Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zbliża się kres radia 150 MHz na kolei. Obowiązkowa będzie komunikacja GSM-R

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-08-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zbliża się kres radia 150 MHz na kolei. Obowiązkowa będzie komunikacja GSM-R
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Najpóźniej od 2025 r. podstawowym systemem łączności na kolei będzie GSM-R. Dotychczas używane radio działające w paśmie 150 MHz będzie można wykorzystać jedynie w pracy manewrowej oraz w sieciach wyodrębnionych z systemu kolei - przypomina Urząd Transportu Kolejowego. Do „dnia zero” przygotować musi się nie tylko zarządca infrastruktury, ale również przewoźnicy kolejowi poprzez zapewnienie odpowiedniego wyposażenia taboru.

Jak podaje UTK, obecnie niespełna 14% pojazdów trakcyjnych ma zainstalowane urządzenia radiowe w standardzie GSM-R . Konieczne jest przyspieszenie procesu wdrażania GSM-R. Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie nowe, odnawiane i modernizowane pojazdy trakcyjne (lokomotywy oraz elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne) muszą być wyposażane w urządzenia pokładowe systemu GSM-R. Przewoźnicy powinni zadbać nie tylko doposażenie starszych pojazdów w nowe radiotelefony, ale również zweryfikować, czy już zainstalowane urządzenia GSM-R spełniają wszystkie wymagania.

PKP Polskie Linie Kolejowe już w 2016 r. informowały przewoźników o wymaganiach dla kabinowych radiotelefonów GSM-R. Radia kabinowe oraz urządzenia pokładowe realizujące transmisję danych dla potrzeb systemu ETCS poziom 2 – EDOR powinny spełniać wymagania EIRENE SRS 16.0.0 pkt 4.2.2.ii w zakresie odporności na zakłócenia tj. specyfikacji technicznej: ETSI TS 102 933 „Railway Telecommunications; GSM-R improved receiver parameters” (obowiązującej od 2015 roku). Zaleca się również, aby radia kabinowe wyposażone były w odbiorniki GPS potrzebne do przyszłego wykorzystania w sieci GSM-R zaawansowanego adresowania zależnego od lokalizacji eLDA (enhanced Location Dependent Addressing).

Wszystkie te wymagania zarządcy infrastruktury od 2017 r. są zapewnione w radiotelefonach dostępnych na polskim rynku. Jednak niektóre starsze typu urządzeń mogą nie zapewniać odpowiednich warunków pracy i obsługi wszystkich funkcji. Przewoźnicy powinni zweryfikować, czy wszystkie urządzenia radiołączności znajdujące się na ich pojazdach zapewnią w przyszłości optymalne warunki pracy systemu.

Przy zamawianiu radiotelefonów GSM-R należy zwracać szczególną uwagę nie tylko na obowiązujące wymagania prawne, ale także na wymagania zarządców infrastruktury, w sieci których pojazd ma pracować - podkreśla UTK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij