Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

ProKolej: Program Kolej+ bez środków na inwestycje

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
ProKolej: Program Kolej+ bez środków na inwestycje
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
W opinii Fundacji Pro Kolej nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym zawiera szereg istotnych i potrzebnych zmian – w tym w szczególności powrót pochopnie usuniętych 16 listopada 2016 r. przepisów, które dają ministrowi właściwemu do spraw transportu podstawy do decydowania o likwidacji linii kolejowych.

Organizacja pozytywnie zaopiniowała zmiany prawa obejmujące ochronę spójności korytarzy transportowych związanych z infrastrukturą kolejową, ograniczenie barier towarzyszących realizacji inwestycji kolejowych, uproszczenie procedur zaciągania przez PKP PLK S.A. zobowiązań́ finansowych, a także uporządkowanie kwestii utrzymywania nowo budowanej infrastruktury drogowej i powstrzymanie komunalizacji gruntów Skarbu Państwa zajętych pod infrastrukturę kolejową.

Fundacja zwróciła jednak uwagę, że – zgodnie z deklaracją ministerstwa – najważniejszym celem ustawy było wdrożenie Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej czyli hasła „Kolej+”. A w tym zakresie niezbędne są trzy elementy: organizacja przewozów i ochrona infrastruktury przed likwidacją i inwestycje. Dwa rzeczywiście są objęte nowelizacją, ale niestety najważniejszego – czyli rozwoju sieci kolejowej – brakuje. Tymczasem bez odtworzenia i uzupełnienia odcinków pozwalających dotrzeć do mniejszych ośrodków misja przywrócenia dostępu do kolei szerokiej grupie mieszkańców i przedsiębiorców nie może się udać.

W związku z tym stanowisko złożone w konsultacjach ustawy zawiera przede wszystkim postulat uzupełnienia projektu o zawarte w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej regulacje umożliwiające planowanie i realizację inwestycji w lokalną. Proponuje również rezygnację z arbitralnie wyznaczanego kryterium 30 km wydłużania relacji pociągów w głąb sąsiedniego województwa i zastąpienie go możliwością dojazdu do węzła przesiadkowego lub ośrodka o znaczeniu regionalnym. I wnosi o wzmocnienie przepisów ustawowych, tak aby formalnie zlikwidowane linie i bocznice, na których pozostała infrastruktura mogła być przekazywana wyłącznie na cele związane z działalnością kolejową – a nie transportem w ogóle.

W opinii Fundacji Pro Kolej bez powyższych zmian Program „Kolej+” nie spełni swojej roli. A w negatywnym scenariuszu stanie się wręcz instrumentem wsparcia konkurencji transportu szynowego – służąc rozwojowi dróg i tyczeniu ścieżek rowerowych na rozebranych torowiskach.

Więcej na temat nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym i innych ustaw w ramach tzw. komponentu prawnego programu Kolej Plus piszemy tutaj. Natomiast tutaj można zapoznać się ze stanowiskiem Railway Business Forum.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij