Alstom Konstal jest technologicznie przygotowany do produkcji pudeł aluminiowych dla pociągów typu Pendolino. Pociągi dla PKP Intercity nie powstana jednak w Polsce, bo w zakładzie nie ma odpowiednio długiej hali dla takich pociągów – To, czego nam zabrakło, to trochę czasu – mówi w rozmowie z ,,Rynkiem Kolejowym” Teresa Kłusek, dyrektor ds. rozwoju biznesu Alstom Konstal Transport Polska.
Rynek Kolejowy: Jaki jest najważniejszy obecnie projekt, który realizuje Alstom Konstal?
Teresa Kłusek, dyrektor ds. rozwoju biznesu Alstom Transport Polska: Jeżeli chodzi o portfolio Alstom Konstal, rozpoczęliśmy produkcję metra dla Amsterdamu. To w tej chwili jeden z ważniejszych projektów realizowanych w firmie. Firma Alstom Konstal została nominowana jako lider produkcji najbardziej skomplikowanej części pojazdów. Jest to produkcja pudeł wszelkiego rodzaju taboru, których montaż jest realizowany w ramach Alstom Transport w innych częściach Europy.
Akurat Poza Pendolino.
Tak. Tutaj trzeba powiedzieć, że gdybyśmy mieli trochę dłuższy czas na dostawę – a pierwsze pociągi mają być dostarczone do Polski w 2014 roku – Alstom Konstal poradziłby sobie z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury do produkcji Pendolino. Po prostu mamy za krótkie hale produkcyjne. Oprócz specjalnych przyrządów do produkcji pudeł Pendolino, które musielibyśmy przygotować i mieć w naszych zasobach, potrzebna jest odpowiednia ilość miejsca do testowania wszystkich systemów pociągu.
Wcześniej mówiono o braku w Alstom Konstal odpowiedniej technologii do produkcji aluminiowych pudeł.
Technologia aluminiowa i aluminium samo w sobie nie jest dla nas tajemnicą. Pamiętajmy, że mieliśmy do czynienia z tym materiałem już przy produkcji metra dla Warszawy, gdzie pudło było aluminiowe. Podobnie rzecz ma się z zamówieniami dla Budapesztu i Amsterdamu. Jeśli chodzi o prace z aluminium, odpowiednie technologie i know-how, jest obecna w A-Konstal już od kliku ładnych lat.
Czyli decyzja o nieprodukowaniu Pendolino w Polsce nie została podjęta od razu?
Mamy w Alstom Transport fabryki, które z racji infrastruktury już istniejącej specjalizują się w produkcji konkretnych wyrobów. Na przykład pociągi bardzo szybkie TGV i AGV produkuje się w La Rochelle, Pendolino w Savigliano, lokomotywy elektryczne w Belfort. Jednak kolejną strategią grupy jest to, że każda z firm musi posiadać odpowiednie wyposażenie oraz kwalifikacje pracowników, aby produkować pociągi, które Alstom posiada w ofercie – taka jest polityka Alstom Transport. Stąd też konieczność standaryzacji wszystkich procesów w firmie. Robi się to nie po to, żeby było ładnie i przyjemnie, i wszędzie były te same kolory na ścianach i trawniki w tym samym miejscu, tylko po to, żeby zagwarantować tę samą jakość we wszystkich lokalizacjach oraz po to, żeby wszystkie fabryki były w stanie wykonać każdy typ produkcji. Dlatego to, czego nam zabrakło to trochę czasu.
Cały wywiad w najnowszym wydaniu miesięcznika Rynek Kolejowy nr 12/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik