozpocząć eksploatację pojazdu.
Do niedawna prowadzono testy pojazdu w południowo-zachodniej części Rosji. Pojazd został zbudowany w fabryce Transmaszholdingu w Nowoczerkasku. Maszyna o mocy 8.4 MW, przystosowana do napięcia 25 kV to lokomotywa dedykowana przewozom towarowym. Jest to druga już lokomotywa stworzona przez joint venture Alstomu i Transmaszholdingu. Pierwszą była lokomotywa EP20 przystosowana do przewozów pasażerskich. Trwają również prace nad kolejnym pojazdem - lokomotywą 2ES20.
Koleje Rosyjskie kontrakt z Transmaszholdingiem i firmą Alstom podpisały w maju 2011 roku. Obejmuje on dostawę 200 lokomotyw 2ES5. Ostatnie dostawy mają być zrealizowane w 2020 roku. Całkowita wartość kontraktu to ok. 1 mld euro. Lokomotywy 2ES5 zaprojektował sztab specjalistów joint-venture TRans, która utworzona została przez Alstom i Transmashholding w grudniu 2010 roku. Niektóre części lokomotywy zostały wyprodukowane przez inną joint venture – Railcomp.
2ES5 to asynchroniczna lokomotywa dedykowana dla obsługi przewozów towarowych na głównych liniach kolejowych Rosji. Pojazd rozpędza się do 200 km/h, ale będzie pracowała z prędkością do 120 km/h. Producenci zapewniają, że lokomotywa jest przystosowana do swobodnej pracy przy temperaturach sięgających -50 stopni Celsjusza.
Lokomotywa zostanie skierowana do pracy na magistrali kolejowej bajkalsko-amurskiej. Maszyna trafi tam w najbliższych tygodniach. Jak zaznaczają Koleje Rosyjskie, ogromną zaletą nowych lokomotyw będzie ich niezawodność oraz znacznie rzadsza niż w przypadku dziś eksploatowanych maszyn konieczność wykonywania prac utrzymaniowych.