NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Przesunięcie unijnych środków z infrastruktury na tabor mało prawdopodobne

| Michał Szymajda 21.03.2019 3k

Przesunięcie unijnych środków z infrastruktury na tabor mało prawdopodobne
Fot. Jacek Goździewicz
Czy jest szansa na to, że ewentualne niewykorzystane przez PKP PLK środki finansowe przeznaczone zostaną na zakupy taboru kolejowego, tak jak działo się to w poprzedniej perspektywie? Zdaniem przedstawicieli CUPT prawdopodobieństwo takiego rozwiązania jest zdecydowanie mniejsze niż dawniej.
– Może się tak zdarzyć, że PLK nie wykorzysta środków, które przeznaczone są na modernizację infrastruktury, bądź też nastąpi nawet konieczność zwrotu jakiejś niewielkiej części środków. Na razie takiego zagrożenia nie ma, ale oczywiście przygotowujemy się do takiej ewentualności – powiedział Przemysław Wróbel, doradca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Oczywiście producenci taboru liczą na taką szansę. Mogą się jednak przeliczyć.

CUPT przygotowuje właśnie przegląd śródokresowy, podczas którego przeanalizowane zostanie zaawansowanie inwestycji prowadzonych przez PKP PLK. Instytucja sprawdzi, czy istnieją inwestycje zagrożone, z których pieniądze należałoby relokować na inne kolejowe projekty, ratując je tym samym przed utratą.

– Zdecydowaliśmy już jednak wspólnie z Urzędem Transportu Kolejowego, że jeśli uwolnią się jakieś pieniądze, to w pierwszej kolejności zostaną przeznaczone na spełnianie norm emisji hałasu, a więc np. na doposażenie wagonów we wkładki kompozytowe oraz na doposażenie pojazdów trakcyjnych w urządzenia ETCS – mówił Przemysław Wróbel.

Jeśli pieniędzy starczy na ten cel i pojawią się dodatkowe wolne środki, drugim wyborem CUPT będzie zwiększenie dofinansowania do obecnie prowadzonych projektów taborowych. A więc istnieje szansa, że zamiast dofinansowania w wysokości 50%, zostanie ono podniesione, co pozwoli samorządom, oczywiście – jeśli będą tego chciały – przeznaczyć wolne pieniądze z wkładu własnego na własne inwestycje kolejowe, poza dofinansowaniem unijnym.

– Dopiero w trzeciej kolejności, jeśli PLK nie wykorzysta naprawdę dużej ilości środków, odbędzie się konkurs na nowe jednostki taborowe – powiedział przedstawiciel CUPT i podkreślił, że alokacja pieniędzy na dzień dzisiejszy została wyczerpana.

W poprzedniej perspektywie samorządy i przewoźnicy zakupili 440 sztuk pojazdów (w tej sumie ezt, szt, nowe wagony i lokomotywy). Teraz, pomimo mniejszego dofinansowania unijnego, apetyty są większe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5