Konsorcjum realizujące modernizację Rail Baltica, któremu przewodniczy Torpol poinformowało o podpisaniu listu intencyjnego z PKP PLK. Zarządca zobowiązał się w nim na udzielenie wykonawcy dwutorowego zamknięcia linii na odcinku Tłuszcz – Łochów.
Modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) musi zostać zakończona i rozliczona do końca 2015 roku. Aby przyspieszyć prace, Torpol zaproponował PKP Polskim Liniom Kolejowym całkowite zamknięcie odcinka linii z Tłuszcza do Łochowa o łącznej długości około 20 km. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Jeszcze wczoraj informowaliśmy, że nie wiadomo kiedy dojdzie do zamknięcia torów. Dziś już znamy prawdopodobny termin, bowiem konsorcjum realizujące modernizację Rail Baltica, któremu przewodniczy Torpol poinformowało o podpisaniu listu intencyjnego z PKP PLK. Zarządca zobowiązał się w nim do udzielenia wykonawcy dwutorowego zamknięcia linii na odcinku Tłuszcz – Łochów.
Zamknięcie już w październiku. Na rok
Zgodnie z treścią listu intencyjnego, PKP PLK zobowiązała się do udzielenia dwutorowego zamknięcia linii na odcinku Tłuszcz – Łochów na okres od 12 października 2014 roku do końca października 2015 roku, oraz na odcinku Łochów – Sadowne na okres od 8 stycznia do końca listopada 2015 roku. PLK zobowiązała się też do wprowadzenia stosownych zmian w rozkładzie jazdy pociągów i bieżącej koordynacji zamknięcia dwutorowego.
- Cieszymy się z decyzji PKP PLK o zaakceptowaniu naszej propozycji przyspieszenia prac na Rail Baltica poprzez okresowe zamknięcia dwóch odcinków Tłuszcz-Łochów oraz Łochów-Sadowne. Dzięki temu, pomimo dotychczasowych, niezależnych od nas opóźnień w uzyskiwaniu odpowiednich pozwoleń administracyjnych będziemy mogli znacznie przyspieszyć realizację robót, prowadząc jednocześnie prace na obydwu torach, co pozwoli szybciej zakończyć całość inwestycji i otworzyć linię dla podróżnych. Jest to również dowód na to, że jako Spółka potrafimy wypracować wspólne stanowisko z Zamawiającym i dotrzymać obietnic złożonych inwestorom - mówi Tomasz Sweklej, prezes Torpolu.
Wykonawca – konsorcjum w skład którego wchodzą Torpol (lider), oraz PUT Intercor i Polimex –Mostostal zobowiązał się do pokrycia kosztów stanowiących różnicę pomiędzy kosztami udostępnienia przez PKP PLK linii kolejowej na zamkniętych odcinkach a kosztami zorganizowania i uruchomienia komunikacji zastępczej, zrealizowania do końca roku. robót budowlanych o przybliżonej wartości 270 mln zł, a do końca przyszłego roku robót budowlanych o przybliżonej wartości 970 mln zł, a także zakończenia prowadzonych przez siebie prac wpływających na prowadzenie ruchu pociągów w terminach obowiązywania zamknięcia poszczególnych odcinków.
Wpisano kary umowne
W przypadku przekroczenia terminów zakończenia zamknięć konsorcjum zobowiązuje się zapłacić karę 100 tys. złotych za każdy dzień przekroczenia terminu. Intencją stron listu intencyjnego jest zawarcie w ciągu 14 dni od jego podpisania formalnego porozumienia dotyczącego zasad współpracy stron w związku z zamknięciem dwutorowym.
Zgodnie z treścią listu intencyjnego strony do 18 września 2014 roku podpiszą aneks, którego przedmiotem będzie w szczególności przedłużenie terminów realizacji robót oraz zmiana parametrów technicznych i materiałowych części prac objętych kontraktem, przy czym zgodnie z treścią listu zmiany, ze względu na ich zbilansowanie, nie wpłyną na zmianę wynagrodzenia za realizację kontraktu.