NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Produkcja Flirta dla PKP Intercity z nowego zamówienia w toku

| Michał Szymajda 17.09.2020 6,4k

Produkcja Flirta dla PKP Intercity z nowego zamówienia w toku
Nowy Flirt dla PKP IntercityFot. Stadler Polska
W siedleckim zakładzie Stadler Polska trwa produkcja pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt dla PKP Intercity. Jest to pierwszy z 12 nowoczesnych pociągów, które trafią do przewoźnika w ramach wartej ponad miliard złotych brutto umowy, podpisanej w zeszłym roku.
Przedmiotem podpisanego w sierpniu 2019 roku kontraktu jest dostawa 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Flirt wraz z usługą ich utrzymania technicznego przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem początkowy etap produkcji pierwszego pociągu w siedleckim zakładzie Stadler Polska jest w toku. Na tym etapie prac odbywa się zabudowa ośmiu pudeł pojazdu, w których są umieszczane elementy mocujące, izolacja oraz elementy elektryczne, następnie rozprowadzone będzie okablowanie oraz pneumatyka. W kolejnym etapie zainstalowane zostaną m.in. panele ścienne, sufity i podłogi. Następnie wagony zostaną wyposażone w elementy oświetlenia i wyposażenia, takie jak np. fotele, toalety, bistro, stoliki czy półki bagażowe.

Pudła nowoczesnych pojazdów Flirt wykonano z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż pudła stalowe. Niższa masa pojazdu oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie pociągi spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).

Dostawa dwóch pierwszych pojazdów jest przewidziana w drugiej połowie 2021. Przed przekazaniem kolejnych pociągów, dwie pierwsze jednostki zostaną poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 150 000 km na każdy pojazd).

Wygodne, bezpieczne, szybkie i przyjazne środowisku podróże po całym kraju

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży.

– 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych będzie istotnym wzmocnieniem naszej floty. Pasażerowie zyskają kolejne pociągi, którymi bezpiecznie i komfortowo będą podróżować na dłuższych trasach. Wstępne plany zakładają skierowanie nowych pojazdów na trasy Szczecin – Lublin, Szczecin – Kraków i Kraków – Lublin – mówi Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

W nowych pociągach pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu.
W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt. Pojazdy mają posiadać 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.

– Bardzo się cieszymy, że realizujemy to prestiżowe zamówienie w naszym siedleckim zakładzie. Obecnie kończymy budowę nowej hali montażowo-uruchomieniowej o długości 165 m, w której ośmioczłonowe pojazdy FLIRT będą uruchamiane. Inwestycja o wartości 44 mln złotych została zrealizowana bezpośrednio w związku z otrzymaniem od PKP Intercity zamówienia na 12 nowych pojazdów FLIRT. Wszystkie zostaną zbudowane w Siedlcach – mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, które produkuje Stadler Polska, zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Nowoczesne pociągi typu EZT są cichsze od pozostałych pociągów. Natomiast wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych.

Inwestycje nie zwalniają tempa

Zakup 12 fabrycznie nowych pojazdów to jeden z filarów konsekwentnie realizowanej największej strategii inwestycyjnej w historii PKP Intercity. Celem wartego 7 mld zł programu „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii Spółki strategii taborowej wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto.

PKP Intercity stale inwestuje w nowoczesne pociągi typu ezt. Przewoźnik posiada obecnie 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu FLIRT. Ponadto w czerwcu ubiegłego roku spółka podpisała wartą blisko 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 pojazdów ED74. Po zrealizowaniu umowy przez Stadler Polska przewoźnik będzie dysponował flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5