Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK: Więcej wypadków związanych z uszkodzeniami osi na sieci kolejowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
29-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK: Więcej wypadków związanych z uszkodzeniami osi na sieci kolejowej
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
W Urzędzie Transportu Kolejowego odbyło się spotkanie Zespołu zadaniowego ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Poświęcone było zdarzeniom spowodowanym uszkodzeniem osi zestawów kołowych pojazdów kolejowych. Wzrastająca liczba wypadków związanych ze stanem technicznym wagonów spowodowała również dodatkowe kontrole UTK w podmiotach odpowiedzialnych za utrzymanie.

Działania Prezesa UTK w obszarze monitorowania bezpieczeństwa ujawniły bardzo niepokojący trend jeśli chodzi o liczbę wypadków związanych z uszkodzonymi osiami. Z analizy wynika, że tylko do połowy sierpnia 2019 r. wystąpiło tyle zdarzeń związanych ze złym stanem taboru, co w całym roku 2018. W tym okresie liczba wypadków związanych z uszkodzeniem osi stanowi niemal dwukrotność wyniku z ubiegłego roku.

Zdarzenia związane ze złamaniem lub ukręceniem osi w niemal zawsze prowadzą do natychmiastowego wykolejenia się pojazdu kolejowego. Przypadki te stanowią katalog zdarzeń o najpoważniejszych skutkach. Zgodnie z przepisami, każdy pojazd kolejowy ma przypisany podmiot odpowiedzialny za jego utrzymanie. W przypadku wagonów towarowych są to podmioty posiadające certyfikat wydany przez prezesa UTK lub inną jednostkę certyfikującą.

W związku ze wzrastającą liczbą zdarzeń prezes UTK podjął decyzję o zwołaniu posiedzenia Zespołu zadaniowego ds. bezpieczeństwa oraz przeprowadzeniu kontroli w podmiotach zajmującym się utrzymaniem. Kontrole już trwają i pierwsze wnioski wskazują na występowanie nieprawidłowości w procesie utrzymania. Przedstawiciele zaproszonych na spotkanie podmiotów zaprezentowali proponowane działania zapobiegawcze i zobowiązali się do wprowadzenia odpowiednich procedur podczas badań.

– Z uwagi na wagę problemu w przypadku stwierdzenia uchybień w procesie utrzymania, wobec podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie będą wyciągane poważne konsekwencje. Zaniedbania w utrzymaniu prowadzą do niezapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i na to zgody nie ma. Biorąc pod uwagę liczbę zdarzeń, można wyciągnąć wniosek, że część taboru dopuszczonego do eksploatacji jest w niezadowalającym stanie technicznym. Bardzo niepokojącym zjawiskiem jest to, że spółki nie prowadzą właściwych rejestrów umożliwiających szybkie i jednoznaczne identyfikowanie w jakim cyklu życia i jakie czynności zostały przeprowadzone na krytycznych z punktu widzenia bezpieczeństwa komponentach pojazdu – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Podmioty muszą intensywnie pracować nad działaniami systemowymi, środkami kontroli w kwestii identyfikacji przyczyn i stosowaniu środków bezpieczeństwa, oraz wymianą istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa informacji pomiędzy sobą. Niewłaściwa dbałość o bezpieczeństwo może skutkować utratą certyfikatu ECM, co uniemożliwi dalsze prowadzenie działalności.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij