Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Rok piętrowych zestawów Pesa Sundeck w Kolejach Mazowieckich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Rok piętrowych zestawów Pesa Sundeck w Kolejach Mazowieckich
Fot. Pesa BydgoszczLokomotywa Gama i wagony Sundeck w Kolejach Mazowieckich
Minął rok od momentu, gdy do eksploatacji wprowadzono pierwsze w historii wyprodukowane w Polsce piętrowe wagony. Pytamy Koleje Mazowieckie o doświadczenia z ich eksploatacji.

Kontrakt na 22 wagony piętrowe Pesa Sundeck, z których dwa są sterownicze oraz dwie lokomotywy elektryczne zdolne je ciągnąć lub pchać z prędkością 160 km/h został zrealizowany z końcem 2015 roku. Po fazie testów i szkoleń na początku lutego nowe pojazdy wyjechały na mazowieckie trasy. Obsługują połączenia przyspieszone m.in. z Warszawy do Radomia, Skierniewic i Łukowa. Konstrukcja wagonów ma umożliwiać kursowanie z wcześniej już kupionymi dwupokładowymi wagonami Bombardiera i rzeczywiście można je zobaczyć w takich mieszanych zestawieniach.

– Wagony Sundeck od bydgoskiego producenta to, jak powszechnie wiadomo, pojazdy prototypowe, pierwsze takie wyprodukowane przez polskiego producenta dla Kolei Mazowieckich. Nasza spółka użytkuje je, wraz z lokomotywami Gama tego samego dostawcy, już od ponad roku. Uruchamiamy również pociągi zestawione z wagonów Sundeck i posiadanych już lokomotyw oraz wagonów sterowniczych Bombardiera – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu Kolei Mazowieckich odpowiedzialny za eksploatacje. – Pierwszy rok jest zazwyczaj najtrudniejszym okresem dla producenta i użytkownika wdrażającego do eksploatacji nowe pojazdy kolejowe. Tak też było w przypadku produktów z Bydgoszczy. Mieliśmy pewne problemy z wydajnością ogrzewania i klimatyzacji, a także szczelnością okien w wagonach – powiedział Sulima.

Gamy bez zarzutu, dostępność wysoka

Koleje Mazowieckie mają ogromne doświadczenie z użytkowaniem i utrzymaniem różnych typów taboru, od różnych producentów. Na ogół wszystkie problematyczne kwestie udawało się doprowadzić do oczekiwanego stanu. – Sadzę, że podobnie będzie w przypadku pojazdów z Pesy. Trzeba dodać, że lokomotywy Gama spisują się w Kolejach Mazowieckich dobrze , a ich współczynnik niezawodności w 2016 r., czyli łączny czas pozostawania pojazdu w eksploatacji, ukształtował się na wysokim poziomie 0,97. W przypadku wagonów piętrowych – sterowniczych i środkowych – te wartości były nieznacznie niższe.

Kolejni klienci na piętrowe wagony?

– Projekt Sundeck był dla Pesy wyzwaniem. Dzięki zaufaniu KM mogliśmy zaprojektować i wyprodukować pierwszy polski pojazd piętrowy. Ten produkt sprawdził się na Mazowszu i mamy nadzieję, że będą nam zainteresowani klienci z innych polskich aglomeracji – powiedział Maciej Walczak, szef kontraktu dotyczącego dostaw Sundecków i elektrycznych Gam.

O możliwości zakupów piętrowych wagonów mówi się obecnie na Pomorzu, gdzie mogłyby obsługiwać bardzo duże letnie potoki pasażerskie na odcinku Gdynia – Hel. Nie wykluczone, że piętrowe wagony kupione zostaną w związku z planowaną inwestycją łódzkiego urzędu marszałkowskiego, który zamierza kupić tabor dla nowego projektu – Łódzko–Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej. Wagonów piętrowych nie będzie natomiast kupować PKP Intercity.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Trako 2015. Zobacz wagony piętrowe Pesa Sundeck (zdjęcia)

Fotorelacje

Trako 2015. Zobacz wagony piętrowe Pesa Sundeck (zdjęcia)

ms, rynek-kolejowy.pl 23 września 2015

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Trako 2015. Zobacz wagony piętrowe Pesa Sundeck (zdjęcia)

Fotorelacje

Trako 2015. Zobacz wagony piętrowe Pesa Sundeck (zdjęcia)

ms, rynek-kolejowy.pl 23 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5