Partnerzy serwisu:
Biznes

Przewoźnicy przeciw nowym stawkom

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
04-04-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przewoźnicy przeciw nowym stawkom
DB Schenker i Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócili się do Urzędu Transportu Kolejowego o niezatwierdzanie nowego cennika stawek dostępu do infrastruktury PKP PLK. Przewoźnicy punktują szereg wypaczeń, do których miał się dopuścić zarządca infrastruktury przy ustalaniu cennika.

Urząd Transportu Kolejowego opublikował w marcu projekt cennika stawek jednostkowych opłaty podstawowej oraz opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej przedłożony przez PKP Polskie Linie Kolejowe, który ma obowiązywać od 15 grudnia tego roku. Zakłada on wzrost średniej stawki dostępu o 3,7 proc. Pisaliśmy o tym tutaj i tutaj.

DB Schenker Rail Polska jest przeciwny zatwierdzeniu cennika stawek opłat za korzystanie z infrastruktury PKP PLK. Przewoźnik zwraca uwagę na brak informacji, czy w trakcie obowiązywania cennika nastąpią zmiany kategorii linii kolejowych. – Pomimo zapowiadanego wzrostu stawek jednostkowych na poziomie 3,7%, dla kluczowych dla nas przewozów wzrost cen w stosunku do obecnego rozkładu jazdy będzie się kształtował na poziomi 3,55–20,29% – pisze przewoźnik w liście do Urzędu Transportu Kolejowego.

Nierównomierne podwyżki zjedzą ulgi na intermodal

– Szczególne zaniepokojenie budzi fakt, że te ponadnormatywne wzrosty dotyczą ciągów transportowych wykorzystywanych w dużym stopniu dla pociągów intermodalnych (Gądki – Trakiszki; Terespol – Kunowice; Gądki – Kunowice), gdzie wzrosty wynoszą od 9,78% do ponad 20%. Wynika z tego, że planowane ulgi kierowane do przewozów intermodalnych zostaną w połowie skonsumowane przez podwyżki stawek – pisze DB Schenker.

Przewoźnik uważa, że podany przez PKP PLK wzrost średniej stawki może być zaniżony, gdyż PKP PLK przyjęła zawyżone wartości średniego ciężaru pociągu brutto w stosunku do istniejących parametrów sieci. DB Schenker nie zgadza się też na wzrost aż o 9% stawki za pockm trasy przydzielonej poza rocznym rozkładem jazdy, oraz siedmioprocentowy wzrost opłat za opracowanie warunków przejazdu pociągów nadzwyczajnych. Na to nakłada się zawężenie przedziałów cenowych stawek dostępu dla pociągów do co 10 ton, co może wymusić na przewoźnikach realizację przewozów według indywidualnych rozkładów jazdy.

Przewoźnicy finansują koszty stałe PLK

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych również wystąpił do UTK o niezatwierdzanie nowego cennika stawek. Obiekcje ZNPK dotyczą nieuzasadnionego wzrostu poziomu stawek, oraz wewnętrznej struktury cennika i powiązania rozwiązań cennikowych z zapisami regulaminu.

Przewoźnicy z ZNPK przeanalizowali wzrost cen na korzystnych przez siebie trasach. Podobnie jak w przypadku DB Schenker zauważyli, ze wzrost stawek nie jest równy podawanemu przez PKP PLK poziomowi 3,7%, a ok. 10%. Związek zaznacza, ze inflacja bazowa prognozowana przez NBP na 2014 rok ma wynieść co najwyżej 1,5%.

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych uważa, że kalkulując stawki PKP PLK wbrew zaleceniom Dyrektywy 2001/14/WE bierze pod uwagę wzrost kosztów niebezpośrednio związanych z utrzymaniem poszczególnych pociągów. Podobnego zdania jest zresztą rzecznik generalny (Advocate General) Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej Niil Jääskinen, o czym pisaliśmy tutaj.

Sztucznie dopasowane przedziały tonażu brutto

ZNPK chwali pomysł wprowadzenia przedziałów rozliczania pociągu co 10 ton, ale uważa, podobnie jak DB Schenker, że ma to sens jedynie, jeśli wprowadzona zostanie możliwość rozliczania się za zrealizowaną, a nie zamówioną masę brutto pociągu. Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych pisze, że przewoźnicy będą musieli zamawiać w PKP PLK „zapas” w wysokości nawet 10 przedziałów wzwyż, przez co zarządca infrastruktury często otrzyma więcej pieniędzy, niż przewoźnik powinien zapłacić.

Co więcej, według ZNPK, wzrosty stawek w poszczególnych przedziałach nie są równe, a skokowe według granic dotychczasowych kategorii, co może świadczyć o ręcznym „poprawianiu” cennika. Jak wskazują przewoźnicy, wprowadzenie równomiernych przedziałów wzrostu stawek w zależności od tonażu powinno wygładzić krzywą wzrostu opłat. Tymczasem jest ona sztucznie dopasowana do istniejących uprzednio przedziałów.

Pobierz projekt stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK


Czytaj też:

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZNPK: Jakie wyzwania dla nowej wladzy?

Prawo i polityka

ZNPK: Jakie wyzwania dla nowej wladzy?

Michał Litwin, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 12 listopada 2015

ZNPK: Gdzie są projekty na nową perspektywę?

Biznes

ZNPK: Gdzie są projekty na nową perspektywę?

Michał Litwin, ZNPK 06 marca 2015

Przewoźnicy towarowi chcą odrzucenia stawek PKP PLK

Prawo i polityka

Zobacz również:

ZNPK: Jakie wyzwania dla nowej wladzy?

Prawo i polityka

ZNPK: Jakie wyzwania dla nowej wladzy?

Michał Litwin, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych 12 listopada 2015

ZNPK: Gdzie są projekty na nową perspektywę?

Biznes

ZNPK: Gdzie są projekty na nową perspektywę?

Michał Litwin, ZNPK 06 marca 2015

Przewoźnicy towarowi chcą odrzucenia stawek PKP PLK

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5