Partnerzy serwisu:
Biznes

PR wykupią świętokrzyskie Elfy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-10-2016
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PR wykupią świętokrzyskie Elfy?
Fot. Damian Nowak, sm42.pl
Największy polski przewoźnik ogłosił w piątek przetarg na zakup kilkuletnich pociągów. Specyfikacja jasno wskazuje, że chodzi o należące do województwa Świętokrzyskiego Elfy. Jak udało się dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, samorząd rzeczywiście rozważa opcję sprzedaży prawie nowych pojazdów.

Przewozy Regionalne ogłosiły trzy przetargi na dostawę pojazdów trakcyjnych. Dwa z nich dotyczą projektów, na które przewoźnik przed dwoma tygodniami otrzymał duży kredyt od konsorcjum banków (pisaliśmy o nim tutaj). Chodzi o zakup trzech nowych spalinowych zespołów trakcyjnych oraz siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych różnej długości.

Jednocześnie ruszyło też trzecie postępowanie: na zakup czterech używanych dwuczłonowych ezt-ów. Pojazdy mają być wyprodukowane nie wcześniej, niż w 2010 roku. Zamawiający wymaga, by były one bezterminowo dopuszczone do eksploatacji na terenie Polski, posiadały świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego na czas nie krótszy niż cztery lata od dostawy do najbliższego, kolejnego 4. poziomu utrzymania. Termin realizacji zamówienia upływa 15 grudnia 2016 r. Ten zakup nie znalazł się w strategii taborowej przewoźnika, którą jako pierwsi opisaliśmy tutaj. Nie będzie też finansowany ze wspomnianej umowy kredytowej.

Świętokrzyskie Elfy na celowniku

Przytoczone parametry zamówienia bardzo ograniczają możliwości zakupu. Przez dwa miesiące, które upłyną przed terminem dostawy żaden pojazd nie uzyska bezterminowego dopuszczenia, chodzi zatem o pojazdy, które już jeżdżą po kraju. A co najmniej cztery dwuczłonowe składy elektryczne, tym bardziej nowe lub prawie nowe, mają tylko Łódzka Kolej Aglomeracyjna (Stadler Flirt) i województwo świętokrzyskie (Pesa Elf).

Trudno sobie wyobrazić, że PR mogłyby odkupić od łódzkiego przewoźnika praktycznie nowe składy, objęte jeszcze karencją w ramach unijnego projektu zakupu. Według naszych informacji, ŁKA oczywiście również nie myśli o ich sprzedaży.

Pozostają więc Elfy. Pesa dostarczyła 4 jednostki z tej rodziny typu 34WE samorządowi województwa świętokrzyskiego w 2011 r. Skierowano je do obsługi tras z Kielc do Ostrowca Świętokrzyskiego, Częstochowy i Krakowa. Właśnie trwają – również wymagane w przetargu – naprawy czwartego poziomu utrzymania. Pisaliśmy o nich tutaj.

– Zgodnie z obowiązującymi zasadami do konkursu może przystąpić każdy, kto przygotuje ofertę odpowiadającą naszym kryteriom. Będzie nam miło, jeśli otrzymamy ofertę także od władz województw świętokrzyskiego – mówi rzecznik Przewozów Regionalnych Mikołaj Turowski.

Samorząd może sprzedać pociągi

Członek zarządu województwa Jan Maćkowiak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przyznał, że samorząd rzeczywiście rozważa sprzedaż pociągów. – Pięcioletnia trwałość projektu unijnego już się zakończyła, tak więc sprzedaż jest możliwa. Decyzję w tej sprawie podejmie sejmik – podkreśla.

Jak tłumaczy wicemarszałek województwa, w zatwierdzonym planie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne, w której marszałkowie wciąż mają mniejszościowe udziały (większość przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu), zapisano działania dotyczące zwiększania aktywów spółki. Z drugiej strony, w umowie pięcioletniej, podpisanej przez operatora i samorząd znalazł się zapis o zakupie przez PR czterech pociągów do obsługi tras w województwie. Odkupując pojazdy, przewoźnik realizowałby zapisy obu umów. – Obecnie koncentrujemy się na unowocześnianiu floty i rozbudowie parku taboru. Zależy nam posiadaniu jak największej liczby nowych i zmodernizowanych pojazdów – komentuje jedynie rzecznik Przewozów Regionalnych.

Województwo zarobi na Unii?

Dlaczego jednak województwo chce sprzedać tabor, który kupiło zaledwie kilka lat temu? – Moje zdanie jest takie, że sytuacja w której właścicielem jest operator, a nie samorząd, jest zdrowsza. Przewoźnik kolejowy ma odpowiednią wiedzę i zaplecze techniczne do prowadzenia napraw – mówi Maćkowiak. – Nie jestem zwolennikiem kupowania taboru przez samorządy, ale pieniądze z rezerwy celowej i Funduszu Kolejowego przyznawane są tylko na ten cel i marszałkowie byliby głupi, gdyby z nich nie korzystali – dodaje członek zarządu województwa.

Jego zdaniem bardzo istotne jest to, że PR mogą wykonywać naprawy pojazdów we własnym zakresie. – Rynek utrzymaniowy jest bardzo trudny, a ceny za naprawy okresowe bardzo wysokie. Ludzie nie związani z koleją łapią się za głowę, gdy o nich czytają – wskazuje marszałek.

Czy województwo zrobiło świetny interes? W końcu prawie połowę kosztu zakupu pojazdów dofinansowała Unia Europejska. Teraz samorząd może otrzymać za nie nawet większą kwotę, niż wynosił jego wkład własny do projektu. – Nie patrzyłbym na to w ten sposób, ale rozumiem taki punkt widzenia. To nie jest jednak nasz cel – podsumowuje Jan Maćkowiak. Nieoficjalnie wiadomo, że nawet w wypadku sprzedaży pociągi dalej będą obsługiwać trasy w województwie.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5