Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Przeżyjmy to jeszcze raz, czyli ostatnie 12 miesięcy na kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
31-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Przeżyjmy to jeszcze raz, czyli ostatnie 12 miesięcy na kolei
Uruchomienie Pendolino, restrukturyzacja Przewozów Regionalnych, uruchomienie II linii warszawskiego metra, ekspansja PKP Cargo. To tylko część z najważniejszych wydarzeń, jakie w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydarzyły się w transporcie kolejowym. W nieco subiektywnym zestawieniu przypominamy te najistotniejsze.

Ze względu na specyfikę cyklu wydawniczego „Rynku Kolejowego” nie jest to podsumowanie całego 2015 r. – musieliśmy skończyć na pierwszych dniach grudnia 2015. Jednak dla równowagi przypomnimy wydarzenia z grudnia 2014 r., gdyż wówczas miało miejsce jedno z ważniejszych wydarzeń w historii polskiego kolejnictwa, jakim było wprowadzenie do ruchu pociągów serii ED250.

GRUDZIEŃ 2014

14.12. Pendolino ruszyło… Pierwszy pociąg kategorii EIP wyjechał z Krakowa Gł. o godz. 6.05, a prezes PKP Intercity, Marcin Celejewski, rozdawał jego pasażerom certyfikaty uczestnictwa w historycznym przejeździe. – Przekazując pociągi do eksploatacji, potwierdzamy sukces najlepiej sprzedającego się pociągu dużych prędkości na świecie: Pendolino, który został zoptymalizowany do potrzeb polskich sieci kolejowych. Alstom jest dumny, mogąc uczestniczyć w tej historycznej chwili dla polskiej kolei – powiedział Andreas Knitter, starszy wiceprezes Alstom Transport, Europa. A „Rynek Kolejowy” w redakcyjnym komentarzu wskazywał m.in.: – Pendolino jest milowym skokiem cywilizacyjnym, a zacieranie rąk przez tych, którzy funkcjonują według zasady „im gorzej, tym lepiej”, było nadaremne. Tak jak pisaliśmy kilka dni temu i piszemy powyżej – przy wszystkich mankamentach związanych z przepychankami z Alstomem oraz przygotowaniami IC i PLK dokonywanymi na ostatnią chwilę – wiele wskazuje, że te przygotowania zostały jednak przeprowadzone profesjonalnie i kompleksowo. Tak samo słuszną decyzją wydaje się to, iż PKP IC nie dążyły za wszelką cenę do uruchomienia wszystkich 20 składów Pendolino już od grudnia.

30.12. PKP CARGO kupuje AWT za 445 mln zł. PKP Cargo podpisało umowę nabycia 80% udziałów w spółce Advanced World Transport (AWT), drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach, działającym w rejonie Europy Środkowej i Południowej. Wartość transakcji wynosi 103,2 mln euro (445 mln zł). Zakup AWT to pierwsza w historii tego typu akwizycja zagraniczna przeprowadzona przez podmiot z Grupy PKP. – To historyczny moment dla PKP Cargo i całej Grupy PKP, a jednocześnie jedna z największych transakcji zakupu firmy zagranicznej przez spółkę z Polski w ostatnich latach. Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję PKP Cargo w Europie Środkowej – oceniał Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

STYCZEŃ 2015

16.01. Leonkiewicz nowym prezesem PKP Intercity. Marcin Celejewski pożegnał się ze stanowiskiem prezesa PKP Intercity. Zastąpi go Jacek Leonkiewicz, od 2013 r. pełniący funkcję dyrektora zarządzającego do spraw nadzoru właścicielskiego i prywatyzacji w PKP SA (wcześniej związany był z sektorem bankowym). Celejewski pozostał w zarządzie przewoźnika, do którego dołączyła też Magdalena Zajączkowska-Ejsymont. Według informacji prasowej PKP SA zmiana odbyła się „na prośbę Marcina Celejewskiego, który od momentu powołania deklarował, że obejmuje tę funkcję na czas określony. Tym momentem jest pozytywne zamknięcie procesu wdrażania nowych pociągów Express Intercity Premium”.

LUTY 2015

9.02. Sławomir Żałobka wiceministrem do spraw kolei. Nowym podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odpowiedzialnym za sprawy kolei został Sławomir Żałobka. Wakat na miejscu „kolejowego” podsekretarza stanu w MIiR trwał od grudnia 2014 r. Do tego czasu był nim Zbigniew Klepacki. Żałobka przed objęciem funkcji w MIiR pracował w Ministerstwie Finansów.

14.02. Wszystkie 20 pociągów ED250 już w Polsce. 14 lutego Pendolino z numerem 001 przyjechał z Włoch. Ten pociąg był już w Polsce i brał udział w biciu rekordu prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wprowadzanie wszystkich pojazdów do ruchu trwało do czerwca.

MARZEC 2015

8.03. II linia Metra Warszawskiego ruszyła. – Nie ulega wątpliwości, że nowa linia zmieni Warszawę. Nie tylko te dzielnice, przez które będzie przechodzić. Tak jak zmienił się Ursynów czy Bielany po uruchomieniu pierwszej linii, tak zmieni się teraz Praga – powiedziała podczas otwarcia prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz. Na razie czynny jest tzw. centralny odcinek II linii metra, czyli 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński. Trasa ma 4,2 km długości, a jej budowa trwała od września 2010 r. Przejechanie całego odcinka zajmuje 10-12 minut.

27.03. Marcin Celejewski złożył rezygnację. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP Intercity przyjęło rezygnację byłego prezesa spółki Marcina Celejewskiego z funkcji członka zarządu przewoźnika. Pisaliśmy w „Rynku Kolejowym”, iż nieoficjalnie wiadomo, że ma przejść do PLL LOT – co potwierdziło się 7 kwietnia.

KWIECIEŃ 2015

3.04. Prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz złożył rezygnację. Jak podały PKP PLK, powodem rezygnacji jest wypełnienie misji oraz nowe plany zawodowe. – Ostatnie trzy lata w Polskich Liniach Kolejowych były ekscytujące i pełne wyzwań. Wprowadziliśmy zmiany, dzięki którym wykorzystujemy unijne fundusze, przyspieszyliśmy inwestycje i znacząco skróciliśmy czasy przejazdu na wielu trasach – mówił Remigiusz Paszkiewicz.

MAJ 2015

28.05. Wojciechowski prezesem PKP PLK. Rada Nadzorcza powołała Andrzeja Filipa Wojciechowskiego na stanowisko prezesa zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych w kadencji 2015-2017. Wcześniej (od końca kwietnia 2015) pełni on funkcję wiceprezesa – dyrektora ds. restrukturyzacji. Postępowanie kwalifikacyjne na członków zarządu PLK kadencji 2015-2017 Rada Nadzorcza wszczęła w lutym br. i zakończyła 28 maja wyborem prezesa. Wcześniej do nowego zarządu powołani zostali: Andrzej Pawłowski na stanowisko wiceprezesa zarządu – dyrektora ds. eksploatacji, Piotr Wyborski na stanowisko członka zarządu – dyrektora ds. utrzymania infrastruktury, Tomasz Kruk na stanowisko członka zarządu – dyrektora ds. jakości i ryzyka operacyjnego, Karol Depczyński na stanowisko członka zarządu – dyrektora ds. finansowych i ekonomicznych oraz Marcin Mochocki na stanowisko członka zarządu – dyrektora ds. realizacji inwestycji. Andrzej Filip Wojciechowski z koleją związany jest od ponad trzech lat. W styczniu 2013 r. został powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu – dyrektora ds. restrukturyzacji PKP Polskich Linii Kolejowych. Wcześniej pracował w PKP SA jako dyrektor zarządzający ds. strategii.

CZERWIEC 2015

16.06. Spalinowa Gama już w trasie. Pierwsza lokomotywa spalinowa Pesy dla PKP Intercity rozpoczęła prowadzenie pociągów pasażerskich. Gama SU160-001 prowadziła skład pociągu TLK Karpaty z Rzeszowa do Zagórza. Pesa Bydgoszcz przekazała PKP Intercity pierwszą z dziesięciu lokomotyw spalinowych (typu 111 Db) w drugiej połowie maja. Ostatnie lokomotywy zostały przekazane w październiku.

LIPIEC 2015

16.07. Wzrost liczby pasażerów PKP IC. Dynamiczny wzrost liczby pasażerów, wyższa frekwencja w pociągach będąca efektem modernizacji linii kolejowych i taboru, a także osiągnięcie rentowności Pendolino. PKP Intercity podsumowało pierwsze półrocze 2015 r. Od początku 2015 r. PKP IC notowało pierwszy od czterech lat wzrost liczby pasażerów. Odpowiednio w styczniu, lutym, marcu, kwietniu i maju br. liczba podróżnych w komunikacji krajowej wzrosła o 4%, 8%, 12%, 23% i 25%. W czerwcu br. wzrost sięgnął 26%. Prezes IC, Jacek Leonkiewicz, podkreślił, że wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów, także wśród pasażerów segmentu ekonomicznego. Dodał również, że Pendolino osiągnęło rentowność już po pięciu miesiącach. Tendencja wzrostu pasażerów IC utrzymała się również w kolejnych miesiącach. Wynik po trzech kwartałach, łącznie ponad 23 mln pasażerów, był najlepszy od 2010 r. PKP Intercity szacowało, że do końca 2015 r. przewiezie ponad 30 mln klientów. Rok 2016 spółka planuje zamknąć wynikiem 37 mln przewiezionych pasażerów.

SIERPIEŃ 2015

29.08. 226 km/h. Newag pobił rekord prędkości. Podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg Impuls Newagu dla Kolei Mazowieckich osiągnął prędkość 226 km/h. Na odcinku Psary – Góra Włodowska rekord ten pobił Impuls 45WE-009. Ustanowiono w ten sposób nowy rekord prędkości pociągu zaprojektowanego i wyprodukowanego w Polsce. Poprzedni rekord również należał do Newagu – w ubiegłym roku Impuls wyprodukowany dla Kolei Dolnośląskich osiągnął prędkość 211 km/h.

30.08. Pomorska Kolej Metropolitalna otwarta. – PKM została wybudowana dla mieszkańców Trójmiasta i Kaszub, dla osób, którzy zasiedlą osiedla wybudowane wzdłuż kolei. PKM jest dla biznesu, dla turystów, którzy będą podróżować na Kaszuby. Inwestycje będą kontynuowane, będzie elektryfikacja PKM i połączenie z innymi częściami regionu – mówił pomorski marszałek Mieczysław Struk podczas uroczystości otwarcia blisko 20-kilometrowej linii kolejowej w Gdańsku. PKM to najdłuższa linia otwarta w Polsce od czasów… Centralnej Magistrali Kolejowej. Wielokrotnie na łamach „Rynku Kolejowego” wytykaliśmy szereg działań niezrealizowanych przed uruchomieniem PKM, takich jak np. brak integracji taryfowej czy montaż biletomatów na przystankach (jedno i drugie pojawi się na przełomie 2015 i 2016 r.). Krytykowaliśmy również mało atrakcyjny rozkład, co z kolei wiązało się ze zbyt późno ogłoszonym przetargiem i, przez to, zbyt późno złożonymi wnioskami rozkładowymi do PKP PLK. Otwarte pozostawiliśmy, w naszym redakcyjnym komentarzu, pytanie, czy są to „choroby, czy błędy wieku dziecięcego”.

WRZESIEŃ 2015

15.09. Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. – KPK to ważny plan inwestycji w infrastrukturę kolejową zarządzaną przez PKP PLK. Jego realizacja przyniesie istotne zmiany dla całego rynku transportowego w Polsce, przy wsparciu finansowym w ramach kilku unijnych programów na lata 2014-2020: Infrastruktura i Środowisko, Polska Wschodnia, Regionalne  Programy  Operacyjne  oraz  instrument „Łącząc Europę” – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju, Maria Wasiak. Najważniejsze zadania zawarte w KPK to m.in. poprawa stanu technicznego sieci TEN-T, w tym kontynuacja prac w korytarzach C-E30, E20/C-E20, E59/C-E59, E65/C-E65, E75, stanowiące połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe (m.in. odcinki Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Poznań, Wrocław – Poznań, Zabrze – Kraków, Warszawa – Sadowne); poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji oraz na odcinkach, na których stwierdzono niewystarczającą zdolność przepustową, inwestycje w ciągu „magistrali wschodniej” na trasach: Rzeszów/Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn, wdrażanie ERTMS w Polsce.

23.09. Pierwszy Flirt uroczyście przekazany PKP Intercity. Drugiego dnia targów Trako odbyło się uroczyste przekazanie pierwszego pojazdu Stadler Flirt dla PKP Intercity. Przewoźnik zamówił w konsorcjum Stadler-Newag 20 takich pociągów, które obsłużą połączenia ekonomiczne kategorii Intercity.

25.09. Sprzedaż PKP Energetyka sfinalizowana. PKP SA i Caryville Investments, podmiot zależny od funduszu CVC Capital Partners, 25 września zakończyły transakcję sprzedaży 100% akcji PKP Energetyka za cenę 1 410 mln zł. Niemal natychmiast nastąpiły zmiany w zarządzie spółki. Nowym prezesem został Wojciech Orzech, związany wcześniej z Grupą Energa. – Proces przeprowadzony był w sposób transparentny oraz z zachowaniem najlepszych praktyk rynkowych. Część pozyskanych funduszy pozwoli na realizację programu inwestycyjnego w Grupie PKP – mówił Jakub Karnowski, prezes PKP SA. Zupełnie inaczej patrzyli na to politycy ówczesnej opozycji. Posłowie PiS, Andrzej Adamczyk i Krzysztof Tchórzewski, twierdzili (jeszcze na etapie postępowania prywatyzacyjnego), że sprzedaż PKP Energetyki jest sprzeczna z polskim prawem. Tchórzewski podkreślał, że kluczowy jest zapis w ustawie o restrukturyzacji PKP który mówi, że „nie podlegają sprzedaży m.in. strategiczne linie kolejowe”. Jak dodawał, ich wykaz obejmuje 3/4 sieci kolejowej. Tenże zapis ma dotyczyć PKP Energetyki, ponieważ w ustawie o transporcie kolejowym linia kolejowa to: "budynki budowle oraz urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajmowanymi przez nie terenami". A urządzenia zasilania trakcji i urządzeń sterowania ruchem należą do PKP Energetyka – tak więc zdaniem PiS nie wolno ich sprzedać razem ze spółką.

28.09. Połączenie do Balic otwarte. Koleje Małopolskie uruchomiły połączenie na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia  – Kraków Główny – Kraków Lotnisko – Wieliczka Rynek Kopalnia. Start został opóźniony o miesiąc. – Jestem pewien, że krótki czas przejazdu, dogodna siatka połączeń i odjazdy pociągów o stałych godzinach szybko zyskają uznanie podróżnych – zaznaczył Ryszard Rębilas, prezes KMŁ. Otwarcie pierwotnie miało się odbyć 1 września, potem 15 września. Po raz kolejny jednak trzeba je było przesunąć w czasie. Również za pierwszym razem zmiana terminu odbyła się w ostatniej chwili. Pozwolenie na użytkowanie linii kolejowej z Krakowa do Balic PKP PLK otrzymała 15 września. Za opóźnienia inwestor wini wykonawcę. Zapewnia, że do ostatniej chwili wydawało się, iż firma Astaldi zdąży wykonać wszystkie prace. Kraków jest tym samym piątym lotniskiem w Polsce (po Warszawie, Szczecinie, Lublinie i Gdańsku) posiadającym połączenie kolejowe. W kolejce czeka Olsztyn.

30.09. ARP objęła większościowy pakiet udziałów w Przewozach Regionalnych. Agencja Rozwoju Przemysłu i Przewozy Regionalne podpisały umowę dokapitalizowania. Oznacza to, że ARP objęła 1.540.607 udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Przewozy Regionalne, pokrywając je gotówką w kwocie 770.303.500 zł. ARP objęła 51% udziałów w PR – 49% pozostało (proporcjonalnie do liczby mieszkańców) w gestii samorządów wojewódzkich. Jak wskazała ARP w komunikacie, „zawarcie tej ważnej dla przyszłości PR umowy było możliwe dzięki konsekwentnym, wspólnym działaniom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, samorządów województw, Przewozów Regionalnych i Agencji Rozwoju Przemysłu. Podjęto je dla zachowania ciągłości świadczenia usług publicznych w regionalnym transporcie kolejowym”. – Podpisanie umowy pomiędzy ARP a PR jest kluczowym momentem trwającego już od ponad roku projektu. Dzięki dokapitalizowaniu Spółka uzyskała środki na sfinansowanie procesu przebudowy firmy. PR muszą trwale odzyskać rentowność i zdolności inwestycyjne – komentował Marek Szczepański, wiceprezes ARP. Z kolei Tomasz Pasikowski, prezes PR, zapowiedział, że w ramach restrukturyzacji spółka obniży koszty o 200 mln zł i wyda do 2018 r. w sumie 500 mln zł na inwestycje w tabor. Wkładem samorządów wojewódzkich w restrukturyzację jest podpisanie pięcioletnich umów z PR w trybie bezprzetargowym. Większość województw zgodziła się na tę propozycję rządu. Postawiły się woj. dolnośląskie i zachodniopomorskie, zwracając uwagę na niekorzystne zapisy propozycji takich umów: m.in. przerzucanie na województwa wszelkich obciążeń związanych ze wzrostem kosztów po stronie przewoźnika.

PAŹDZIERNIK 2015

8.10. IC przedłuża terminy dostaw Dartów i Flirtów. Fabryka Pesy nie wyrabia się z terminową realizacją wszystkich tegorocznych zamówień (artykuł w „Rynku Kolejowym”). Jednak PKP Intercity zapewnia, że nie ma powodów do niepokoju w przypadku głośnego kontraktu na dostawę Dartów. W mediach i branży kolejowej pojawiają się informacje o problemach z masą nowych Dartów. Pesa miała przedstawić do homologacji zmieniony pod względem konstrukcji i wyposażenia pojazd, by spełnić wymagania związane z odpowiednią masą. Producent stanowczo zaprzeczył tym informacjom. Kolejną kwestią budzącą emocje jest harmonogram dostaw i włączania składów do ruchu. Zgodnie z umową wszystkie Darty mają zostać dostarczone do grudnia. – W przypadku dostaw elektrycznych zespołów trakcyjnych (a więc również pociągów Flirt Stadlera – przyp. red.) obaj dostawcy zgłosili się do nas z problemem wynikającym ze zmiany prawa. Miało to pewne konsekwencje po stronie firm prowadzących dokumentację potrzebną do homologacji. W obu przypadkach przesunęliśmy terminy o niezbędną liczbę dni – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Rybotycki, członek zarządu PKP IC. Kontrakty zakładają dostawy 20 Flirtów i 20 Dartów.

LISTOPAD 2015

6.11. Kontrakt na Darty wisi na włosku? „Puls Biznesu” donosi o rzekomych naciskach na komisarzy PKP Intercity odbierających pojazdy Dart. Zdaniem gazety realizacja kontraktu jest zagrożona. Do redakcji „Pulsu Biznesu” dotarły wydruki korespondencji mejlowej pracowników i komisarzy PKP Intercity, z której wynika m.in., że prosili przełożonych o wydanie polecenia na piśmie, jeśli będą zmuszeni podpisywać budzące wątpliwości protokoły odbiorów fabrycznych i końcowych. Po tym artykule z redakcją „Rynku Kolejowego” skontaktował się bydgoski poseł PiS, Piotr Król, członek Komisji Infrastruktury. – Mam nieodparte wrażenie, że od pewnego czasu próbuje się zdyskredytować jedną z największych polskich firm. Ten zakład osiągnął sukces. To polski kapitał i polska myśl techniczna, która z sukcesami rywalizuje z największymi światowymi producentami. Powiedzmy to wyraźnie – jest  wielu, którym może zależeć na tym, żeby firma się potykała – mówi „Rynkowi Kolejowemu” poseł PiS.

9.11. Adamczyk na czele resortu infrastruktury. Beata Szydło podała skład nowego rządu. Ministrem infrastruktury został Andrzej Adamczyk. Rząd PiS zdecydował także o podziale MIiR, z którego „wyjęty” został rozwój. Wicepremierem i ministrem rozwoju został Mateusz Morawiecki, a MIiR został przemianowany na MIiB – Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Ministerstwo Energetyki objął – przez wiele lat związany z koleją – Krzysztof Tchórzewski. Andrzej Adamczyk urodził się w 1959 r. w Krzeszowicach, w 1979 ukończył Zespół Szkół Budowlanych w Krzeszowicach. W 2014 uzyskał licencjat na kierunku rachunkowość i finanse w zarządzaniu – analiza finansowa przedsiębiorstw. Dwukrotnie (w 1998 i w 2002) był wybierany do rady powiatu krakowskiego, przewodniczył w niej Komisji Infrastruktury i Gospodarki Komunalnej. Działał w Porozumieniu Centrum, następnie przystąpił do Prawa i Sprawiedliwości. Jest posłem ziemi krakowskiej do Parlamentu RP, prezesem Prawa i Sprawiedliwości w okręgu krakowskim. W poprzedniej kadencji Sejmu był wiceprzewodniczącym Sejmowej Komisji Infrastruktury, a także jednym z kilku posłów PiS bezpośrednio zaangażowanych w problemy polskiej infrastruktury. Po ogłoszeniu nominacji pisaliśmy, że „wybór Adamczyka może oznaczać m.in. szybkie zmiany w Grupie PKP. Szefowie kolejarskich spółek wielokrotnie ścierali się z posłami PiS podczas obrad sejmowej Komisji Infrastruktury, kiedy w końcu na nie dotarli, bo przez pierwszy okres kadencji prezesi PKP wielokrotnie ignorowali komisję. Posłowie PiS wielokrotnie zwracali na to uwagę”. Gdy analizowaliśmy w „Rynku Kolejowym” programy wyborcze poszczególnych partii, zwracaliśmy uwagę, że w zakresie transportu kolejowego PiS planuje skoncentrowanie w PKP PLK całego majątku, niezbędnego do zapewnienia obsługi ruchu pociągów oraz do samodzielnego wykonywania przeglądów i utrzymania linii kolejowych. Wskazuje się upaństwowienie Przewozów Regionalnych i ich dokapitalizowanie, koniczność lepszej koordynacji rozkładu jazdy między różnymi przewoźnikami pasażerskimi. Rozkład jazdy pociągów ma obowiązywać przez dwa lata. Więcej środków z budżetu państwa ma trafiać do Funduszu Kolejowego, co w powiązaniu ze środkami unijnymi pozwoli na zwiększenie skali modernizacji dworców i linii kolejowych oraz zakup nowych i modernizację istniejących składów. Program zakłada wdrożenie w życie hasła „TIR-y na tory”, na początku na kierunku: zachodnia część Europy – kraje nadbałtyckie.

10.11. 18 Flirtów dla PKP Intercity dopuszczono do eksploatacji. UTK wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji kolejnych 17 EZT Flirt, wyprodukowanych dla PKP Intercity przez konsorcjum Stadler Polska – Newag. Łącznie z dopuszczonym do ruchu pod koniec października pierwszym pojazdem zezwolenie do przewozu pasażerów otrzymało już 18 składów. Wyjechały one w trasy z pasażerami 13 grudnia, wraz ze zmianą nowego rozkładu.

20.11. Piotr Stomma wiceministrem odpowiedzialnym za kolej. Potwierdzono informacje o nominacji Piotra Stommy na stanowisko wiceministra odpowiedzialnego za sprawy kolei w nowym Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Piotr Stomma ma 62 lata. W 1978 r. ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, gdzie rok później rozpoczął pracę jako asystent w Instytucie Lotnictwa. Pracował tam przez całe lata 80. Od 1990 związany był z Ministerstwem Transportu. Był doradcą podsekretarza stanu w tym resorcie i pełnił obowiązki dyrektora departamentu. W 2002 r. został głównym specjalistą w Departamencie Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury, od 7 listopada 2005 do 6 maja 2006 był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, a później, od listopada 2007, w Ministerstwie Transportu. Oprócz kolejnictwa do jego kompetencji należał także transport lotniczy.

GRUDZIEŃ 2015

2.12. Decyzja IC: Żaden Dart nie wyjedzie 13 grudnia. Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, tj. 13 grudnia, na tory nie wyjedzie ani jeden Dart. Tego samego dnia PKP IC oficjalnie odebrały pierwszego Darta. 

3.12. Osiem kolejnych Dartów z dopuszczeniem. 24 godziny i… gwałtowne przyspieszenie. Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do ruchu ośmiu kolejnych pojazdów Pesa Dart. – Cieszę się, że mimo presji czasu i na przekór czarnym scenariuszom, które przecież docierały także do naszej załogi, osiągamy zakładany cel – ocenił Marcin Jędryczka, członek zarządu Pesy. Producent poinformował również, że pozostałe 11 Dartów jest już gotowe lub na ostatnim etapie montażu. Pesa zapewniła, że dostarczy je w nieprzekraczalnym terminie do końca grudnia.

Tekst pochodzi z miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 1/2 2016

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5