Partnerzy serwisu:
Biznes

Rekordowy wrzesień kolei pasażerskiej, rośnie praca przewozowa w towarach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
02-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rekordowy wrzesień kolei pasażerskiej, rośnie praca przewozowa w towarach
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.plIlustracja:Px48-1756 ze składem specjalnym z okazji zakończenia sezonu na Średzkiej Kolei Powiatowej
Rekord dekady w przewozach pasażerskich i nieznaczne spowolnienie w transporcie towarów - tak Urząd Transportu Kolejowego podsumował wyniki przewozowe za wrzesień 2022 roku.

We wrześniu 2022 r. pociągami podróżowało 29,6 mln pasażerów - to niemal o 5 mln więcej niż przed rokiem. To kolejny rekordowy miesiąc na polskiej kolei pasażerskiej. Natomiast 20,5 mln ton towarów przewiezionych koleją w ubiegłym miesiącu oznacza spadek o 0,5 mln ton w porównaniu do września 2021r.

Rekord dekady w przewozach pasażerskich


Jak podaje UTK, we wrześniu 2022 r. z usług kolei skorzystało 29,6 mln pasażerów, co w porównaniu do września 2021 r. oznacza wzrost o ponad 4,7 mln osób (+19%). Wzrost odnotowano również w wartościach pracy przewozowej, która wyniosła prawie 2 mld pasażerokilometrów i była o 0,4 mld wyższa (+26,2%) niż przed rokiem. Praca eksploatacyjna na poziomie 15,3 mln pociągokilometrów była wyższa o 0,5 mln (+3,5%) rok do roku. Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał we wrześniu tego roku to 67 km – prawie o 4 km więcej (+6,1%) niż we wrześniu 2021 r. Wrzesień 2022 r. pod względem liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej zakończył się najlepszymi wynikami od dziesięciu lat.

We wrześniu 2022 r. w porównaniu z sierpniem 2022 r. koleją podróżowało o 1,1 mln pasażerów mniej (-3,6%). W pracy przewozowej odnotowano spadek o 0,6 mld pasażerokilometrów (-24,5%), co jest związane z mniejszą o 18,5 km (-21,6%) średnią długością przejazdu jednego pasażera w porównaniu z sierpniem. Praca eksploatacyjna wykazana we wrześniu tego roku była niższa o 1,1 mln pociągokilometrów (-6,7%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca.

Ogółem w trzecim kwartale koleją przewieziono 90,8 mln pasażerów – o 23,8% więcej niż w analogicznym okresie w 2021 r., wykonano pracę przewozową w wysokości 7,2 mld pasażerokilometrów – o 30,3% wyższą, a pracę eksploatacyjną na poziomie 47,9 mln pociągokilometrów – więcej o 3,2% w porównaniu do trzeciego kwartału w 2021 r.

- Trzeci kwartał tego roku przyniósł rekordowe wyniki w kolejowych przewozach osób. Duże wzrosty liczby pasażerów odnotowano w wakacje. Wrzesień pod tym względem był nieco słabszy, jednak liczba pasażerów w tym miesiącu i tak była rekordowa w ostatnich dziesięciu latach. Duże zainteresowania koleją cieszy, ale to również szereg wyzwań dla przewoźników: dostosowanie częstotliwości kursowania pociągów do potrzeb i zapewnienie odpowiedniej ilości taboru. Sprostanie tym oczekiwaniom będzie determinowało dalsze wzrosty przewozów – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.

Trzeci kwartał tego roku odpowiada za 36,5% pasażerów przewiezionych koleją od początku roku. Ogółem od stycznia do września 2022 r. z usług kolei skorzystało prawie 249 mln pasażerów, praca przewozowa wyniosła 17,8 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjna 139,7 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem 2021 r. są to wartości wyższe odpowiednio o 46,1% w liczbie pasażerów, 56,4% w pracy przewozowej i 5,3% w pracy eksploatacyjnej - podsumowuje UTK.

Rośnie praca przewozowa w transporcie towarów

Jak zauważa UTK, w kolejowych przewozach towarowych drugi miesiąc z rzędu w ujęciu rok do roku zmniejszyła się masa przewiezionych towarów. We wrześniu przewieziono łącznie 20,5 mln ton, co oznaczało spadek o 0,5 mln ton (-2,4%) w odniesieniu do września 2021 r. Warto jednak podkreślić, że pozostałe, ważniejsze parametry były wyższe. Praca przewozowa wyniosła bowiem 5,3 mld tonokilometrów – więcej o niemal 0,4 mld tonokilometrów (7,4%). Praca eksploatacyjna wyniosła 7,1 mln pociągokilometrów co oznaczało wzrost o 0,05 mln pociągokilometrów (0,7%) w porównaniu do 2021 r. Wynika to ze wzrostu średniej odległości przewozu 1 tony do 258 km; to o niemal 24 km więcej niż przed rokiem.

Z drugiej strony odniesieniu do sierpnia 2022 r. we wrześniu wszystkie parametry były niższe. Masa przewiezionych towarów zmniejszyła się o 0,4 mln ton (spadek o 1,8%). Praca przewozowa zmniejszyła się o 120 mln tonokilometrów (spadek o 2,2%), natomiast praca eksploatacyjna charakteryzowała się spadkiem na poziomie 0,5 mln pociągokilometrów (o 6,1%). Średnia odległość przejazdu w stosunku sierpnia skróciła się o 1 km - podaje UTK.

Za zmiany przewozowe odpowiadają w dużej mierze ogromne potrzeby przewozowe, które dotyczą zarówno zapewnienia węgla na sezon zimowy, jak i wywozu zbóż z Ukrainy. - Kolej w Polsce ma wszelkie predyspozycje żeby się rozwijać, jednak wojna w Ukrainie i globalne perturbacje, których konsekwencjami są utrudnienia w realizowaniu dotychczasowych przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku w znaczący sposób przemodelowały funkcjonowanie niektórych kolejowych przedsiębiorstw w Polsce. Konsekwencjami tych wydarzeń są mniejsze przewozy na kierunku wschód-zachód oraz potrzeba zintensyfikowania przewozów na kierunku północ- południe, który charakteryzuje się jednak innymi kanałami logistycznymi z uwzględnieniem portów morskich – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. CO tym, czy polska kolej nadal może upatrywać szansy na rozwój w Nowym Jedwabnym Szlaku rozmawialiśmy niedawno z Jakubem Jakóbowskim, koordynatorem projektu „Powiązania gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich.

W trzecim kwartale 2022 r. przewieziono łącznie nieco ponad 62,3 mln ton, co oznaczało o 0,6 mln ton (-0,9%) mniej niż w analogicznym kwartale 2021 r. Praca przewozowa była za ten okres wyższa o 1,5 mld tonokilometrów (10,7%) i wyniosła 16,1 mld tonokilometrów. Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 22,1 mln pociagokilometrów, co oznaczało wzrost o 0,9 mln pociągokilometrów (4,4%). Średnia odległość przewozu w tym czasie wyniosła 258 km i była o 27 km dłuższa niż w 2021 r.

Od początku roku koleją przewieziono 187,4 mln ton towarów. Praca przewozowa wyniosła niemal 47 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna 64,7 mln pociągokilometrów. To kolejno o 4,3% przewiezionej masy towarów, 13,4% pracy przewozowej i 6,7% pracy eksploatacyjnej więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku - podsumowuje UTK.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5