Fundacja Widzialni po raz kolejny przeprowadziła badanie dostępności stron internetowych polskich przewoźników kolejowych. Najbardziej dostępnym serwisem z przebadanych jest strona Urzędu Transportu Kolejowego i serwis dla pasażerów Pasazer.info.pl, najmniej punktów w badaniu i jednocześnie najmniej dostępnym serwisem jest strona Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Jak informuje UTK, najnowsze badanie wykazało, że pomimo tego, że większość serwisów internetowych przewoźników w dalszym ciągu ma problem ze spełnieniem standardów dostępności, serwisy pasażerskie powoli się zmieniają i stają bardziej przyjazne dla użytkowników.
Osoby niewidome, niedowidzące i głuche oraz eksperci z dziedziny dostępności stron internetowych przebadali czternaście serwisów internetowych wiodących polskich przewoźników kolejowych.
Sprawdzano kluczowe elementy jak m.in. kontrast serwisu, poprawność linków, formularzy wyszukiwania połączeń, opis elementów graficznych, poprawność HTML, poprawność CSS. Badania rankingowe zostały podzielone na dwie części. W pierwszej części ekspert z dziedziny dostępności serwisów www sprawdził kluczowe elementy serwisu pod względem zgodności z WCAG 2.0.
W drugiej części (User experience) niepełnosprawni konsultanci dokonali oceny wszystkich badanych podstron oraz wykonali trzy zadania charakterystyczne dla serwisu. We wszystkich testach wzięły udział osoby o różnym stopniu dysfunkcji wzroku oraz osoba głucha.
Niepełnosprawni konsultanci przeprowadzili zadania polegające na sprawdzeniu rozkładów jazdy, cen biletów, kontaktu z przewoźnikiem. Badane strony okazały się nie spełniać standardów dostępności. Dwa serwisy otrzymały ocenę dobrą, dwa dostateczną, dziesięć serwisów otrzymało oceny niedostateczne. Najczęściej popełniane błędy to brak odpowiedników tekstowych, nieopisane linki, pola formularzy i elementy graficzne.
Z przebadanych serwisów wiele nie posiadało prawidłowej struktury nagłówków, elementu który ma duży wpływ na komfort nawigowania po stronie www przez osobę niewidomą. Część elementów na stronach przewoźników nie posiadała wystarczającego kontrastu lub w trybie kontrastu tekst w stosunku do tła jest nieprawidłowy, a nawet gorszy niż w trybie zwykłym.
Wyniki badania przewoźników:

Podstawą badania była metodologia badania dostępności stron www opracowana przez Fundację Widzialni oraz Uniwersytet Śląski w oparciu o dokument WCAG w wersji 2.0 opracowany przez międzynarodowe Konsorcjum W3C. Dokument rekomendowany przez Europejską Agendę Cyfrową i oraz Rozporządzenie w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności jest zbiorem wytycznych dla twórców stron internetowych. Zastosowanie rekomendacji gwarantuje dostępność serwisu dla maksymalnie dużej liczby użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych z dysfunkcjami motorycznymi i sensorycznymi. Został uznany i zaakceptowany przez wiele krajów Unii Europejskiej i włączony jako dokument normatywny lub stanowiący podstawę rozwiązań legislacyjnych w zakresie przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w odniesieniu do serwisów www.