NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

RBF i IGTL do ministra Adamczyka: Trzeba zwiększyć limit wydatków na kolej

| Redakcja 26.05.2022 1,3k

RBF i IGTL do ministra Adamczyka: Trzeba zwiększyć limit wydatków na kolej
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego i Railway Business Forum zwróciły się wspólnie do ministra infrastruktury z apelem o zwiększenie limitu finansowego w odniesieniu do Krajowego Programu Kolejowego i Programu „Kolej +”. Taka sytuacja ma miejsce w branży drogowej.
– Jest dla nas niezrozumiałe, dlaczego działania mające na celu zapewnienie zwiększonego finansowania programów inwestycyjnych, które mają pozwolić na wprowadzenie mechanizmu waloryzacji na wszystkich zawartych kontraktach na poziomie do 10%, dotyczą wyłącznie budowy dróg. Problemy ze wzrostem cen materiałów i ich dostępnością są na kolei takie same lub w odniesieniu do niektórych asortymentów nawet większe, np. stal (szyny), miedź (druty trakcyjne) – piszą do resortu organizacje

IGTL i RBF zauważają, że wykonawcy inwestycji kolejowych i producenci materiałów i urządzeń znajdują się w bardzo trudnej, w niektórych przypadkach krytycznej sytuacji, ze względu na trwający kilkanaście miesięcy zastój w ogłaszaniu nowych przetargów. Budownictwo drogowe, korzystając ze stabilnego finansowania z KFD nie doświadczyło drastycznego dołka inwestycyjnego na przełomie perspektyw finansowych, a obecnie ma w MI priorytet w rozwiązywaniu problemów z waloryzacją.

– Kolej nie doczekała się analogicznych rozwiązań finansowych, pomimo konsekwentnych apeli branży od wielu lat i nadal pozostajemy zakładnikiem zatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych i KPO, co jest 2 opóźnione z przyczyn niezależnych od firm wykonawczych i produkcyjnych oraz zamawiającego. Jednocześnie, pozwalamy sobie odnieść się do cytowanej na stronie MI wypowiedzi Pana Ministra odnośnie zwiększenia w wyniku ustaleń z branżą limitu waloryzacji przy zachowaniu podziału ryzyka po 50%. Proszę uprzejmie zauważyć, że po stronie rynku wykonawstwa kolejowego jest od wielu miesięcy jednoznaczne stanowisko, że jest to rozwiązanie niewłaściwie skonstruowane i trudno zaakceptować stwierdzenie, że zostało ono „ustalone” z branżą – czytamy w piśmie do resortu.

W opinii IGTL i RBF zostało ono narzucone i w sytuacji braku zgody na zastosowanie rozwiązań wzorowanych na umowach Banku Światowego, jak ma to w przypadku inwestycji realizowanych przez Wody Polskie, (podział ryzyka: 80% lub 90% po stronie zamawiającego, a 20% lub 10% po stronie wykonawcy), przyjmuje się obecny wzór waloryzacji jako opcję lepszą niż zupełny brak waloryzacji, ale na pewno nie propozycję optymalną dla sprawnej i skutecznej realizacji inwestycji.

Obecne wzrosty kosztów związanych z materiałami, energią, paliwami, pracą, itd. są znacznie wyższe niż limit waloryzacji ustalony jako 10% od połowy wartości kontraktu. W przypadku szeregu inwestycji poszczególne grupy kosztów wzrosły w odniesieniu do szacunków z ofert o kilkadziesiąt procent lub nawet kilkukrotnie i zachodzi ogromne ryzyko braku możliwości zrealizowania planów inwestycyjnych, a także doprowadzenia firm do wyboru między karą za odstąpienie od realizacji umowy a narażeniem się na jeszcze wyższe straty w wyniku realizacji inwestycji.

– Dlatego też jeszcze raz zwracamy się do Pana Ministra z apelem o jak najpilniejsze podjęcie działań mających na celu realne rozwiązanie tego palącego problemu – zwracają się do Andrzeja Adamczyka organizacje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5