NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK: Więcej wypadków związanych z uszkodzeniami osi na sieci kolejowej

| Katarzyna Łubianka 29.08.2019 3,5k

UTK: Więcej wypadków związanych z uszkodzeniami osi na sieci kolejowej
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
W Urzędzie Transportu Kolejowego odbyło się spotkanie Zespołu zadaniowego ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Poświęcone było zdarzeniom spowodowanym uszkodzeniem osi zestawów kołowych pojazdów kolejowych. Wzrastająca liczba wypadków związanych ze stanem technicznym wagonów spowodowała również dodatkowe kontrole UTK w podmiotach odpowiedzialnych za utrzymanie.
Działania Prezesa UTK w obszarze monitorowania bezpieczeństwa ujawniły bardzo niepokojący trend jeśli chodzi o liczbę wypadków związanych z uszkodzonymi osiami. Z analizy wynika, że tylko do połowy sierpnia 2019 r. wystąpiło tyle zdarzeń związanych ze złym stanem taboru, co w całym roku 2018. W tym okresie liczba wypadków związanych z uszkodzeniem osi stanowi niemal dwukrotność wyniku z ubiegłego roku.

Zdarzenia związane ze złamaniem lub ukręceniem osi w niemal zawsze prowadzą do natychmiastowego wykolejenia się pojazdu kolejowego. Przypadki te stanowią katalog zdarzeń o najpoważniejszych skutkach. Zgodnie z przepisami, każdy pojazd kolejowy ma przypisany podmiot odpowiedzialny za jego utrzymanie. W przypadku wagonów towarowych są to podmioty posiadające certyfikat wydany przez prezesa UTK lub inną jednostkę certyfikującą.

W związku ze wzrastającą liczbą zdarzeń prezes UTK podjął decyzję o zwołaniu posiedzenia Zespołu zadaniowego ds. bezpieczeństwa oraz przeprowadzeniu kontroli w podmiotach zajmującym się utrzymaniem. Kontrole już trwają i pierwsze wnioski wskazują na występowanie nieprawidłowości w procesie utrzymania. Przedstawiciele zaproszonych na spotkanie podmiotów zaprezentowali proponowane działania zapobiegawcze i zobowiązali się do wprowadzenia odpowiednich procedur podczas badań.

– Z uwagi na wagę problemu w przypadku stwierdzenia uchybień w procesie utrzymania, wobec podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie będą wyciągane poważne konsekwencje. Zaniedbania w utrzymaniu prowadzą do niezapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i na to zgody nie ma. Biorąc pod uwagę liczbę zdarzeń, można wyciągnąć wniosek, że część taboru dopuszczonego do eksploatacji jest w niezadowalającym stanie technicznym. Bardzo niepokojącym zjawiskiem jest to, że spółki nie prowadzą właściwych rejestrów umożliwiających szybkie i jednoznaczne identyfikowanie w jakim cyklu życia i jakie czynności zostały przeprowadzone na krytycznych z punktu widzenia bezpieczeństwa komponentach pojazdu – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Podmioty muszą intensywnie pracować nad działaniami systemowymi, środkami kontroli w kwestii identyfikacji przyczyn i stosowaniu środków bezpieczeństwa, oraz wymianą istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa informacji pomiędzy sobą. Niewłaściwa dbałość o bezpieczeństwo może skutkować utratą certyfikatu ECM, co uniemożliwi dalsze prowadzenie działalności.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5