Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rekordowa liczba pasażerów także w trójmiejskiej SKM

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-01-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Rekordowa liczba pasażerów także w trójmiejskiej SKM
fot. M. SzymajdaNowy Impuls 2 w Gdyni Głównej
Pomimo braku obsługi linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, PKP SKM Trójmiasto przewiozło rekordową liczbę pasażerów na swojej podstawowej linii między Lęborkiem a Gdańskiem Śródmieściem. W 2023 roku na pokładzie “kolejki” podróżowało blisko 45 mln pasażerów.

Prawie 45 milionów przewiezionych pasażerów to najlepszy wynik w ponad 22-letniej historii trójmiejskiej spółki. Dla porównania w 2022 roku pociągami skm podróżowało niemal 43,6 mln osób, a przed pandemią, w 2019 roku pasażerów było ponad 43 mln. Sięgając jeszcze dalej w historię - w roku 2015 SKM-ki przewiozły 38,9 mln pasażerów.

– Ubiegłoroczny rekordowy wynik przewozowy jest powodem do satysfakcji, tym bardziej że od grudnia 2022 r. nie obsługujemy już połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na których tylko w 2022 przewieźliśmy niemal 4 miliony pasażerów – powiedział Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście. – Zdajemy sobie sprawę, że na to, że coraz więcej osób wybiera nasze pociągi, złożyło się wiele czynników, zarówno tych zależnych, jak i niezależnych od nas. Samochody i ich utrzymanie drożeją w szybszym tempie niż ceny biletów. W centrach miast ubywa miejsc parkingowych, a kwoty za parkowanie rosną. Na szczęście rośnie równolegle świadomość ekologiczna Pomorzan i przy wyborze środka transportu coraz więcej osób kieruje się nie tylko rachunkiem ekonomicznym, ale także uwzględnia fakt, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu – dodaje Maciej Lignowski.

Ważne inwestycje w Trójmieście zakończone

SKM-ce pomaga też zakończenie remontu wielu przystanków osobowych i drożność obu torów na całym trójmiejskim odcinku miejskiej kolei (przez kilka lat z tego powodu ograniczano ruch na linii, albo spowalniało to pociągi). W ubiegłym roku zakończyła się modernizacja peronów Gdynia Leszczynki, Gdynia Redłowo i Gdynia Orłowo, trwa przebudowa Dworca Podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna oraz przystanku Gdynia Grabówek. Magnesem jest też nowy tabor - Impulsy II, ale o tym czy ich wprowadzenie na linie przyciągnie nowych pasażerów dowiemy się dopiero za kilka miesięcy, ponieważ na linie wyjechały dopiero w grudniu 2023. Na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork PKP SKM wprowadziło do ruchu osiem Impulsów II.

Od tego momentu niemal ¼ połączeń PKP SKM może być realizowana nowoczesnym taborem, nie licząc zmodernizowanych EN57.

Obecnie trwa projektowanie modernizacji przystanków Gdynia i Gdańsk Stocznia. Zwłaszcza ten drugi przeżywa drugą młodość, szczególnie w weekendy, po tym, jak tuż obok niego, w budynkach postoczniowych, zlokalizowano sale koncertowe i szereg knajp. Rozpoczęcie ich przebudowy planowane jest na drugą połowę 2024 roku.

Nowe, aglomeracyjne Impulsy w 2025 roku. Pojadą już po większej sieci SKM?

– Planowane jest też dalsze odmładzanie taboru. W połowie 2025 roku nowosądecki Newag ma rozpocząć dostawę zamówionych przez pomorski samorząd 20 typowo aglomeracyjnych pojazdów, które mają obsługiwać odcinek Gdańsk Śródmieście – Wejherowo. Gdy PKP SKM otrzyma te pojazdy, będzie mogła wozić pasażerów nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.

– Pomorzanie najczęściej spośród mieszkańców Polski wybierają kolej. W ubiegłym roku podróżowali pociągami średnio 27 razy, 65% tych podróży odbyli skmkami – dodaje. – To pokazuje, jak ważne dla trójmiejskiej aglomeracji jest to nasze „naziemne metro”. Perspektywy jego rozwoju są bardzo obiecujące. Dzięki realizacji przez samorządy - pomorski i gdański projektu „PKM Południe” przedłużona zostanie zarządzana przez PKP SKM linia z Gdańska Śródmieścia do południowych dzielnic Gdańska i kolejne 100 tysięcy mieszkańców Gdańska zyska możliwość szybkich i komfortowych podróży koleją aglomeracyjną.

Warto też przypomnieć o planowanej przez spółkę PKP PLK modernizacji linii 202 na odcinku Wejherowo – Rumia, gdzie mają powstać dwa dodatkowe tory. Po zakończeniu prac pociągi PKP SKM na odcinku Wejherowo – Gdańsk Śródmieście (a po realizacji projektu „PKM Południe” jeszcze dalej, do południowych dzielnic Gdańska) będą jeździły po wydzielonej linii, co w połączeniu z modernizacją przystanków, wymianą taboru i modernizacją linii (dokończenie realizowanej przez PKP SKM budowy dwukierunkowej, samoczynnej blokady liniowej) umożliwi dalszy wzrost punktualności oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów aglomeracyjnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 30 października 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 30 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij