Partnerzy serwisu:
ښwiat

Renacjonalizacja argentyńskich kolei dojazdowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski

Podziel się ze znajomymi:

ښWIAT
Renacjonalizacja argentyńskich kolei dojazdowych
Historia kolejnictwa wciąż nie zapisała ostatecznej, najdoskonalszej formuły własnościowo-eksploatacyjnej. W różnych krajach historia przekształceń przebiegała odmiennie, zawsze jednak będąc wypadkową polityki, wojskowości, gospodarki i finansów. Jednym z przykładów poszukiwania optimum jest Argentyna, której gęsta siec kolejowa została zbudowana głownie w oparciu o londyńskie kapitały i która była efektywnie prowadzona przez brytyjskie towarzystwa.

Okres peronizmu lat 40. XX wieku oznaczał pełną nacjonalizację kolei, polityka zatriumfowała nad ekonomią. Po kilku dekadach upaństwowione koleje argentyńskie zostały całkowicie "zajeżdżone", ratunku szukano wiec w prywatyzacjach lat 90. XX - inspirowanych przez "reaganomike". O ile ruch towarowy prowadzony przez koncesje prywatne funkcjonuje zadowalająco, o tyle prywatyzacja zachowanych resztek niegdyś dużego sektora pasażerskiego okazała się nieudana.

We wrześniu br. ogłoszono re-nacjonalizacje kolei dojazdowych wokół Buenos Aires oraz zapowiedziano upaństwowienie dalekobieżnej koncesji FerroCentral. Ta huśtawka nie powinna dziwić: już sto lat temu wśród kolei USA panowała dość powszechna opinia, że trwała dochodowość może istnieć tylko w segmencie towarowym, ruch pasażerski albo jest nisko dochodowy, albo przynoszący straty. Dochodowość zaczęła szybko pogarszać się w miarę rozwoju motoryzacji po 1918 r i lotnictwa cywilnego po 1945 r. Światowym wyjątkiem pozostaje środkowa Japonia - gęsto zaludniona i obsługiwana przez zyskowne koleje pasażerskie.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Argentyna: Co najmniej cztery ofiary zderzenia pociągów

Warte uwagi

Argentyna: Co najmniej cztery ofiary zderzenia pociągów

AFP, 17 lytego 2011 17 lutego 2011

Ruszają przewozy transgraniczne Argentyna - Urugwaj

Warte uwagi

Ruszają przewozy transgraniczne Argentyna - Urugwaj

Railway Gazette 01 września 2011

Argentyna: 7 osób zginęło w zderzeniu autobusu z 2 pociągami

Warte uwagi

Argentyna: 49 osób zginęło w katastrofie kolejowej

ښwiat

Argentyna: Katastrofa kolejowa pod Buenos Aires

Warte uwagi

Argentyna: Katastrofa kolejowa pod Buenos Aires

Rynek Kolejowy 13 czerwca 2013

Argentyna: Chiny dofinansują modernizację linii Belgrano Cargas

ښwiat

Zobacz również:

Argentyna: Co najmniej cztery ofiary zderzenia pociągów

Warte uwagi

Argentyna: Co najmniej cztery ofiary zderzenia pociągów

AFP, 17 lytego 2011 17 lutego 2011

Ruszają przewozy transgraniczne Argentyna - Urugwaj

Warte uwagi

Ruszają przewozy transgraniczne Argentyna - Urugwaj

Railway Gazette 01 września 2011

Argentyna: 7 osób zginęło w zderzeniu autobusu z 2 pociągami

Warte uwagi

Argentyna: 49 osób zginęło w katastrofie kolejowej

ښwiat

Argentyna: Katastrofa kolejowa pod Buenos Aires

Warte uwagi

Argentyna: Katastrofa kolejowa pod Buenos Aires

Rynek Kolejowy 13 czerwca 2013

Argentyna: Chiny dofinansują modernizację linii Belgrano Cargas

ښwiat

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5