Kończąca się perspektywa unijna była bardzo hojna dla komunikacji tramwajowej. Najbliższe lata również będą sprzyjające dla rozwoju tramwajów. Wszystkie miasta posiadające ten środek transportu zapowiadają inwestycje w jego rozwój.
Właściwie wszystkie ośrodki, które posiadają tramwaje – z nielicznymi wyjątkami – skorzystały ze środków unijnych w ramach perspektywy 2007-2013. W tym roku zakończy się wiele ciekawych i sporych projektów – wystarczy wymienić szeroko już opisywany w naszym miesięczniku Olsztyn, który reaktywuje komunikację tramwajową po 50 latach, czy też nową, od dawna wyczekiwaną ,10-kilometrową linię do Fordonu w Bydgoszczy. W wielu miejscach trwają ,też dostawy tramwajów – w kilku przypadkach zamówionych „rzutem ,na taśmę” w ramach wykorzystywania oszczędności z innych projektów.
Unia Europejska nadal hojnie będzie wspierać transport szynowy w ramach walki o niską emisję. Skorzystają na tym polskie miasta – wszystkie ośrodki, które posiadają tramwaje, wliczając w to powstający system w Olsztynie, ,podmiejskie łódzkie tramwaje oraz Gorzów, które nie inwestowały w swój system, zapowiadają nowy tabor, inwestycje i budowę nowych linii.
Całość artykułu można przeczytać w miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików!
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

2015-08-08 10:31:24 Autor: Jarek_8888
---.static.ip.netia.com.pl
Wszystko pięknie, ale nie wystarczy wybudować, trzeba jeszcze utrzymać, a na to braknie pieniędzy w budżetach, szczególnie tych mniejszych miast jak np. Gorzów. Skończą się fundusze unijne w 2020 r., spadną wpływy z podatków (emigracja, demografia), przyjdzie kryzys ekonomiczny i nie będzie za co utrzymać i remontować tych nowych tras tramwajowych. Nie mówiąc o tym, że koszty energii elektrycznej wzrosną, a co za tym idzie koszty utrzymania przewozów tramwajowych, przy malejących wpływach. Miasta będą więc podnosiły opłaty za komunikację miejską, co spowoduje dalszy odpływ i tak już niewielkiej liczby pasażerów. W efekcie zostanie zawieszona cześć linii, a na pozostałych będzie kursował pusty tramwaj co np. pół godziny.
2015-08-08 12:44:07 Autor: Kość
---.dynamic.gprs.plus.pl
^^^
I tak, kiedy minie szaleństwo unijnych pięciolatek a ekonomia boleśnie wedrze się do zmanierowanych lokalnych gospodarek, do miast i miasteczek powrócą busiki. Ku uciesze i satysfakcji Aarona.
2015-08-08 13:15:48 Autor: roberto
---.dynamic.mm.pl
Wspomniano 2 miasta a zdjęcie jest pokazane w Częstochowie.
2015-08-08 13:40:21 Autor: krkaus1234
---.dynamic.chello.pl
takie hasła zapewne towarzyszyły przy uruchomieniu tramwaju elektrycznego w XIX wieku. Dzisiaj jest to nieekonomiczny przestarzały środek transportu w wielkich miastach. Co innego metro, kolej naziemna ale to inna bajka
2015-08-08 17:19:28 Autor: Stefan banderą
---.ust.tke.pl
Przecie Unia hojnie nie daje nam żadnych pieniędzy. Każde jewro z Unii okupione jest kilkoma złotymi wydartymi z kieszeni Polaków.
Artykuły na RK i większość komentarzy w tej kwestii godna jest propagandy Związku Sowieckiego!
Trombaje do zaorania!
2015-08-08 18:54:56 Autor: Głos z USA
---.hsd1.il.comcast.net
A ja myślałem ze przyszłość w Polsce, będzie podoba do przyszłości w USA. Gdzie każdą rodzina będzie w garażu miała po 3 samochody elektryczne. A miasta już zaczynają budowę nowoczesnych parkingów, z automatami do ładowania akumulatorów. No cóż!, tradycyjnie 100 lat za murzynami.
2015-08-08 19:10:10 Autor: Głos z USA
---.hsd1.il.comcast.net
Przyszłość w USA. Tesla testuje robota tankującego samochody i lądującego prądem samochody. W końcu nie trzeba będzie wychodzić z samochodu.
https://www.youtube.com/watch?v=uMM0lRfX6YI
2015-08-08 20:14:24 Autor: Bolek USA
---.hsd1.fl.comcast.net
Każda rodzina będzie miała 3 samochody elektryczne, zaraz padnę ze śmiechu. Już widzę jak na każdej wiosce instalowane są ładowarki i jak ludzie co 10 mil ładują swoje pickupy 4x4.
No i wytłumacz nam, czemu w USA też aktywnie inwestuje się w tramwaje?
2015-08-08 20:41:37 Autor: Głos z USA
---.hsd1.il.comcast.net
W odpowiedzi na post Bolek USA:
"Każda rodzina będzie miała 3 samochody elektryczne, zaraz padnę ze śmiechu. Już widzę jak na każdej wiosce instalowane są ładowarki i jak ludzie co 10 mil ładują swoje pickupy 4x4.
No i wytłumacz nam, czemu w USA też aktywnie inwestuje się w tramwaje?"
@Bolek USA
Tramwaje w USA przede wszystkim jeżdżą w centrach dużych miast. Ich zadaniem jest przemieszczanie się ludzi, raczej w celach rekreacyjne turystycznych. W Chicago tez się myśli o tramwajach, ale nie dla ludności jak w Polsce w dojeździe do pracy. Tylko raczej w przemieszczaniu się po centrum, pomiędzy biurowcami.
2015-08-08 21:52:31 Autor: huciński (asm).
---.dynamic.chello.pl
Metro i SKM, nie będą miały przystanków średnio co 300 metrów, jak tramwaje. Gdyby metro i SKM, miały przystanki co 300 metrów to nie miałyby sensu. Tak samo klasyczne, uliczne tramwaje gdyby miały przystanki jak metro i SKM co 1, 2, km to tez nie miałyby sensu. Bo inna jest rola przewozowa metra - jako głównego systemu zbiorczego w wielkich miastach, inna jest rola przewozowa SKM, jako podsystemu dowozowego (także z sąsiednich gmin i przedmieść metropolii) i inna jest rola przewozowa tramwaju, jako średnio dystansowego podsystemu uzupełniającego metro (SKM). Jeszcze inna jest rola przewozowa autobusów miejskich. Tak trudno to zrozumieć ?
Bardzo dobrym rozwiązaniem jest tzw. premetro, tj. kombinacja tramwaju z metrem, bądź kolejką podmiejską. Wykorzystująca torowiska w odcinkowych płytkich tunelach, estakadach, lub izolowanych od innych uczestników ruchu torowiskach, wykorzystująca wielko pojemny tabor tramwajowy. Koszt budowy w porównaniu do "głębokiego"klasycznego metra, dużo niższy. A efekty podobne. Przyszłość należy do tramwajów, w wielu odmianach (wariantach).
2015-08-08 22:21:19 Autor: wasiu
---.man.tk-internet.pl
@ Stefan
"Trombaje" zaorano w Woroneżu i zastąpiono je aronbuszami. Czy komunikacja w mieście się od tego poprawiła? Czy zmniejszyły się korki, a komfort przemieszczania się po mieście wzrósł? Wystarczy spojrzeć na zdjęcia na transphoto.ru.
Mimo wszystko wolę jednak powolne, rozklekotane wrocławskie tramwaje niż przepełnionego, niebezpiecznego busza w Wałbrzychu.
2015-08-08 23:10:42 Autor: Bolek USA
---.hsd1.fl.comcast.net
@Kolejarzyk z Jackowa
Nawet raz napisałeś coś z sensem. To prawda że w wielu miastach projektuje się obecnie tzw. streetcars, czyli tramwaje jeżdżące po śródmieściu i służące bardziej za atrakcję turystyczną.
Ale niezależnie od tego, w USA funkcjonuje już teraz jakieś 20 sieci tzw. light rail, czyli szybkiego tramwaju, pełniącego funkcję naziemnego metra i dowożącego ludzi na dalekie przedmieścia.
A twoje elektryczne samochody też będą służyć co najwyżej w "downtownach", gdzie jest duża gęstość zaludnienia, małe odległości. Typowa rodzina mieszkająca na przedmieściach, gdzie średnia odległość przy dojeździe do pracy to 20-30 mil, a potem każdy robi drugie tyle w drodze do mallu czy Walmarta, nie kupi elektrycznej Tesli.
2015-08-09 01:14:32 Autor: Milf
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Cośtam z USA
To już nie te czasy, kiedy w Polsce wszyscy zachwycają się Hameryką i wszystko co hamerykańskie jest cool. Narodowych kompleksów ubyło. Wolę przestarzały tramwaj w pięknym europejskim mieście niż elektryczne pudło w amerykańskim molochu.
Zresztą po Europie już jeżdżą elektryczne auta. Nowoczesna komunikacja jest wspaniałym dopełnieniem. Jedyne czego nie będziemy mieć, to potężnych korków.
2015-08-09 08:53:37 Autor: Rekin
---.dynamic.chello.pl
Amerykanin to w garażu musi mieć dobry rower, bo prąd mu odcinają jak weźmie za dużo kredytów.
2015-08-09 11:57:33 Autor: zdzirek
---.agg2.kln.lmk-mlw.eircom.net
Tak sobie czytam te komentarze i dochodzę do wniosku, że koledzy i koleżanki znają doskonale się na wszystkim co dotyczy transportu, szczególnie szynowego (dla Sheldonów: to był sarkazm) I do tego porównują rozwiązania amerykańskie, polskie i europejskie. I co z tego wynika? Wg mnie nic. Porównania są dobre ale przykłady do pupy. Jak można porównywać Olsztyn czy Gorzów np. z NY, metropolią zamieszkałą przez kilkanaście mln ludzi? Każdy kraj i miasto ma swoje uwarunkowania i możliwości co powoduje, że możemy porównywać inne rozwiązania ale musimy je adaptować do swoich realiów. A głupie rozwiązania czy patologie są w każdym kraju. I tak dla poprawienia humoru zagadka: ile ma opóźnienia budowa nowego portu lotniczego w Berlinie? I co? Można spieprzyć w "doskonale" zarządzanym państwie? Można:) Pozdrawiam
2015-08-09 14:16:21 Autor: gosc
---.static.chello.pl
Tylko prezydent miasta Gliwice Zygmunt Frankiewicz o tym nie wie i zastępuje tramwaje autobusami Solaris U12
2015-08-10 05:44:20 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
I Frankiewicz wygrywa wybory.
Bez przesady z tą trombajową przyszłością. Póki co w UE nie przywrócono nawet 1% zlikwidowanych kiedyś linii trombajowych.