Partnerzy serwisu:
Ogłoszenie płatne

Głuchołazów problemy z połączeniem kolejowym z Czechami

Dalej Wstecz
Autor:

redakcja

Data publikacji:
25-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

OGŁOSZENIE PŁATNE
Głuchołazów problemy z połączeniem kolejowym z Czechami
Fot. M. Szymajda (Love Peace Trains)Pociąg Kolei Czeskich w Głuchołazach. Ministerstwo twierdzi, że go nie ma
Posłanka Paulina Matysiak skierowała do Ministerstwa Infrastruktury interpelację w sprawie statusu czeskich pociągów, które kończą bieg w Głuchołazach. Cztery pociągi nie są ujęte w rozkładzie jazdy.

Bardzo obszernie o sytuacji Głuchołazów na kolejowej mapie Polski pisaliśmy w sierpniu. Jedyne pociągi, które przejeżdżały przez to miasto (obecnie uruchamiane są też dwa weekendowe pociągi Polregio do Opola i Wrocławia) nie są ujęte w rozkładzie jazdy. Uruchamiają je Ceske Drahy, dzięki nim można udać się w kierunku miasta Jeseniki i Krnova (Karniowa). Czeskie pociągi zatrzymują się na stacji Głuchołazy, mijają natomiast w odległości zaledwie 10 metrów wyremontowany za 2,5 mln złotych dworzec i stację Gluchołazy Miasto. Tam nie ma możliwości ich zatrzymania, ponieważ dla toru w kierunku Czech nie ma tam peronu.

Pociągi do Czech w Głuchołazach pozostają "pociągami widmo"

Z odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak nie wydaje się, że przy przystanku Głuchołazy Miasto powstanie przystanek dla zatrzymania czeskich pociągów w centrum miasta. Ministerstwo Infrastruktury podaje, że cztery pary pociągów z Jesenika do Krnova przez Głuchołazy, nie zabierają na pokład pasażerów nawet na stacji w Głuchołazach. – Zgodnie z wiedzą Ministerstwa Infrastruktury aktualnie Głuchołazy nie posiadają połączenia kolejowego z Republiką Czeską, postoje pociągów ČD na stacji Głuchołazy mają wyłącznie charakter techniczny a wsiadanie do nich bądź wysiadanie z nich jest zabronione – napisał Andrzej Bittel. Pociągi te mają bowiem status pociągów tranzytowych.

Bilety można jednak w Głuchołazach kupić u czeskiej załogi. Rodzi się jednak pytanie czy następuje to zgodnie z prawem? Tranzytowy charakter połączeń nie daje także możliwości skomunikowania z nimi innych połączeń przez Głuchołazy.

Okazuje się jednak, że przynajmniej dwa pociągi udało się nieformalnie skomunikować. Np. po latach w weekendy jest możliwość dotarcia na stację Głuchołazy na godzinę 17:38 bezpośrednim pociągiem z Wrocławia i przesiadka na czeski pociąg do Krnova o 18:10. Jest też możliwość wyjazdu z Jesenika, dotarcia na godzinę 10:04 rano do Głuchołazów i po czterech minutach dalsza jazda bezpośrednim pociągiem do Wrocławia.

Ruch czeskich pociągów reguluje konwencja z 1948 roku

Dlaczego formalnie czeskie pociągi nadal w Głuchołazach to „pociągi widmo”. Sytuacje jest prawnie bardzo skomplikowana. Polega na przepisach z poprzedniej epoki.

Polska wyraziła zgodę na prowadzenie wewnętrznej czeskiej komunikacji kolejowej pomiędzy stacjami Jindřichov ve Slezsku i Mikulovice w Republice Czeskiej przez krótki odcinek terytorium Polski liną nr 343 przebiegającą przez Głuchołazy (…). Odpowiednie uzgodnienia zostały zawarte we wciąż obowiązującej Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez Głuchołazy, podpisanej… w Warszawie dnia 12 listopada 1948 r.

– Uprzywilejowany tranzyt kolejowy nie jest w sensie prawnym transportem międzynarodowym. Nie stanowi on również transportu transgranicznego w rozumieniu regulacji unijnych oraz ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U z 2019 r. poz. 2475, z późn. zm.). Trzeba podkreślić, że tranzyt uprzywilejowany wyklucza możliwość postojów handlowych w państwie tranzytu (w tym wypadku w Polsce). Używany tabor nie musi posiadać wymaganych w państwie tranzytu dopuszczeń i certyfikatów. Ograniczenie dotyczące braku możliwości postojów handlowych uzasadnia zwolnienie przewoźnika z uzyskanie decyzji administracyjnych, wymaganych w innym przypadku przez kraj, na terenie którego odbywa się tranzyt – wyjaśnia ministerstwo.

Co musiałoby się stać, aby na stacji Gluchołazy wreszcie pojawiły informacje o tym, że cztery razy dziennie odjeżdżają stąd pociągi w kierunku Jeseników i Krnowa?

– Zgodnie z prawem organizator publicznego transportu zbiorowego szczebla samorządowego ma prawo uzgodnić ze swoim czeskim odpowiednikiem uruchomienie połączeń transgranicznych z jednoczesnym skomunikowaniem takich połączeń z innymi przez siebie organizowanymi – informuje ministerstwo infrastruktury. Takim jest w tym wypadku urząd marszałkowski województwa opolskiego. Musiałby jednak dofinansować takie połączenie choćby symboliczną złotówką.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5