Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rada Europejska zatwierdza pozytywne zmiany w prawach pasażerów kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Rada Europejska zatwierdza pozytywne zmiany w prawach pasażerów kolei
fot. M. Szymajda
Rada Europejska, rękami ministrów transportu i infrastruktury UE, zatwierdziła wejście zmian, które poprawią pozycję pasażerów na kolei w Europie. Poprawią się takie aspekty podróżowania jak dostępność do kolei osób niepełnosprawnych, zakup biletów na połączenia międzynarodowe, czy warunki wypłaty odszkodowań za opóźnienie lub anulowanie kursów.

Ministrowie transportu i infrastruktury Unii Europejskiej zgodzili się na nowe regulacje dotyczące obowiązków w zakresie świadczenia usług transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. Instytucje unijne jasno wskazywały, że konieczne jest znaczne ograniczenie oczekiwania na pomoc asysty przy wejściu do pociągu, a w pewnych przypadkach osoba niepełnosprawna musi liczyć na pomoc bez zgłoszenia.

Zakres rozporządzenia będzie stopniowo rozszerzany, aby objąć nim usługi krajowe, ale niektóre państwa członkowskie będą mogły być zwolnione z części przepisów rozporządzenia, w szczególności w sytuacjach związanych ze zobowiązaniami z tytułu świadczenia usług publicznych. Jak podają organy unijne „stopniowy charakter przedłużenia jest niezbędny dla zapewnienia pewności prawnej i poszanowania istniejących umów z operatorami”. Państwa członkowskie będą mogły w szczególnych przypadkach przyznawać wyłączenia w odniesieniu do usług miejskich i regionalnych, ale, co bardzo ważne, w nie w przypadku przewozów dalekobieżnych. Oznacza to, że przewoźnik taki jak PKP Intercity, będzie musiał, w porozumieniu z zarządcą dworca lub infrastruktury, poprawić dostęp do swoich pojazdów.

"Siła wyższa" trochę niższa

Rada Europejska zgodziła się także na dość korzystne dla pasażerów określenie klauzuli „siły wyższej”, która określi w jakich sytuacjach można uchylać wypłatę odszkodowań pasażerów przez operatorów.

– Przedsiębiorstwa kolejowe nie będą musiały płacić odszkodowania za opóźnienia lub odwołania w okolicznościach, których nie mogły uniknąć, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, poważne klęski żywiołowe lub osoby na torze. Strajki dla pracowników kolei nie będą objęte tym zwolnieniem – informuje biuro prasowe Rady Europy. Aby poprawić egzekwowanie przepisów, w tekście nowego unijnego rozporządzenia określono bardziej szczegółowe procedury i terminy rozpatrywania skarg. W obszarze informacji pasażerowie będą musieli posiadać na bilecie, lub w innym widocznym miejscu, informację o swoich prawach.

Jasno sprecyzowane obowiązki operatorów międzynarodowych

Pasażerom ma być łatwiej ustalić, w wypadku zakupu biletów międzynarodowych, kto jest odpowiedzialny za należyte wykonanie usługi i na jakim odcinku. W dobie istnienia aplikacji do zakupu biletów na pociągi różnych europejskich przewoźników jest to konieczne, choć w Polsce problem jest w zasadzie nieznany, zwłaszcza, że większość biletów międzynarodowych wciąż trzeba kupować w specjalnych kasach.

Łatwiejszy ma być także przewóz rowerów. Miejsc do ich przewozu ma być więcej i to zarówno w starszym taborze (ma być przebudowany w trakcie napraw głównych) jak i w nowym. Aby poprawić egzekwowanie przepisów, w tekście określono bardziej szczegółowe procedury i terminy rozpatrywania skarg.

Co istotne, a co za pewne nie będzie stosowane w wypadku polskich kolei: Rada i Komisja Europejska określiła w nowych przepisach minimalny poziom ochrony, ale państwa członkowskie mogą wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy w celu ochrony praw swoich pasażerów.

Zmienione rozporządzenie będzie obowiązywać w dwa lata po jego ogłoszeniu. Aby to się stało, potrzeba dookreślenia niektórych treści jego założeń wspólnie przez Komisję i Parlament Europejski. Szczegóły nowych praw pasażera opisaliśmy dokładnie tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lata pracy nad dokumentem, który nie poprawi praw pasażerów

Prawo i polityka

Nowe prawa pasażera – komisja Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie

Prawo i polityka

UTK: Kiedy musimy z przewoźnikiem iść do sądu

Prawo i polityka

Komisja Europejska aktualizuje prawa pasażerów kolejowych

Prawo i polityka

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Pasażer

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Rynek Kolejowy/ForumKolejowe.pl 27 lipca 2013

Zobacz również:

Lata pracy nad dokumentem, który nie poprawi praw pasażerów

Prawo i polityka

Nowe prawa pasażera – komisja Parlamentu Europejskiego przyjęła porozumienie

Prawo i polityka

UTK: Kiedy musimy z przewoźnikiem iść do sądu

Prawo i polityka

Komisja Europejska aktualizuje prawa pasażerów kolejowych

Prawo i polityka

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Pasażer

Jak podróżować koleją – porady dla pasażerów

Rynek Kolejowy/ForumKolejowe.pl 27 lipca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5