szukaj
Śledź nas:

ProKolej o Kolej+. „Dobrze, że rząd chce inwestować w lokalne połączenia kolejowe”

| Jakub Majewski 24.10.2018 81

ProKolej o Kolej+. „Dobrze, że rząd chce inwestować w lokalne połączenia kolejowe”
Regionalny pociąg na stacji WyszkówFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej to ważna i potrzebna inicjatywa. Kolejne rządy interesowały się dotychczas głownie stanem dróg – najpierw autostrad, potem obwodnic i połączeń międzymiastowych, a od pewnego czasu również infrastruktury w powiatach i gminach. Kolej, szczególnie tą poza głównymi szlakami transportowymi, spychano na margines, skazując na śmierć techniczną – mówi Jakub Majewski z fundacji ProKolej.
Mimo kilku sukcesów, osiągniętych głównie dzięki inwestycjom unijnym, historia kolei ostatniego dwudziestolecia to bezprecedensowy w skali Europy kryzys tego środka transportu. Na początku lat 90. transport kolejowy miał ponad trzydziestoprocentowy udział w przewozach pasażerskich. Do 1995 r. wskaźnik ten zmniejszył się o połowę, a do dziś o 80%.

– To, że w ciągu 25 lat staliśmy się krajem, w którym rola kolei w transporcie dramatycznie spadła wynika przede wszystkim z likwidacji połączeń lokalnych i regionalnych. I prostej zasady, zgodnie z którą zamknięcie 5% linii pociąga za sobą spadek przewozów znacznie przekraczający 5%. A w Polsce zlikwidowano powyżej 30% sieci... – komentuje Jakub Majewski.

– Dotychczas środki krajowe przeznaczane na transport kolejowy trafiały przede wszystkim na główne korytarze transportowe. Bezpośrednio, bądź w formie udziału własnego w inwestycjach unijnych. Inwestycje koncentrowały się na szlakach międzynarodowych i połączeniach dalekobieżnych. Symbolem nowej jakości stały się więc gruntownie wyremontowane dworce kolejowe w największych miastach i ekspresy klasy Pendolino – mówi kierujący fundacją i dodaje, że na kolei lokalnej realizowano w tym czasie pojedyncze projekty, które nie były w stanie powstrzymać jej systemowej degradacji.

Jeśli hasło „Kolej +” nie okaże się jedynie elementem kampanii samorządowej, to może pomóc w powstrzymaniu strategii zwijania sieci kolejowej. – Jest to bowiem pierwsza od wielu lat ministerialna propozycja odbudowy kolei w regionach. Niewiele o niej wiemy i trudno ocenić skalę ewentualnego programu, ale ważny jest sam fakt zmiany dotychczasowego przekonania – że kolej lokalna to archaizm skazany na likwidację. A właśnie w myśl tej zasady zaniedbano, zamknięto lub wręcz rozebrano w Polsce tysiące kilometrów linii – marginalizując zarówno ośrodki przez nie obsługiwane, jak i samą kolej – która straciła walor powszechnej dostępności – ocenia.

Nikt nie proponuje zamykania dróg gminnych, po których jeździ za mało samochodów czy likwidacji parkingów, dlatego, że stoją puste.

– A przecież to deficytowa infrastruktura, generująca wymierne koszty przy zerowych wpływach. Czy skoro Śrem, Bielawa albo Świeradów są za małe aby doprowadzić do nich kolej, to analogicznie zrezygnować z ruchu ciężarowego na prowadzących tam drogach? Nie, bo Polska lokalna też potrzebuje infrastruktury – i drogowej, i kolejowej – kończy swój komentarz Jakub Majewski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42506)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (42506)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS