Partnerzy serwisu:
Komentarze

ProKolej o Kolej+. „Dobrze, że rząd chce inwestować w lokalne połączenia kolejowe”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
ProKolej o Kolej+. „Dobrze, że rząd chce inwestować w lokalne połączenia kolejowe”
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plRegionalny pociąg na stacji Wyszków
– Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej to ważna i potrzebna inicjatywa. Kolejne rządy interesowały się dotychczas głownie stanem dróg – najpierw autostrad, potem obwodnic i połączeń międzymiastowych, a od pewnego czasu również infrastruktury w powiatach i gminach. Kolej, szczególnie tą poza głównymi szlakami transportowymi, spychano na margines, skazując na śmierć techniczną – mówi Jakub Majewski z fundacji ProKolej.

Mimo kilku sukcesów, osiągniętych głównie dzięki inwestycjom unijnym, historia kolei ostatniego dwudziestolecia to bezprecedensowy w skali Europy kryzys tego środka transportu. Na początku lat 90. transport kolejowy miał ponad trzydziestoprocentowy udział w przewozach pasażerskich. Do 1995 r. wskaźnik ten zmniejszył się o połowę, a do dziś o 80%.

– To, że w ciągu 25 lat staliśmy się krajem, w którym rola kolei w transporcie dramatycznie spadła wynika przede wszystkim z likwidacji połączeń lokalnych i regionalnych. I prostej zasady, zgodnie z którą zamknięcie 5% linii pociąga za sobą spadek przewozów znacznie przekraczający 5%. A w Polsce zlikwidowano powyżej 30% sieci... – komentuje Jakub Majewski.

– Dotychczas środki krajowe przeznaczane na transport kolejowy trafiały przede wszystkim na główne korytarze transportowe. Bezpośrednio, bądź w formie udziału własnego w inwestycjach unijnych. Inwestycje koncentrowały się na szlakach międzynarodowych i połączeniach dalekobieżnych. Symbolem nowej jakości stały się więc gruntownie wyremontowane dworce kolejowe w największych miastach i ekspresy klasy Pendolino – mówi kierujący fundacją i dodaje, że na kolei lokalnej realizowano w tym czasie pojedyncze projekty, które nie były w stanie powstrzymać jej systemowej degradacji.

Jeśli hasło „Kolej +” nie okaże się jedynie elementem kampanii samorządowej, to może pomóc w powstrzymaniu strategii zwijania sieci kolejowej. – Jest to bowiem pierwsza od wielu lat ministerialna propozycja odbudowy kolei w regionach. Niewiele o niej wiemy i trudno ocenić skalę ewentualnego programu, ale ważny jest sam fakt zmiany dotychczasowego przekonania – że kolej lokalna to archaizm skazany na likwidację. A właśnie w myśl tej zasady zaniedbano, zamknięto lub wręcz rozebrano w Polsce tysiące kilometrów linii – marginalizując zarówno ośrodki przez nie obsługiwane, jak i samą kolej – która straciła walor powszechnej dostępności – ocenia.

Nikt nie proponuje zamykania dróg gminnych, po których jeździ za mało samochodów czy likwidacji parkingów, dlatego, że stoją puste.

– A przecież to deficytowa infrastruktura, generująca wymierne koszty przy zerowych wpływach. Czy skoro Śrem, Bielawa albo Świeradów są za małe aby doprowadzić do nich kolej, to analogicznie zrezygnować z ruchu ciężarowego na prowadzących tam drogach? Nie, bo Polska lokalna też potrzebuje infrastruktury – i drogowej, i kolejowej – kończy swój komentarz Jakub Majewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij