NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Prokolej: Podnieść kwoty mandatów za wtargnięcie na przejazdy kolejowo-drogowe

| Michał Szymajda 15.11.2017 367

Prokolej: Podnieść kwoty mandatów za wtargnięcie na przejazdy kolejowo-drogowe
zdjęcie ilustracyjneFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Fundacja Prokolej zwróciła się Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę Rozporządzenia w sprawie wysokości mandatów karnych za przewinienia drogowe. Zdaniem organizacji, wysokość kar obecnie nakładanych na kierowców za lekceważenie przepisów na przejazdach, jest zbyt niska. Liczba groźnych zdarzeń na przejazdach jest natomiast zbyt wysoka.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, tylko w 2017 roku doszło do 162 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, w których ciężko rannych zostało 25 osób, a 32 poniosła śmierć. Według danych Prezesa UTK z 2016 r. do ponad 28% wypadków (43% zabitych) doszło na przejazdach aktywnie strzeżonych. W przytłaczającej większości winni okazali się kierowcy, którzy ignorowali zabraniającą wjazdu sygnalizację i półzapory.

– W naszej ocenie niewłaściwe zachowanie kierowców jest wynikiem bardzo niskiej rangi takich przewinień opisanej w Rozporządzeniu w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń – uważa Prokolej i przypomina, że za objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone, grozi jedynie grzywna wysokości 300 zł i 4 punkty karne.

– Przepis ten jest jednak sprzeczny z pozostałymi, bo opuszczaniu zapór zawsze towarzyszą sygnały świetlne, a niezastosowanie się do nich zagrożone jest grzywną od 300 do 500 zł oraz 6 pkt. karnymi – czytamy w piśmie do MSWiA, w którym wymienione są też inne sprzeczności.

W tej sytuacji Prokolej zwróciło się o pilną korektę treści rozporządzenia i znaczące podwyższenie kwoty grzywny oraz liczby punktów karnych związanych z sytuacjami naruszania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

– Zmienione przepisy powinny również uwzględniać fakt, że nawet w sytuacji, gdy urządzenia sterowania ruchem kolejowym pozwolą wyeliminować zagrożenie i nie dochodzi do wypadku, pojawiają się poważne problemy z przywróceniem normalnego ruchu kolejowego (również odszkodowania z tytułu opóźnień, braki w możliwości realizacji rozkładu jazdy, naruszenia planów pracy taboru i drużyn pociągowych). Konsekwencje dla systemu kolejowego i jego użytkowników są w takich przypadkach bardzo poważne i kontrastują z obecnym, bardzo niskim poziomem odpowiedzialności sprawcy – czytamy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5