NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Problemy z ETCS na magistrali E65 z Warszawy do Trójmiasta

| Michał Szymajda 01.02.2021 140

Problemy z ETCS na magistrali E65 z Warszawy do Trójmiasta
fot. M. Szymajda
Jak informuje Puls Biznesu, ERTMS na linii 9 z Warszawy do Trójmiasta nie działa tak jak powinien. Z tego powodu zdarza się, że pociągi nie jeżdżą po linii z prędkością 200 km/h.
Po wielu latach opóźnienia na modernizowanej od 15 lat magistrali E65 z Warszawy do Gdańska Urząd Transportu Kolejowego zezwolił na kursowanie pociągów Pendolino z prędkością większą niż 160 km/h. Stało się to z kilkuletnim opóźnieniem, a co gorsza, komunikacja między urządzeniami ETCS na pokładach ED250 i ERTMS przy torach pozostawia sporo do życzenia.

Jak informuje Puls Biznesu, PKP Polskie Linie Kolejowe powołały zespół, który ma zidentyfikować problemy, które dotyczą systemu ETCS na linii 9. O tym wiadomo od jednego z wykonawców systemu ERTMS, który jednak nie chce szerzej komentować sprawy. Wiadomo, że dostawców systemów ETCS dla ośmiu Lokalnych Centrów Sterowania na magistrali E65 było dwóch: Thales i Bombardier. Zdaniem Piotra Malepszaka, kolejowego eksperta i byłego prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego cytowanego przez Puls Biznesu to rodzi problem.

– W obszarach styku poszczególnych LCS może dochodzić do wymuszonego hamowania pociągów albo sytuacji, w których system jednego podmiotu zezwala na jazdę z prędkością inną niż system drugiego producenta – wyjaśnia Piotr Malepszak. Problemem może być również utrata połączenia radiowego z radiowymi centrami sterowania poszczególnych LCS.

– Sytuacja całkowitej utraty połączenia pomiędzy RBC jest mało prawdopodobna i do tej pory nie miała miejsca. W trakcie eksploatacji były incydentalne sytuacje hamowania pojazdu, które poddawane są każdorazowo analizie. Zarządca infrastruktury na bieżąco monitoruje działania systemu ETCS. Analizowane jest zachowanie systemu oraz transmisja danych system – pojazd. Nie stwierdzono sytuacji wykraczającej poza przyjęte zasady bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Rzeczniczka prasowa PKP Intercity, Katarzyna Grzduk, ocenia problemy z ETCS jako „jednostkowe” i podkreśla, że większość kursów odbywa się bez zakłóceń. W razie problemów, ED250 korzystają z urządzeń SHP i wówczas rozpędzają się do 160 km/h.

Wprowadzenie prędkość od 160 do 200 km/h miało skrócić czas przejazdu pociągów Pendolino pomiędzy Trójmiastem a Warszawą o kilkanaście minut. W praktyce najszybsze pociągi jeżdżą obecnie o 8 minut szybciej niż w 2016 roku, pod warunkiem pełnej sprawności ETCS na trasie. O tej zmianie więcej piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5