Gdański samorząd jest zaskoczony projektem „Przystanku prezydenckiego” i związanym z tym planem remontu przystanków znajdujących się na dawnej linii SKM z Gdańska Głównego do Letnicy i dopytuje Ministerstwo Infrastruktury o konkrety. W wyjaśnieniach udzielonych "Rynkowi Kolejowemu" resort wyjaśnia jednak, że dawne przystanki SKM znalazły się na liście do remontu, z uwagi na wcześniej zgłaszane "postulaty Urzędu Miasta Gdańska".
Program „Przystanek prezydencki”
zapowiedział 7 maja prezydent Andrzej Duda. Chodzi o odbudowę, modernizację bądź doposażenie peronów a także budowę nowych, w nowych lokalizacjach. Prace mają się toczyć na 200 obiektach, a ich warunkiem ma być deklaracja samorządów o uruchomieniu pociągów zatrzymujących się przy odnowionych obiektach.
Mapa, na której Ministerstwo Infrastruktury oznaczyło lokalizację przystanków, wywołała sporą dyskusję w Gdańsku. Zaznaczono na niej bowiem „Gdańsk Brzeźno” „Gdańsk Nowe Szkoty” i Gdańsk Zaspa Towarowa”. To przystanki, przy których do czerwca 2005 roku zatrzymywały się pociągi SKM. Do niedawna po części trasy pociągi jeździły w czasie trwania dużych wydarzeń sportowych, dowożąc pasażerów do gdańskiego stadionu. Teraz jednak trwa modernizacja linii kolejowej do portu, w ramach której
peron przystanku Gdańsk Nowe Szkoty został kilka miesięcy temu rozebrany. Gdański samorząd, jest sytuacją nieco skonfudowany.
Miasto Gdańsk: Czekamy na konkrety– Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy – powiedział na łamach portalu trojmiasto.pl wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.
Przypomniał on, że ostatni fragment linii od Brzeźna do Nowego Portu
został fizycznie zlikwidowany. PKP SA zlikwidowało ten odcinek w pełnym porozumieniu z Biurem Rozwoju Miasta. W teorii nie zagraża to ponownemu otwarciu linii, bo gros przewozów odbywałoby się i tak do Brzeźna. Jednak to Gdańsk musiałby zapłacić niemałe pieniądze któreś ze spółek kolejowych, za wykonywanie kursów. A na to miasto dotąd nie było chętne, w dobie kryzysu gospodarczego także nie należy oczekiwać nagłej zmiany sytuacji.
– Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych – dodał Borawski.
Linia kolejowa do Brzeźna będzie za kilka miesięcy na większym odcinku wyremontowana. Obecnie prowadzona jest szeroka modernizacja infrastruktury (z wyjątkiem peronów) w ramach poprawy dojazdów do portów.
Ministerstwo: To urząd miasta wskazał nam przystankiPlan prezydenta kraju podchwycili już działacze gdańskiego PiS. Były kandydat na prezydenta Gdańska Kacper Płażyński zaapelował do samorządu o uruchomienie do Brzeźna tramwaju dwusystemowego. "Rynek Kolejowy" zapytał ministerstwo infrastruktury, dlaczego na liście "prezydenckich przystanków" znalazły się gdańskie lokalizacje.
– W ramach omawianego programu planowana jest odbudowa zlikwidowanych przystanków tj. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. Realizacja ww. inwestycji przystankowych została rekomendowana PKP PLK SA oraz wskazana na podstawie postulatów zgłaszanych przez Urząd Miasta Gdańska - napisał Szymon Huptyś, rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury.
– Dokładne lokalizacje przystanków, szczegółowy zakres prac oraz okres realizacji zostaną określone po przeprowadzeniu dodatkowych konsultacji z zainteresowanymi stronami, jak również wnikliwej analizy mającej na celu jak najlepsze dostosowanie Programu do potrzeb lokalnej społeczności – dodał rzecznik.