Partnerzy serwisu:
Pasażer

Ranking dostępności stron internetowych przewoźników. Większość niedostatecznie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Ranking dostępności stron internetowych przewoźników. Większość niedostatecznie
Tylko dwie witryny internetowe pasażerskich przewoźników kolejowych uzyskały ocenę bardzo dobrą w kolejnym audycie dostępności serwisów internetowych dla osób z niepełnosprawnością, przeprowadzonym na zlecenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Ponad 70% witryn objętych badaniem eksperci Fundacji Widzialni przyznali ocenę niedostateczną.

Kolejny ranking dostępności serwisów internetowych dedykowanych pasażerom w jednoznaczny sposób wskazuje, że osoby z niepełnosprawnością nie mogą w pełni samodzielnie skorzystać z informacji i ofert dostępnych w internecie.

Eksperci Fundacji Widzialni, która na zlecenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadziła audyt, zbadali 18 serwisów internetowych podmiotów kolejowych. Badanie podzielone zostało na trzy części:

Część I – badanie eksperckie – około 60% kryteriów sukcesu ze standardu WCAG 2.0. na poziomie AA – najbardziej newralgiczne elementy (w tym m.in.: odpowiedniki tekstowe dla elementów graficznych i animacji, etykiety dla pól formularzy, użycie nagłówków, kontrast tekstów w stosunku do tła, jednoznaczne tytuły stron, sens odnośników, obsługa za pomocą klawiatury i widoczność zaznaczenia, język dokumentu, wyszukiwarka, poprawność kodu HTML),
Część II – elementy analizowane przez konsultantów z niepełnosprawnością (osoby: niewidoma, niedowidząca, głucha),
Część III – badanie z użytkownikami polegające na realizacji zadań w obrębie badanych serwisów przez konsultantów z niepełnosprawnością (osoby: niewidoma, niedowidząca, głucha) – np. wyszukiwanie konkretnych informacji dotyczących cen biletów, połączeń, artykułów, wypełnianie formularzy itp.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, tylko dwa serwisy internetowe: warszawskiej SKM i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej otrzymały ocenę bardzo dobrą, uzyskując taką samą liczbę punktów (41,4 na 43 możliwych). Trzem witrynom (WKD, Koleje Wielkopolskie oraz Rozkład PKP) przyznano ocenę dostateczną (33, 33,7 i 34 punkty). Pozostałe serwisy (13, co stanowi ponad 70% wszystkich audytowanych witryn) uzyskały ocenę niedostateczną (od 21 do 28 punktów).

– Urząd Transportu Kolejowego dba o to, by przewoźnicy kolejowi i zarządcy dworców przestrzegali prawa osób z niepełnosprawnościami. Ważna jest sama podróż, ale równie istotne jest również to, co dzieje się jeszcze przed jej rozpoczęciem. Wiąże się z tym prawo do informacji – kluczowe uprawnienie przysługujące pasażerom. Jego prawidłowa realizacja pozwala nie tylko bezproblemowo zorganizować podróży, ale również dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji – wyjaśnia Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Ranking ma zmotywować przedsiębiorstwa kolejowe, by także w kwestii dostępności swoich stron internetowych dążyli do perfekcji. Poprawa w tym zakresie bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia ogólnej dostępności transportu kolejowego dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się – ocenia Ignacy Góra.

Szczegółowy raport można pobrać ze strony UTK. Do pobrania jest również wersja dokumentu w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Tegoroczny audyt dostępności stron internetowych podmiotów kolejowych nie jest pierwszym takim badaniem zleconym przez UTK. Analogiczne audyty przeprowadzono w latach: 2012, 2014 i 2015 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij